Vi kjøpte i vår/sommer et rekkehus med delvis pusset fasade/delvis tre bygget i 2000. Om jeg har forstått det rett er det et Serporocsystem med puss på Rockwool-plate, kan ellers ikke noen detaljer om konstruksjonen.

På langsiden av huset (det er et hjørne rekkehus), sørøst, var det noen skader med løsnet puss helt nederst på fasaden og på baksiden, øst, hadde det løsnet puss ved vindusblikket - her var det hull rett inn i veggen. Overtakelsesbesiktigelsen gikk bra, selvsagt påpekte besiktigelsesmenn de synlige skadene, uten å anbefale noen utfyllende besiktigelse, men jeg lot likevel måle fukt der pussen manglet ved vindusblikket - ingen forhøyede verdier. Skadene skulle utbedres av selgerne før vi kjøpte huset.

Etter kjøpet har det kommet frem at skaden ved vindusblikket hadde løsnet allerede når selgerne kjøpte huset tre år tidligere, på det tidspunkt hadde også pussen på langsiden av huset løsnet. Begge ting ble altså reparert på det tidspunktet. Etter dette har pusseentreprenøren i løpet av de tre årene reparert langsideskaden flere ganger til (den ser ikke ut til å feste seg), noe vi ikke ble informert om. Av en eller annen grunn fester ikke pussreparasjonene.

Nyss oppdaget jeg dessverre at pussreparasjonen på langsiden er på vei til å løsne igjen - reparasjonen som ble utført et halvt år tidligere. Pusseentreprenøren hevder at det skyldes hvordan været har vært de siste vintrene og at de ikke kan stå til ansvar for været.

Hva kan løsningen skyldes? Hvilke tiltak/undersøkelser bør vi foreta? Vi vil jo selvsagt i en innledende fase hevde at selgerne ikke har reparert skaden, som vi ble enige om, ettersom den jo har sluppet fra fasaden. Hva bør vi gjøre for å unngå at det bare blir en reparasjon/løsning igjen uten at skaden blir utbedret og at det holder? Kan det virkelig bare skyldes vær/vind når den samme reparasjonen har løsnet gjentatte ganger i løpet av minst 3 år?

Takk for hjelp!

PS. Usikker på om jeg har postet i riktig forum, hvis ikke: henvis meg gjerne til riktig. :) DS.

Kanskje havnet silikon eller olje på stedet slik at ingenting fester der? Høres ut som at en skikkelig rengjøring eller forsterkning med noen armering er på sin plass?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.