Jeg holder på å renovere og da faller den gamle pussen fra muren av. Selve muren er av tegl, men dessverre ikke så pen (da hadde mitt problem hatt en løsning).
Har da innsett at jeg må fjerne den gamle pussen og erstatte den med noe annet. Jeg har falt for en av de følgende tre variantene, men tar gjerne imot forslag:
Gipspuss:
Dette virker ganske enkelt for en uerfaren å påføre samt at den har kort tørketid og god vedhefting. Naturligvis må hjørnene styrkes og den tåler ikke vann så godt, men hvordan er det med holdbarheten og hva skjer hvis man søler f.eks. saft på den?
Kalkmørtel:
Vanskeligere å påføre og lengre tørketid. Men på den annen side så er det holdbart og tåler vann.
Meneritskive:
Noe platemateriale som jeg enten maler med strukturendringer eller setter en annen struktur på.
Noen som har erfaring får gjerne peke meg i riktig retning.
Har da innsett at jeg må fjerne den gamle pussen og erstatte den med noe annet. Jeg har falt for en av de følgende tre variantene, men tar gjerne imot forslag:
Gipspuss:
Dette virker ganske enkelt for en uerfaren å påføre samt at den har kort tørketid og god vedhefting. Naturligvis må hjørnene styrkes og den tåler ikke vann så godt, men hvordan er det med holdbarheten og hva skjer hvis man søler f.eks. saft på den?
Kalkmørtel:
Vanskeligere å påføre og lengre tørketid. Men på den annen side så er det holdbart og tåler vann.
Meneritskive:
Noe platemateriale som jeg enten maler med strukturendringer eller setter en annen struktur på.
Noen som har erfaring får gjerne peke meg i riktig retning.
Beste svar
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 463 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.463 innlegg
Det er A-mørtel du tenker på.D Dissonans skrev:
Det er like mye sement som betong, men sand i stedet for grus.
Tåler ikke bevegelser i det hele tatt, men sprekker i stedet.
Brukes primært på sokler mm.
Kalkmørtel er E-mørtel, hydraulisk kalkmørtel finnes i forskjellige alternativer avhengig av mengden bindemiddel.
Kalkmørtel er vel det beste når man har tegl.
Men synes du skal bruke C-mørtel 3mm, da kan du legge mer uten at det oppstår krympesprekker.
A-mørtel er den mørtelen med mest sement (ingen kalk) i og E-mørtel er den svakeste, uten sement i det hele tatt, bare kalk.
C-mørtel er vel den vanligste mørtelen, den man har på vegger inne og ute, både kalk og sement i.
Sist redigert:
For å gjøre det litt mer komplisert, så er det en viss andel kalkstensmel også i de vanlige pussene på sekk som er sementbasert (den som kalles for A-C). Kalkstensmelet gjør mørtelen mer klebrig/fastere og at portlandsementen herder bedre, slik at det blir lett å jobbe med.
Hvis man blander mørtel med kun portlandsement (=byggecement. IKKE produktet murcement) og sand, får man ren sementmørtel. Et lite helsike å jobbe med og få pent (flytende), men det holder bra i frostutsatte områder utendørs, for eksempel hvis man skal mure en utegrill eller portstolper.
Blander man kalk i det rene sementmørtelen, får man kalksementmørtel. Hyggelig å jobbe med.
Hvis man blander mørtel med kun portlandsement (=byggecement. IKKE produktet murcement) og sand, får man ren sementmørtel. Et lite helsike å jobbe med og få pent (flytende), men det holder bra i frostutsatte områder utendørs, for eksempel hvis man skal mure en utegrill eller portstolper.
Blander man kalk i det rene sementmørtelen, får man kalksementmørtel. Hyggelig å jobbe med.
Klikk her for å svare