11.413 lest ·
73 svar
11k lest
73 svar
Pusse med avtrekksbane
Takk så mye for filmen & dine tips.B BSOD skrev:Enig i at det ser tykt ut, ser mer ut som mørtel enn puss. Står det ikke på posen hvor mye vann det skal være? Jeg pleier å blande i vann på følelsen, men det pleier å være tynnere enn din film.
#4 viser omtrent hvor fast pussen pleier å være når jeg pusser.
Skru fast avtrekksbanen om du ikke får til det. Og så skrur du den løs og fjerner den 1-2 timer etter at pussen har festet seg. Du vil ikke prøve å få den bort med stemjern, du vil dra med pussen også...
Skal jeg bruke primer når jeg har grunnet eller skal jeg blande ut massen tynnere først se om det funker?
Du vil helst lede bort fukten, så i dagens vær er åpne vinduer og vifte best men visst du har avfukter ha den også i gangT Tummenmitthand skrev:
Jeg kjørte 10mm sist jeg pusset innvendig.T Tummenmitthand skrev:
Så tykkelsen på det du vil ha er ikke det viktige.
(Når man pusser like tykt som de største kornene i bruket så er det tricky. For minste lille stein som er litt større river opp overflaten. Så minst dobbel tykkelse mot største kornstørrelse på pussen)
Uten det er mest teknikk og vann som skal til for din del.
Så skal jeg være ærlig å si at jeg oftest skrur fast avdragslistene når jeg pusser leca.
Men skal ærligheten fram så handler det nok mer om å kunne sette listene og så kjøre på uten å gjøre det momentet når bruket allerede er blandet.
Da kan man legge brukenes brenntid på å få opp de på veggen før dagen er omme.
Merk vel, når bruket så er på vei til å begynne å brenne så skal alt være oppe på veggen og i mitt tilfelle murblanderen tømt.
Så er det direkte på å begynne å skrubbe.
Sist redigert:
Når det gjelder konsistensen, finnes det et gammelt murertips. Jeg sier ikke mer enn det for å unngå problemer, men linker i stedet til denne videoen som viser hvordan det gjøres. 🙄
Det er en hel del andre gode tips i denne videoen også, dessuten gjør det deg glad å høre litt norsk
Det er en hel del andre gode tips i denne videoen også, dessuten gjør det deg glad å høre litt norsk
Sist redigert:
Takk for din hjelp, laget treribber som du skrev.bild result dra på 2. laget da det er omtrent 2 cm fra vegg til ribbe.A Alexn72 skrev:Jeg kjørte 10mm sist jeg pusset innvendig.
Så tykkelsen på hva du vil ha er ikke det viktige.
(Når man pusser like tykt som de største kornene i mørtelen så er det tricky. For den minste lille stein som er litt større river opp overflaten. Så minst dobbelt så tykk som største kornstørrelse på pussen)
Uten det er mest teknikk og vann som skal til for din del.
Så skal jeg være ærlig og si at jeg oftest skrur fast avtrekkslistene når jeg pusser leca.
Men skal ærligheten frem så handler det nok mer om å kunne sette listene og så kjøre på uten å gjøre det momentet når mørtelen allerede er blandet.
Da kan man legge mørtelens brenntid på å få det opp på veggen før dagen tar slutt.
Merk vel, når mørtelen så er i ferd med å begynne å brenne så skal alt være oppe på veggen og i mitt tilfelle mursblanderen tømt.
Så er det direkte på å begynne å skure.
Mer vann i tombolon, men tror jeg rekker bare 2 sekker før det blir tørt i bøtta.
Skraper du av med bredde?T Tummenmitthand skrev:
De ser bedre ut, men jeg tror du skal ha litt mer vann og bare fokusere på å kaste på mørtel. Så med sikksakkbevegelse dra av med bredde eller lignende.
Bildet ditt antyder at du ikke gjør akkurat slik

Om du ser på den øvre delen og sammenligner med din, så ser du at det ser "våtere" ut
Noe som gjør at de er lettere å dra av og få en akseptabel overflate før man skurer.
Et annet tips er å legge plast på gulvet slik at du kan plukke opp de du mister.
Sist redigert:
mexitegel skrev:
Hva gjelder konsistensen så finnes det et gammelt murerknep. Jeg sier ikke mer enn så for å ikke havne i skikkelig trøbbel uten linker i stedet til denne videoen som viser hvordan det går til. 🙄
[media]
Det finnes en hel del andre bra tips i denne videoen også, dessuten gjør det deg glad å høre litt norsk![]()
Takk for bildet 👍A Alexn72 skrev:Skraper du av med bord?
De ser bedre ut men jeg tror du skal ha litt mer vann og bare fokusere på å slenge på mørtel. Så med sikk-sakk bevegelse dra av med bord eller lignende.
Ditt bilde røper at du ikke gjør helt sånn
[bilde]
Om du ser på den øvre delen og sammenligner med din så ser du at det ser "våtere" ut
Noe som gjør at det er lettere å dra av og få en akseptabel overflate før man skrubber.
Et annet tips er å legge plast på gulvet så du kan plukke opp det du mister
Er det derfor det blir små "øyer" 🙈
jeg kastet på med murskje og så dro med bord men bordet når ikke alt så da tok jeg plastkornbrett med puss og dro og pirket 🙈 jevnet med murskjeen.
Skal ned og gjøre en vegg til, dra i mer vann 😁 teste.
Men dybden er 20mm mellom vegg mot ribbe og sekken sier 10-12mm.
Så dra på puss 10mm så dra på neste lag når det har tørket eller når det er fuktig, typ 2t?
Bruk murskjeen til å kaste på.
Og brettet til å dra av.
