22.511 lest ·
24 svar
23k lest
24 svar
Pusset selv med godt resultat
Side 1 av 2
I en tidligere tråd har jeg fortalt om hvordan jeg har prøvd å få orden på en støttemur av lecablokker. Sist jeg var inne hadde jeg pusset muren med Putsbruk-B og var på vei til å kjøpe en "Stenkpussapparat" for å skape struktur på muren. Her kommer litt tips og råd samt hvordan mitt resultat ble.
Å stenkpusse eller "sprite" betyr at man spruter på pussen på eksisterende underlag slik at man får en levende overflate. Man kan velge mellom 1-2 mm eller 4-5 mm ballast. Det finere er vanligst på vegger og selve huset, mens det grovere mest brukes til sokler mm.
Etter å ha pusset støttemuren min med Putsbruk-B se tråden "Puts på støttemur av leca" (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117638748) så ble det kjøpt inn en "Stenkpussapparat". Det er en håndvevd manick som gjør at man kan sprute ut mørtelen mot eksisterende overflate.
Vi valgte å kjøpe farget puss i håp om at det ville fungere med huset. Farget stenkpuss (også kalt sprit- eller edelpuss) er bare noe dyrere enn den vanlige pussen.
Etter å ha prøvd et par ganger lærte jeg meg raskt hvordan maskinen skulle brukes. Resultatet ses her:

Det som påvirket pussingen var bl.a.
-Været (hvor varmt det var)
-Hvor tykk/tynn blanding man laget
-Om apparatet ble rettet oppover eller nedover.
Det siste påvirket resultatet slik at når apparatet ble rettet nedover kom det "tykke" klumper og når det ble rettet oppover kom det "små" klumper.
-Om man banket på apparatet
For å få all pussen til å renne ned i bunnen var man nødt til å banke på apparatet med jevne mellomrom. Når man gjorde dette kom det alltid ut "tykke" klumper i de første sveivetakene.
Jeg lærte meg etter hvert å legge de "tykke" klumpene som grunnlag og det finere sprutet sist for å få en finere overflate.
Etter å ha kjørt noen ganger lærte man seg hvordan konsistensen skulle være for at det skulle bli bra og hvor mye mørtel man skulle lage for å rekke å sprute ferdig settet før det ble for hardt.
Kostnaden hittil for meg for pussingen av ca 45 kvadratmeter mur er ca:
Grunnpuss ca 2.000 kroner (tørrstoff) (=tilsetter bare vann)
Stenkpuss ca 2.000 kroner (tørrstoff)
Stenkpussapparat ca 1.200-1.500 kroner
Til dette kommer så farge om ca 2.500 kroner fordi en farge som mørtelen hadde ikke fungerte mot huset.
Totalt hadde jeg en anbud på 16.000 kr. +moms forrige år på å pusse muren, men da hadde vi regnet på 20 kvadratmeter. Det viste seg så ved kontrollregning at det var over 40 kvadratmeter mur. Min anslag er at 45 kvadratmeter hadde ført til at anbudet havnet på ca. 30.000 kroner. Nå lander jeg på ca 10.000 for materialet + masse tid.
Den som har ambisjoner om å pusse noe selv anbefaler jeg å snakke med Beijers Fasade og Betong i Bromma. De har på en forbilledlig måte hjulpet med både små og store spørsmål omkring dette.
Sluttkommentar: Tenk etter to ganger om man skal stenkpusse større flater for hånd. Mitt råd er at 50 kvadratmeter er hva man klarer for hånd. Større områder skal man sprite på med trykkluft (dette går naturligvis også å gjøre selv
...)
Nå har jeg en vakker støttemur som ser slik ut og som så skal kles med svarte Bradstone-stener på stolper og toppen:

Å stenkpusse eller "sprite" betyr at man spruter på pussen på eksisterende underlag slik at man får en levende overflate. Man kan velge mellom 1-2 mm eller 4-5 mm ballast. Det finere er vanligst på vegger og selve huset, mens det grovere mest brukes til sokler mm.
Etter å ha pusset støttemuren min med Putsbruk-B se tråden "Puts på støttemur av leca" (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117638748) så ble det kjøpt inn en "Stenkpussapparat". Det er en håndvevd manick som gjør at man kan sprute ut mørtelen mot eksisterende overflate.
Vi valgte å kjøpe farget puss i håp om at det ville fungere med huset. Farget stenkpuss (også kalt sprit- eller edelpuss) er bare noe dyrere enn den vanlige pussen.
Etter å ha prøvd et par ganger lærte jeg meg raskt hvordan maskinen skulle brukes. Resultatet ses her:

