Jeg skal flytte en dørkarm 15 cm til høyre og samtidig fjerne karmen (Kanskje kalles dørfôr). Jeg skal altså ta ned en side og bygge opp en side.
Det er et 40-tallshus med pussede vegger på tegl.
Den siden som jeg tar ned burde ikke være noen spesielle problemer. Jeg banker ned veggen og jevner til hjørnet med puss og mørtel. Eventuelt noen forsterkning.
Men hvordan gjør jeg på den andre siden der jeg trenger å bygge opp en veggstump på 15 cm.
Veggen er omtrent 10 cm tykk.
Bygger jeg en konstruksjon av trestendere, så gips og så puss?
Bruker jeg bare trestendere og så gips og hopper over pussen?
Den pussen som sitter i leiligheten har nesten ingen struktur (dvs veldig lik gipsplatenes overflate).
Om det ikke er kjellerplan, der fukt kan komme nedenfra så er det bare å stendre opp med tre og gipse. Vet at det skal finnes noe som ligner på gipsplater, men er mer som puss/betongplater. Kanskje du kan skru slike i stedet.
En 10 cm tykk vegg i et 40-tallshus kunne være pusset lettbetong. I så fall kan det være passende å bygge opp den nye veggstumpen med lettbetong og pusse med gipsmørtel.
Trellekter kan være vanskelig å feste i den eksisterende veggen og tre beveger seg alltid, så du risikerer sprekker i tilslutningen mot eksisterende vegg.
Jeg utvidet en dør (60 til 80) og hadde lignende bekymringer. Jeg brukte halve steiner for å fylle inn slik at det ble tilstrekkelig jevnt. Jeg satte også lekter i hvert hjørne for å ha noe å montere karm og foring i. Å blande inn gips i dette føles unødvendig, du bør jo få like mye stein til overs fra den ene siden som du trenger på den andre.
Regle med 75x45 regel. Bruk gjerne også monteringslim i tillegg til å skru fast i golv og vegg. Sett deretter opp vanlig gipsplate på hver side. Sparkle deretter ut skjøten mellom ny og gammel vegg med et mediumsparkel som Alcro Hand eller Scotte LH. For å unngå sprekker mellom ny og gammel vegg legger du en glassfiberremse i det våte sparklet over skjøten.
Bra tegning...pappremse bør unngås mellom forskjellige underlag. Sett glassfiberremsen (100mm bred) i det våte sparklet og la det tørke. Sparkle deretter til du er fornøyd.