Pussfasade virker å være en hel vitenskap.

Finnes det noen på forumet som vil dele erfaringer rundt fin eller grov puss. Ferdig blandet i farge eller sprøytemalt etter.

Hva er bra og dårlig fra kvalitet og prissynspunkt????
 
Vi har litt grovere struktur på vår fasade, og opplever at den er litt mer "levende" enn helt glatte fasader. Vår mørtel ble blandet frem av selskapet som sprøytet den på. De måtte blande og sprøyte noen ganger før vi var fornøyd med fargen, men det gikk likevel forholdsvis raskt å sprøyte huset. Er det nytt hus dere skal pusse? Vi har et steinhus bygget i -49. Altså ikke et revitert hus. Har sett eksempler på nypussete "plankehus" som etter bare et par år har sett fryktelige ut pga setninger. Prisen på puss varierer nok mye avhengig av hvor i landet det er. I den lille bygda vi bor i måtte vi betale 45000:- + moms for et 120m2 stort hus. Da inngikk stillas i ca 1,5 måned, slik at vi kunne male alle vindskier og vinduer osv.
 
600 kr/m2
 
Hei Gutte.
Det er et hus med en gammel del og en tilbygget.
45000 kr er det inkl. mtrl. og arbeidskost?
Brukte dere puss som var ferdigblandet med fargen?
 
Det er prisen for ALT. Så utnytter vi ROT-fradraget, så vi får tilbake ca 10000:-. Firmaet som gjorde det blandet frem bruk. Blir billigere og samtidig får man en "unik" farge på huset. Vi så lenge på å velge en farge med NCS-kode, men fant ingenting som vi ville ha til 100%. Imidlertid utgikk vi fra en fargeprøve med NCS-nummer. Så sprøytet de en flekk, og deretter fikk vi bestemme lysere eller mørkere. De måtte sprøyte flere ganger før vi var fornøyde ;D
 
"Har sett eksempler på nyreviterte 'plankhus' som etter bare et par år har sett forferdelige ut pga setninger."

Hva er "reviterat"? Er det denne forferdelige skjebnen som venter vårt plankhus om noen år????

/ Gitta
 
Revitering er når huset har en trestamme og deretter gips eller celleplastplater, og deretter puss på det. De husene jeg har sett er nybygde hus. I et som har stått mange år er ikke risikoen så stor for at det setter seg mye mer.
 
Gammeldags pussing ble gjort litt annerledes (uten gips eller isopor). Man festet ofte noe som kunne bære pussen, for eksempel hønsenetting, halmmatte på plankene og pusset med kalkpuss. Kalkpussen er ikke så stiv og kan godt samarbeide med plankenes bevegelser, men tåler selvsagt ikke hvor store setninger som helst. Angående fin og grov puss så tror jeg at navnene antyder hvor fin eller grov sand blandes i pussen. Den grove blandingen skal alltid legges under og så sluttpusser man med finkornet blanding. Alt dette for at kapillarkrefter skulle drive vann ut til overflaten og ikke inn i veggen slik at pussen skulle tørke raskt etter regn. Sånn var det i alle fall når man la kalkpussen i gamle dager. Selve overflaten kunne være glattsmurt eller påført med en kost. Så mye om fortiden ;)
Nå til dags gjelder helt andre materialer og teknikker og det vet jeg ingenting om :(. Som Gutte skriver, kan det gå galt med ny teknologi av og til.
gaia
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.