Det som påvirket pussingen var bl.a.
-Været (hvor varmt det var)
-Hvor tykk/tynn blanding man laget
-Om apparatet ble rettet oppover eller nedover.
Det siste påvirket resultatet slik at når apparatet ble rettet nedover kom det "tykke" klumper og når det ble rettet oppover kom det "små" klumper.
-Om man banket på apparatet
For å få all pussen til å renne ned i bunnen var man nødt til å banke på apparatet med jevne mellomrom. Når man gjorde dette kom det alltid ut "tykke" klumper i de første sveivetakene.
Jeg lærte meg etter hvert å legge de "tykke" klumpene som grunnlag og det finere sprutet sist for å få en finere overflate.
Etter å ha kjørt noen ganger lærte man seg hvordan konsistensen skulle være for at det skulle bli bra og hvor mye mørtel man skulle lage for å rekke å sprute ferdig settet før det ble for hardt.
Kostnaden hittil for meg for pussingen av ca 45 kvadratmeter mur er ca:
Grunnpuss ca 2.000 kroner (tørrstoff) (=tilsetter bare vann)
Stenkpuss ca 2.000 kroner (tørrstoff)
Stenkpussapparat ca 1.200-1.500 kroner
Til dette kommer så farge om ca 2.500 kroner fordi en farge som mørtelen hadde ikke fungerte mot huset.
Totalt hadde jeg en anbud på 16.000 kr. +moms forrige år på å pusse muren, men da hadde vi regnet på 20 kvadratmeter. Det viste seg så ved kontrollregning at det var over 40 kvadratmeter mur. Min anslag er at 45 kvadratmeter hadde ført til at anbudet havnet på ca. 30.000 kroner. Nå lander jeg på ca 10.000 for materialet + masse tid.
Den som har ambisjoner om å pusse noe selv anbefaler jeg å snakke med Beijers Fasade og Betong i Bromma. De har på en forbilledlig måte hjulpet med både små og store spørsmål omkring dette.
Sluttkommentar: Tenk etter to ganger om man skal stenkpusse større flater for hånd. Mitt råd er at 50 kvadratmeter er hva man klarer for hånd. Større områder skal man sprite på med trykkluft (dette går naturligvis også å gjøre selv
Nå har jeg en vakker støttemur som ser slik ut og som så skal kles med svarte Bradstone-stener på stolper og toppen:

