Hei,

jeg har lett overalt på nettet og finner ingen fornuftig info. Hvordan bygger man best et tak som ser ut som en pyramide? Jeg vil helst beholde så mye som mulig av innvendig takhøyde.

Prosjektet er et lite "lusthus" uten vegger. Bunnplaten (terrassebord på sålefundament) måler 3,4 x 3,4 m. Takhøyden er 3 m til toppen. Huset er helt åpent, og taket bæres opp av 8 søyler (limtrebjelke 115x115mm). Ingen søyle i sentrum altså. Hvordan lager man så nette takkonstruksjoner som mulig? Jeg har vurdert å lage en beslag med vinklede bjelkesko som møtes i en oktagon. Råd og ideer mottas med takk. Jeg har tilgang til det meste av maskiner og er ikke redd for avanserte løsninger.

takk på forhånd!

Micke

tillegg:

Jeg innser at det ikke handler om tradisjonelle takkonstruksjoner, men heller fire bjelker som møtes i et kryss, men hvordan løse møtet best. Det vil jo synes innenfra..

Sist redigert:
Mener du virkelig pyramide, eller er det kjegleformet du mener? En skisse kanskje, det høres ut som et morsomt prosjekt.

Oi, så spennende. Bare enig med forrige taler om at en skisse ville komplettert din beskrivelse.

Aha! Det var akkurat et sånt jeg skisserte opp til min smed. Takk for tipset!

Taket skal være pyramide, ingen kjegler. Så det der blir perfekt. Nå har jeg i og for seg skissert på en løsning med en spisset "oktagonbalk" av tre i midten som låses med domino i enden på bjelkene. Så tenkte jeg å låse alt med en oktagonsaget plate som jeg kan skrå inn i bjelkene og sette rett opp mot oktagonen i midten. Noen som forsto det der...? :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.