Jeg kjøpte for en stund siden pussmørtel for å støpe små teglstein til gutten (Miniatyrtegl i dimensjonen 5x20x10mm). Skrev ut former i 3D-printeren slik at vi kunne støpe mengder med tegl som han deretter kunne bygge små hus av.
Men til tross for at jeg fulgte "oppskriften" med vann, sand og puss, ble de små teglsteinene veldig porøse og de kunne knekkes veldig lett. Hvis man masserte dem med hendene, slapp de lett masse sand.
Nå laget jeg altså en sats med ca. 1-2 liter pussmørtel og det blir jo litt ekstremt sammenlignet med å kjøre sekkvis med puss. Sannsynligvis blir den pussen vi blandet veldig følsom for fuktighet/tørke/temperatur.
Er det noen her som er dyktig på puss som kanskje kan komme med tips på hvordan vi skal tenke når vi gjør det vi holder på med? Skal man prøve å holde den ekstra fuktig? eller skal vi prøve å blande den ekstra tørr for å få dette til å fungere? eller skal vi velge en annen type puss/simens for å lykkes med det vi vil gjøre?
Tidligere prøvde jeg å reparere en keramisk grill og også da ble det det samme med pussen. Også der blandet jeg en veldig liten sats sammenlignet med hvordan det pleier å blandes.
Pussmørtel C er det vi valgte.
Veldig takknemlig for tips!
Men til tross for at jeg fulgte "oppskriften" med vann, sand og puss, ble de små teglsteinene veldig porøse og de kunne knekkes veldig lett. Hvis man masserte dem med hendene, slapp de lett masse sand.
Nå laget jeg altså en sats med ca. 1-2 liter pussmørtel og det blir jo litt ekstremt sammenlignet med å kjøre sekkvis med puss. Sannsynligvis blir den pussen vi blandet veldig følsom for fuktighet/tørke/temperatur.
Er det noen her som er dyktig på puss som kanskje kan komme med tips på hvordan vi skal tenke når vi gjør det vi holder på med? Skal man prøve å holde den ekstra fuktig? eller skal vi prøve å blande den ekstra tørr for å få dette til å fungere? eller skal vi velge en annen type puss/simens for å lykkes med det vi vil gjøre?
Tidligere prøvde jeg å reparere en keramisk grill og også da ble det det samme med pussen. Også der blandet jeg en veldig liten sats sammenlignet med hvordan det pleier å blandes.
Pussmørtel C er det vi valgte.
Veldig takknemlig for tips!
Ville nok foreslå å teste husfix eller t.o.m. flytesparkel i stedet for puss eller gips. Deretter er det ekstremt vanskelig med riktig vannmengde til så små mengder og dekker man ikke med plast er uttørringsfaktoren betydelig.
Jeg skulle akkurat til å legge til at både under og over så la jeg plastfolie for at den ikke skulle tørke ut så mye.
Er husfix eller flytspackel noe som blir som murbruk i hardhet? (Jeg tenker, det er ikke som vanlig sparkel?)
Er husfix eller flytspackel noe som blir som murbruk i hardhet? (Jeg tenker, det er ikke som vanlig sparkel?)
Hvor lenge holdt dere dem fuktige? Minst to døgn?
Jeg ville gjette på lengre tid. Jeg har for meg jeg sprayet på vann, men det kan jo så klart ha tørket imellom. Vannbufferen i de små pluppene er jo ikke stor.
Spørsmål: Kan de få for mye vann? (Nå mener jeg ikke når man blander, men når man senere fukter.
Spørsmål: Kan de få for mye vann? (Nå mener jeg ikke når man blander, men når man senere fukter.
Begge er finere i og med at materialet er mindre og blir hardere enn både mur og pussmørtel. For øvrig er det det samme hvilken sementprodukt som helst som skal herde snarere enn tørke.A Axiotrade skrev:
En tanke som slo meg, gitt at du holder på med så små saker og sannsynligvis ikke vil ha tips om noe på 20kg sekk, er å teste flislim som finnes på små poser.
Test som sagt med husfix, alternativt gipsputs (ikke sånn gipssparkel men gipsputs som finnes i 25 kg sekk). Husfix pleier å finnes i 5 kg eske/boks.
De trenger ikke holdes fuktige heller og krymper ikke.
De trenger ikke holdes fuktige heller og krymper ikke.
Sånt der hobbygips som man støper figurer med som ungene maler på? Det blir jo steinhardt og ikke altfor vannfølsomt
Klikk her for å svare