Super fint! Nå må jeg sjekke om jeg kan leie en sånn putsmaskin. Eller hvor kjøper man en slik? Da slipper man å holde på med strukturen med pensen etterpå. Skikkelig fint. Hvor kjøpte du stenkputs? På vanlige steder der det andre finnes eller?
Du er altfor beskjeden Shrek!
Vet at det slett ikke er lett å få sprutpussen pent fordelt, men du har lykkes kjempebra! Man må være litt mer enn bare en "glad amatør" for å få det så bra som du har gjort det, for jeg antar at hele muren er like pen som på bildet. 
Takk for alle de glade tilropene.
Jeg skal forsøke å svare på deres spørsmål, men husk at jeg faktisk er en glad amatør som bare har prøvd meg frem fordi jeg synes det er gøy å jobbe med hendene.
Når det gjelder trykkluftapparatet, finnes det mindre, litt billigere å kjøpe. Det eneste man trenger er faktisk en trakt og en spesiell dyse for å feste trakten på. Jeg tror man kan få det under 2.000. Årsaken til at jeg ikke satset på det er fordi jeg ikke har kompressor. Med kunnskapen om å jobbe med en sprøytpussemaskin hadde jeg nok sett litt mer på en dyse med tanke på at det tok litt tid å få pussen jevn.
Jeg vet ikke om det går an å leie en sprøytpussemaskin siden de er relativt billige. Man kan kjøpe den samme som jeg har på Beijers i Bromma for ca. 1.500 kr inkl. mva. Jeg betalte 1.300 for min på Norfloor i Södertälje, men de måtte da bestille en fordi de ikke hadde den på lager.
Muren ble stort sett som bildet viser, men det finnes selvsagt biter som ikke er av samme fine kvalitet. Spesielt langs bakken ble det litt grovere siden jeg måtte rette apparatet nedover. Jeg kunne dog jobbet opp den overflaten litt finere, men hadde da måttet "lade" apparatet litt oftere med tynnere puss for at det skulle bli bra, så jeg kompromisset og lot pussen bli litt grovere nede ved bakken.
Pussen kjøpte jeg på Beijers i Södertälje, men de konsulterte Beijers Puts og Fasad i Bromma som deretter bestilte og leverte pussen til Södertälje.
Jeg kommer til å male muren med spesiell silikonmaling for puss siden fargen ikke passet til huset. Muren kommer til å få samme farge som det lyse grønne på huset. Vi håper at det blir bedre enn den grønn-blå nyansen som fantes i standardsortimentet.
Nåvel, takk enda en gang for alle de glade tilropene. Det neste problemet blir nå å dekke muren med steinene vi har tatt hjem. Hold øynene åpne så legger jeg ut et bilde på hvordan sluttresultatet blir etter hvert.
Jeg skal forsøke å svare på deres spørsmål, men husk at jeg faktisk er en glad amatør som bare har prøvd meg frem fordi jeg synes det er gøy å jobbe med hendene.
Når det gjelder trykkluftapparatet, finnes det mindre, litt billigere å kjøpe. Det eneste man trenger er faktisk en trakt og en spesiell dyse for å feste trakten på. Jeg tror man kan få det under 2.000. Årsaken til at jeg ikke satset på det er fordi jeg ikke har kompressor. Med kunnskapen om å jobbe med en sprøytpussemaskin hadde jeg nok sett litt mer på en dyse med tanke på at det tok litt tid å få pussen jevn.
Jeg vet ikke om det går an å leie en sprøytpussemaskin siden de er relativt billige. Man kan kjøpe den samme som jeg har på Beijers i Bromma for ca. 1.500 kr inkl. mva. Jeg betalte 1.300 for min på Norfloor i Södertälje, men de måtte da bestille en fordi de ikke hadde den på lager.
Muren ble stort sett som bildet viser, men det finnes selvsagt biter som ikke er av samme fine kvalitet. Spesielt langs bakken ble det litt grovere siden jeg måtte rette apparatet nedover. Jeg kunne dog jobbet opp den overflaten litt finere, men hadde da måttet "lade" apparatet litt oftere med tynnere puss for at det skulle bli bra, så jeg kompromisset og lot pussen bli litt grovere nede ved bakken.
Pussen kjøpte jeg på Beijers i Södertälje, men de konsulterte Beijers Puts og Fasad i Bromma som deretter bestilte og leverte pussen til Södertälje.
Jeg kommer til å male muren med spesiell silikonmaling for puss siden fargen ikke passet til huset. Muren kommer til å få samme farge som det lyse grønne på huset. Vi håper at det blir bedre enn den grønn-blå nyansen som fantes i standardsortimentet.
Nåvel, takk enda en gang for alle de glade tilropene. Det neste problemet blir nå å dekke muren med steinene vi har tatt hjem. Hold øynene åpne så legger jeg ut et bilde på hvordan sluttresultatet blir etter hvert.
Takk for infoen. har nok allerede fått tak i en slik apparatShrek skrev:Takk for alle oppmuntringer.
Jeg vet ikke om det går an å leie en stenkastemaskin, ettersom de er relativt billige. Man kan kjøpe samme som jeg har på Beijers i Bromma for ca. 1.500 kr inkl. moms. Jeg betalte 1.300 for min på Norfloor i Södertälje, men de måtte da bestille en siden de ikke hadde på lager.
Pussen kjøpte jeg på Beijers i Södertälje, men de konsulterte Beijers Puts och Fasad i Bromma som bestilte og leverte pussen til Södertälje.
Hold øynene åpne så setter jeg inn et bilde på hvordan sluttresultatet blir fremover.![]()
Jeg ville bare meddele til de som evt. har fulgt denne tråden at arbeidet ligger nede nå p.g.a. det der forb. været >
. Fordi vi skal male på pussen så må den være gjennomtørr, noe som krever tre-fire dager med solskinn, men det er vel en nåde å be om i disse dager.
Jeg kommer tilbake med mer informasjon om sluttresultatet når jeg har fått på malingen på pussen og lagt på toppsteinene.
/Shrek
Jeg kommer tilbake med mer informasjon om sluttresultatet når jeg har fått på malingen på pussen og lagt på toppsteinene.
/Shrek
Pusset muren ferdig!
Nå har jeg fått nok solskinn til å kunne male den stenkingspussede overflaten.
Man kan tydelig se på bildet nedenfor at overflaten får en mye mykere struktur når den er farget, men det gjør oss ingenting. Tvert imot så blir det en litt "snillere" mur og ujevnhetene i steinkastet forsvinner bedre når det er malt.

