6.386 lest ·
11 svar
6k lest
11 svar
Pussmørtel som slipper gjennom fuktighet?
Hei,
Driver med en vaskeromsrenovering. Trenger muligens å sparkle litt på en vegg som er en yttervegg under mark. Jeg skulle gjerne hatt en form for puss som er lett å sparkle, men som kan puste. Hva skal jeg bruke?
Vaskerommet er i kjelleren.
Driver med en vaskeromsrenovering. Trenger muligens å sparkle litt på en vegg som er en yttervegg under mark. Jeg skulle gjerne hatt en form for puss som er lett å sparkle, men som kan puste. Hva skal jeg bruke?
Vaskerommet er i kjelleren.
Overflaten er lettbetong. Noen steder er det hulrom som må fylles. Maksimal tykkelse på kanskje 15-20 mm. For øvrig er veggene "ganske" fine. Har tenkt å skrape dem med en eller annen stålskrape og så bruke en form for mørtel for å jevne dem ut litt. Bør man bruke også husfix til dette eller skal man kjøre med pussmørtel? Pussmørtel er litt tungt å jobbe med synes jeg, og jeg skulle helst sett at jeg kunne bruke noe annet som er litt mer lettarbeidelig.
Takk for alle tips jeg kan få.
Takk for alle tips jeg kan få.
Jeg ville bruke "putsbruk C hand" altså finbruk 1mm.
Mye mer lettarbeidet er gipsbruk, helst "maxit gypsum" som har en ganske lang tørketid og derfor
mer egnet for en uvan bruker. Siden det er yttervegg ville jeg ikke anbefale
det da det kan bli misfarget om fukt kryper gjennom.
Husfix vet jeg dessverre ingenting om.
Mye mer lettarbeidet er gipsbruk, helst "maxit gypsum" som har en ganske lang tørketid og derfor
mer egnet for en uvan bruker. Siden det er yttervegg ville jeg ikke anbefale
det da det kan bli misfarget om fukt kryper gjennom.
Husfix vet jeg dessverre ingenting om.
jeg har lest andre steder her på forumet at kalkmørtel er bra akkurat ved yttervegger, gjerne noe som kalles hydraulisk kalkmørtel. har selv slike vegger men har ikke begynt å pusse noe ennå. det kan finnes info på pussprodusentenes hjemmesider også, typ gypsum, maxit, gyproc
Husfix slipper igjennom fukt og er lett å arbeide med. Kan ikke se at husfix blir misfarget. Det er vel snarere mengden fukt som avgjør. Deretter er det hvilken type overflatebelegg du bruker som gir en følsom eller robust overflate.brevik skrev:
Er det drenert OK på utsiden?
Vi gjorde i stand en kjeller som med gulvet ligger 160cm under bakkenivå. Det var misfarginger på pussen på innsiden da kjelleren hadde stått uoppvarmet i mange år. Pussen hadde løsnet og vi måtte børste veggen for å gjøre den malbar. Noen få utbedringer med husfix samt at vi malte med silikatmaling (vannlass) som slipper igjennom fukt. Resultatet ble veldig bra og nå med litt varme gjør det at en mindre mengde fukt som kommer gjennom veggen enkelt kan tas opp av den oppvarmede luften. Forutsetningen er at dreneringen på utsiden er OK.
Luftfuktigheten i kjelleren ligger på rundt 50-60% vil jeg huske. Om sommeren er luftfuktigheten verst, men da har vi en billig avfukter som går i gang med hygrostat.
/A
Hei!
OM overflaten allerede er belagt med kalkmørtel så bør du bruke nettopp kalkmørtel fremover. Hydraulisk kalkmørtel er ellers ganske lett å få på plass. Er man normalt hendig så får man det på plass uten altfor mye bannskap. Bruk deretter børste for å rufse opp overflaten og få fin og jevn struktur.
Kalkmørtelen er faktisk ganske pen i seg selv som vegg. Jeg valgte å beholde det i dagen og satte slående halogenlys langs veggene. Jeg har brukt Maxit Serpo 148 og det er lysere og mer beige enn C puss. Hydraulisk kalkmørtel er dog ca 3 ganger så dyrt og skal man pusse mye så koster det jo en del.
MEN er det helt rene vegger i dag så ville jeg IKKE brukt kalkmørtel da det ikke går an å flislegge på. Eller rettere sagt, man BØR ikke flislegge siden kalkmørtelen er forholdsvis myk. Og legger man på flislim, som er hardere risikerer kalkmørtelen å sprekke. Særlig hvis du har fuktvandring og en uisolert kjellervegg.
Jeg hadde brukt pussmørtel C.
OM overflaten allerede er belagt med kalkmørtel så bør du bruke nettopp kalkmørtel fremover. Hydraulisk kalkmørtel er ellers ganske lett å få på plass. Er man normalt hendig så får man det på plass uten altfor mye bannskap. Bruk deretter børste for å rufse opp overflaten og få fin og jevn struktur.
Kalkmørtelen er faktisk ganske pen i seg selv som vegg. Jeg valgte å beholde det i dagen og satte slående halogenlys langs veggene. Jeg har brukt Maxit Serpo 148 og det er lysere og mer beige enn C puss. Hydraulisk kalkmørtel er dog ca 3 ganger så dyrt og skal man pusse mye så koster det jo en del.
MEN er det helt rene vegger i dag så ville jeg IKKE brukt kalkmørtel da det ikke går an å flislegge på. Eller rettere sagt, man BØR ikke flislegge siden kalkmørtelen er forholdsvis myk. Og legger man på flislim, som er hardere risikerer kalkmørtelen å sprekke. Særlig hvis du har fuktvandring og en uisolert kjellervegg.
Jeg hadde brukt pussmørtel C.
Takk for svarene!
Vi drenerte om i 2005 og tilleggsisolerte utvendig med Isodrän.
Jeg tror ikke at det er kalkmørtel. Det har nemlig sittet fliser der tidligere, og jeg skal opp med nye fliser. Står og vipper mellom husfix og pussmørtel C.
Vi drenerte om i 2005 og tilleggsisolerte utvendig med Isodrän.
Jeg tror ikke at det er kalkmørtel. Det har nemlig sittet fliser der tidligere, og jeg skal opp med nye fliser. Står og vipper mellom husfix og pussmørtel C.
Klikk her for å svare