Heisann!

Vi har et hus fra begynnelsen av 30-tallet som vi holder på å renovere rom for rom, og nå har turen kommet til kjelleren. I et av rommene var det trepanel på halve veggen (delen under bakken), noe som naturligvis ikke er en god idé, så den er nå tatt bort.

Bak trepanelet satt det et ganske tykt lag med sementmørtel med innstøpte trestendere, så etter litt hakking forsvant både stendere og mørtel. Vi skal sette opp veggfaste hyller, så veggen må være jevn, og mørtelen var tykkere enn veggdelen ovenfor.

Bak mørtelen er det en murvegg av varierende kvalitet. Som vedlagt bilde viser, fulgte en del av murveggen med da mørtelen ble fjernet. Bak murveggen sees den støpte betongveggen.

Så mitt første spørsmål er om man nå har tenkt å pusse denne veggen, skal man gjøre det direkte på betongveggen, eller bør vi mure opp den raserte murveggen for deretter å pusse utenpå den? Det ser ut til å være en luftspalte mellom murveggen og betongveggen som man kanskje bør bevare? Det er dog drenert med platon på utsiden, og alt ser ut til å være knusktørt selv om det trolig har vært fuktig tidligere, da murveggen har sett sine beste dager.

Er det kalkmørtel som gjelder, eller kan man strekke seg til KC for å få litt bedre vedheft? Vi hadde tenkt å male veggen etterpå, og stalltipset ser ut til å være silikatmaling, men jeg er litt bekymret for lukt siden vi har veldig små barn.

Og når jeg først er i gang... jeg (ikke samboeren :) ) vurderer å rive ned taket som er pusset med takrør osv. og sette opp perlestaff. Er dette hensiktsmessig i en kjeller? Bjelkelaget er jo av tre, så det burde gjøre verken fra eller til... Bør man ha en dampsperre?

Har du lest så langt, så får jeg benytte anledningen til å takke for oppmerksomheten! :)

Mvh
Anders

• En del av en kjellermur der puss og murstein er fjernet, viser en eksponert betongvegg og rester av ujevn murvegg ved siden av.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.