Hei.
Vi holder på å renovere stuen vår som har en peis og vil pynte opp pipen. Vi har revet bort all gammel tapet som tidligere eiere har satt opp på den. På den ene siden har vi kommet ned til originalpussen, så der tenker jeg det bare er å pusse på med ny puss, forstått at kalkpuss er det man bør bruke helst da dette håndterer varme bedre. På den andre siden har noen helsparklet med en form for vanlig veggsparkel tror jeg, eller er det noe annet materiale tror dere, er ganske tykt lag og jevner ganske bra med øvrige veggen så kanskje er originalt? Til info så er venstre side med sparkelen der selve pipen/røykkanalen går, og høyre side er egentlig bare en murt bærevegg (øvrige vegger i huset er trevegger).

Hvordan håndterer jeg den siden med sparkelen eller hva det nå er? Noen alternativer jeg tenker på:

Er det greit å pusse også på dette? Er dette jeg helst vil gjøre så det blir samme utseende på begge sider.
Kan jeg helsparkle et lag til? Har forstått at det er litt så som så å helsparkle piper.
Eller må jeg banke bort helsparklingen for å komme inn til pussen og begynne derfra?

Mvh
Ulf
 
  • Hjørne av et renovert rom, viser avdekket murvegg med ulike overflatebehandlinger og en liten ventil i hjørnet under et tak med rutemønster.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.