Vi bor i en borettslagsleilighet som ble bygget for ca. 7 år siden. Taket er sandkornet på betong.
Vi oppdaget for en tid siden at det hadde dannet seg sprekker i taket i gangen vår. Da jeg banket litt på området rundt sprekkene, hørtes det hult ut, på et område på ganske nøyaktig 1 m2. Rundt det var det helt solid. Jeg trodde først at det var en eller annen luke under, men det virket likevel merkelig at det skulle være det midt på et betongelement.
I dag hadde jeg maleren over for å male om innertaket og ba ham se nærmere på det området. Det viser seg da at det helt har sluppet fra betongen og buer ned ca. 1 cm. Mange kilo som henger der og som ungene kunne fått i hodet.
Jeg lot ham ta ned det løse materialet, og sender noen bilder her:
Hvis man ser på de siste bildene er det jo åpenbart at det er store variasjoner i tykkelsen. Min spontane teori er at det har blitt gjort for tykt, og derfor blitt for tungt.
Det er på ingen måte misfarget, så jeg har ingen grunn til å mistenke fuktskade. Men jeg har likevel bestilt en fuktmåling fra HSB for å være sikker.
Hva tror ekspertisen her? Er det normalt at det er så tykt?
Det er vel egentlig mer enn grengningen som har sluppet. Det grå, er det noen puss som finnes allerede ved levering av betongelementene eller spruter man på det på stedet?
Dette burde vel falle på foreningens ansvar å utbedre?
Litt sent kanskje men svarer likevel. Det kan kanskje hjelpe noen andre som støter på samme problem.
Jeg jobber som tjenestemann innen bygg og min spesialitet er betong. Har vært med og i gjennomført utredninger som berører nettopp betongstammer og betong.
Min forklaring trenger nødvendigvis ikke være riktig, og for å sikre feilkilden kan man måtte ta prøver og undersøke feilen på stedet. Med det sagt så er min gjetning trolig nær sannheten.
Det du ser på bildet er trolig et HD/F bjelkelag. Det kan også være plattbærende lag og kanskje til og med RD plater. Når disse monteres kan det oppstå tannering mellom de forskjellige elementene (blokkene). Årsaken til det kan skyldes en rekke ulike faktorer.
For å klare alle toleransene og få en jevn og glatt underside må man noen ganger sparkle ut ujevnheter. Er det store avvik er det vanlig at man gjør det med reparasjonsmørtel for betong som vanligvis er grå.
Mørtelen legges ut fra tanneringen som i dette tilfellet er 15mm, og jevnes ut slik at ujevnheter forsvinner og nivåforskjeller blir så nær null som mulig. Det er grunnen til at den grå reparasjonsmørtelen man ser på bildet har forskjellige tykkelser.
Det man bør gjøre ved en slik reparasjon er å først forberede overflaten ved å rengjøre den fra slagg, rust og støv. Deretter legger man på en primer for å sikre at vedheften er så sterk som mulig.
Med det sagt har man altså reparert en større ujevnhet mellom de to prefabrikkerte elementene uten å forberede underlaget på riktig måte. Laget har etter en tid løsnet og tatt med seg grunnet.
Mvh/M
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.