På muren kommer vi deretter til å legge steiner som egentlig er til for å legge på bakken eller bygge murer med, men vi syntes strukturen var så fin at vi valgte disse steinene som topper på mur og stolper.

Oppsummeringsvis har byggingen av muren bestått av følgende:
1. Såle i betong som er armert under hele muren.
2. Muren bygget i lecablokker med armeringsjern mellom hvert nivå.
3. Utenpå lecablokkene har vi lagt 10 mm Mørtel B.
4. På mørtelen har vi lagt et lag med steinkingspuss/edelpus/ytpuss (kjært barn har mange navn) med hjelp av en steinkingspussmaskin.
5. Overflaten er deretter malt med serpo 303 silikonmaling som vi har blandet til samme farge som huset.
6. På muren ligger Bradstone-steiner fra Starka.
Økonomisk kan jeg ikke påstå at dette er et bedre valg enn å bygge opp en støttemur med hjelp av blokker/steinblokker. Grunnen til det er egentlig tiden som har gått med for å lære seg hvordan man skal gjøre og tiden å bygge. Materialet til ca. 30 meter støttemur etter dette konseptet ligger på ca. 15.000 kroner. Til det kommer masse arbeidstimer.
Men, vær enig om at muren er pokker så mye finere enn mange av murene man i dag ser i nybygde områder
Tja, det var vel alt om min mur.
Nå har jeg fått nok solskinn til å kunne male den stenkingspussede overflaten.
Man kan tydelig se på bildet nedenfor at overflaten får en mye mykere struktur når den er farget, men det gjør oss ingenting. Tvert imot så blir det en litt "snillere" mur og ujevnhetene i steinkastet forsvinner bedre når det er malt.

På muren kommer vi deretter til å legge steiner som egentlig er til for å legge på bakken eller bygge murer med, men vi syntes strukturen var så fin at vi valgte disse steinene som topper på mur og stolper.

Oppsummeringsvis har byggingen av muren bestått av følgende:
1. Såle i betong som er armert under hele muren.
2. Muren bygget i lecablokker med armeringsjern mellom hvert nivå.
3. Utenpå lecablokkene har vi lagt 10 mm Mørtel B.
4. På mørtelen har vi lagt et lag med steinkingspuss/edelpus/ytpuss (kjært barn har mange navn) med hjelp av en steinkingspussmaskin.
5. Overflaten er deretter malt med serpo 303 silikonmaling som vi har blandet til samme farge som huset.
6. På muren ligger Bradstone-steiner fra Starka.
Økonomisk kan jeg ikke påstå at dette er et bedre valg enn å bygge opp en støttemur med hjelp av blokker/steinblokker. Grunnen til det er egentlig tiden som har gått med for å lære seg hvordan man skal gjøre og tiden å bygge. Materialet til ca. 30 meter støttemur etter dette konseptet ligger på ca. 15.000 kroner. Til det kommer masse arbeidstimer.
Men, vær enig om at muren er pokker så mye finere enn mange av murene man i dag ser i nybygde områder
Tja, det var vel alt om min mur.
Ja, hva skal man tro når det står en "mini-trampoline" på stolpen.
Kameraøyet har spilt oss et puss. Trampolinen står på naboens tomt foran huset i bakgrunnen, men siden det er så lyst ute blir dybdeskarpheten så skarp at det ser ut som trampolinen står på stolpen. ;D
Kameraøyet har spilt oss et puss. Trampolinen står på naboens tomt foran huset i bakgrunnen, men siden det er så lyst ute blir dybdeskarpheten så skarp at det ser ut som trampolinen står på stolpen. ;D