Mangler det..... Så kast på mer.
Og dra av igjen.
Ikke pirke😉
Dine øyer eller rettere sagt groper er resultatet av skjeen...
Ser du på bilen jeg sendte, så har også der skjeen vært fremme, men det er kun for å tilføre materiale.
Aldri glatte av.
Er veggen jevn ellers, så gjør det ikke noe at man dutter til ekstra materiale med skjeen, for det fikser skurebrettet senere.
20mm er ikke noe problem å kaste på, men det er ikke helt optimalt når det tørker.
Fins litt større risiko for at du kan få tørkesprekker.
Og brettet til å dra av.
Og dra av igjen.
Ikke pirke😉
Ser du på bilen jeg sendte, så har også der skjeen vært fremme, men det er kun for å tilføre materiale.
Aldri glatte av.
Er veggen jevn ellers, så gjør det ikke noe at man dutter til ekstra materiale med skjeen, for det fikser skurebrettet senere.
20mm er ikke noe problem å kaste på, men det er ikke helt optimalt når det tørker.
Fins litt større risiko for at du kan få tørkesprekker.
Sist redigert:
Takk, funker det eA Alexn72 skrev:Bruk murskjeen til å kaste på.
Og brettet til å dra av.
Og dra av igjen.
Ikke noe pirk😉
20mm er ingen problem å kaste på, men det er ikke helt optimalt når det tørker.
Finns en liten større risiko for at du kan få tørkesprekker
A Alexn72 skrev:Bruk murskjeen til å kaste på.
Og brettet til å dra av.
Og dra av igjen.
Ikke noe pirk😉
Ser du på bildet jeg sendte så har også der skjeen vært i bruk men det er kun for å tilføre materiale.
Aldri glatte av.
Er veggen jevn ellers så gjør det ingenting at man dytter til ekstra materiale med skjeen, for det fikser skurebrettet senere
Nå når jeg har fylt på puss på ribbene og dratt av.A Alexn72 skrev:Bruk murskjeen til å kaste på.
Og brettet til å dra av.
Og dra av igjen.
Ikke noe pirk😉
Ser du på bildet jeg sendte så har også der skjeen vært i bruk men det er kun for å tilføre materiale.
Aldri glatte av.
Er veggen jevn ellers så gjør det ingenting at man dytter til ekstra materiale med skjeen, for det fikser skurebrettet senere
Er det å vente til i morgen, vanne for å redusere risiko for sprekkdannelse.
Når er det på tide å rive med plastbrett?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5.723 innlegg
Du river lektene og fyller i hulrommet direkte når du er ferdig med den delen. Så må man kjenne når mørtelen er tilstrekkelig tørr. Er det kanskje 15 minutter ventetid. Du spruter vann litt lett med kalkkost og så river du. Begynner sanden i mørtelen å rulle på overflaten har du for mye vann eller har revet for lenge.
Rive /skure pleier å gjøres mellom 0,5-4t fra bruket blandes
Om pussen fester seg på brettet fordi det er løst så må du vente.
Men har det stivnet for mye så vil du aldri få til overflaten.
S
Da blir det snarere slik at du høvler av materialet istedenfor
Og avtrekksbanene plukker man så fort man har trukket av og fyller i.
Hvilken overflate sikter du på å få?
Jeg holder det fuktig men ikke vått de første 3 døgnene.
Bruket skal så vidt jeg vet reagere med luften og fuktigheten. Så drukner man det blir det ikke bra og tørker det helt blir det ikke bra.
Om pussen fester seg på brettet fordi det er løst så må du vente.
Men har det stivnet for mye så vil du aldri få til overflaten.
S
Da blir det snarere slik at du høvler av materialet istedenfor
Og avtrekksbanene plukker man så fort man har trukket av og fyller i.
Hvilken overflate sikter du på å få?
Jeg holder det fuktig men ikke vått de første 3 døgnene.
Bruket skal så vidt jeg vet reagere med luften og fuktigheten. Så drukner man det blir det ikke bra og tørker det helt blir det ikke bra.
Sist redigert:
Takk så mye for hjelpen, jeg gikk i dvale og jobben stanset 🙈A Alexn72 skrev:Rive /skure pleier gjøres mellom 0,5-4t fra mørtelen er blandet
Hvis pussen fester seg på brettet fordi det er løst, må du vente.
Men har det stivnet for mye, vil du aldri få samlet overflaten.
S
Da blir det snarere slik at du høvler av materialet i stedet.
Og avdragsbanene plukkes så snart man har dratt av og fyller i.
Hvilken type overflate sikter du på å få?
Jeg holder det fuktig, men ikke vått de første 3 dagene.
Mørtelen skal så vidt jeg vet reagere med luften og fuktigheten. Så hvis du drukner det blir det ikke bra, og tørker det helt blir det heller ikke bra.
Skal fortsette senere i dag og tenkte at overflaten skal bli ganske jevn.
Legger ved bilde av 3 forskjellige pusskanter, og selv om den tredje kanten ikke er jevn der det løsnet litt, så
Tusen takk for din hjelp blant annet med å slutte å pirke med sleiven 😅 Og mange andre gode råd.
Skal kjøpe finpuss for å fylle hullene.
T Tummenmitthand skrev:Takk så mye for hjelpen, jeg dekket og jobben stoppet opp 🙈
Skal kjøre på senere i dag og tenkte at overflaten skal bli rimelig glatt.
Legger ved bilde av 3 forskjellige pussefelter og selv om tredje feltet ikke er glatt der det har sluppet litt så
Så takk så mye for din hjelp, bl.a. å slutte å pirke med sleiven 😅 Og mange andre gode råd.
Skal kjøpe finpuss å kaste på det siste så det fyller hullene.