D
Jeg skal flytte en dørkarm 15 cm til høyre og samtidig fjerne karmen (Kanskje kalles det list). Jeg skal altså rive ned en side og bygge opp en side.

Det er et hus fra 40-tallet med pussede vegger på murstein.

Den siden som jeg tar ned burde ikke være noe problem. Jeg banker ned veggen og jevner til hjørnet med puss og mørtel. Eventuelt noen forsterkninger.

Men hvordan gjør jeg på den andre siden der jeg trenger å bygge opp en veggstump på 15 cm?

Veggen er omtrent 10 cm tykk.

Bygger jeg en konstruksjon av trelekter, så gips og deretter puss?

Bruker jeg bare trelekter og så gips og dropper pussen?

Den pussen som er i leiligheten har nesten ingen struktur (dvs. svært lik gipspanelets overflate).

D Derbyboy skrev:
Jeg skal flytte en dørkarm 15 cm til høyre og samtidig fjerne karmen (Kanskje kalles dørfôr). Jeg skal altså ta ned en side og bygge opp en side.

Det er et 40-tallshus med pussede vegger på tegl.

Den siden som jeg tar ned burde ikke være noen spesielle problemer. Jeg banker ned veggen og jevner til hjørnet med puss og mørtel. Eventuelt noen forsterkning.

Men hvordan gjør jeg på den andre siden der jeg trenger å bygge opp en veggstump på 15 cm.

Veggen er omtrent 10 cm tykk.

Bygger jeg en konstruksjon av trestendere, så gips og så puss?

Bruker jeg bare trestendere og så gips og hopper over pussen?

Den pussen som sitter i leiligheten har nesten ingen struktur (dvs veldig lik gipsplatenes overflate).
Om det ikke er kjellerplan, der fukt kan komme nedenfra så er det bare å stendre opp med tre og gipse. Vet at det skal finnes noe som ligner på gipsplater, men er mer som puss/betongplater. Kanskje du kan skru slike i stedet.

D
Noen som vet hva det kunne være for plater?

Det er ikke kjeller

En 10 cm tykk vegg i et 40-tallshus kunne være pusset lettbetong. I så fall kan det være passende å bygge opp den nye veggstumpen med lettbetong og pusse med gipsmørtel.

Trellekter kan være vanskelig å feste i den eksisterende veggen og tre beveger seg alltid, så du risikerer sprekker i tilslutningen mot eksisterende vegg.

D
Jeg tror det beste blir å feste mot den eksisterende trekarmen og bygge utover derfra.

D
Hvordan bygger jeg en vegg i lettbetong?

Har man nett bør man legge 1-2 cl puss på gipsplate?

D
Hva tror dere om å gjøre slik,

Regle, sette gips, banke ned en del eksisterende puss, sette nett og så pusse den nye veggstumpen.....

Jeg utvidet en dør (60 til 80) og hadde lignende bekymringer. Jeg brukte halve steiner for å fylle inn slik at det ble tilstrekkelig jevnt. Jeg satte også lekter i hvert hjørne for å ha noe å montere karm og foring i. Å blande inn gips i dette føles unødvendig, du bør jo få like mye stein til overs fra den ene siden som du trenger på den andre.
Rekonstruert døråpning med mursteinskanter og plastbarriere, omgitt av byggeutstyr. Døråpning under utvidelse med trelekter, laserverktøy på stativ brukt for justering. Verktøy og materialer spredt rundt på gulvet.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
D
Tror heller jeg har ytong og ikke hele steiner.

Hvis jeg i stedet velger gipsplate i plan med eksisterende vegg. Kan jeg gnage ned kanten og legge en sparkelremse?

Altså, hvordan gjør man der den nye gipsplaten møter den gamle pussen?

Regle med 75x45 regel. Bruk gjerne også monteringslim i tillegg til å skru fast i golv og vegg. Sett deretter opp vanlig gipsplate på hver side. Sparkle deretter ut skjøten mellom ny og gammel vegg med et mediumsparkel som Alcro Hand eller Scotte LH. For å unngå sprekker mellom ny og gammel vegg legger du en glassfiberremse i det våte sparklet over skjøten.

• Liker
raspen86
  • Laddar…
D
Takk SpackelFredrik

Hva tror dere om å gjøre slik? (se vedlagte pdf)

Hvorfor ikke papirrems?

Bra tegning...pappremse bør unngås mellom forskjellige underlag. Sett glassfiberremsen (100mm bred) i det våte sparklet og la det tørke. Sparkle deretter til du er fornøyd.

D
Kult, små steg fremover hele tiden. Tusen takk!

Skal gipset som sitter lengst ut, "lokket" ligge innenfor eller utenfor sideveggene?

Dvs skal skjøten peke rett frem eller til siden?

På tegningen ligger lokket over sidebitene men jeg vet ikke om det er riktig.

Spiller ingen rolle egentlig. Blir sparkling på hjørnet uansett

D
Sparkelfredrik og dere andre!

Kan jeg bruke PL200?

Du skriver ovenfor: "Bruk gjerne også monteringslim i tillegg til å skru fast i gulv og vegg".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.