Jeg har pusset kjellervegger med Serpo 135. En ytter- og en innervegg. Når man stryker hånden over veggen så faller det litt sand fra visse steder. Jeg ønsker gjerne å male veggene, men vet ikke om det bare er å kjøre på?

det var ikke fukt på ytterveggen som du pusset??

Stod det ikke noe tørketid før maling på posen med Serpo? Yttervegger pleier man å male med maling som slipper gjennom fukt, sånn skal de vite på en ekte fargehandel.
Sjekk Serpo-produsentens hjemmeside ellers, akkurat når det gjelder bruk av ulike slag har jeg funnet veldig mye bra info hos produsentene.
Dryss litt sand gjør det fra pussede vegger dersom man ikke overflatebehandler dem med noe.

Da er det som det skal da? Bare å gå på med silikatmaling?

Enda bedre er å male med kalkfarge. Det er betydelig billigere og helt suverent fuktgjennomtrengelig. Veldig friskt. Tror også at det vil hindre sand-raset.
Tips, kjøp kalkfarge på Sto. Jeg tror at den kan brytes i andre farger enn hvitt også, om man nå vil ha det.

Hvor lenge har pussen tørket? Det tar ganske lang tid for pussen å tørke, spesielt hvis det er kaldt og fuktig.

/N

Børstet du pussen et par timer etter at du la den på?

Pussen har vært på en uke nå. Ingen børsting, skulle jeg ha gjort det? Hvordan? Finnes det en guide på nettet?

Nei du trenger ikke å børste. Men la det tørke en måned eller helst to. Spesielt nå når det er fuktig ute. Det som er utendørs får du male til våren når det har vært tørt i en uke eller så. Bruk en maling som lar veggen puste f.eks. silicat maling.

Nja, det er jo innsiden på kjellerveggene som jeg har pusset, de er støpte vegger og det føltes litt øststat over dem :)

Du skrev yttervegg og innervegg og det tolket jeg som utsiden. Men visst kan det være innsiden av en yttervegg og en vegg som bare vender til et annet rom...

Akkurat, her har det vært mer enn -30 så man vil jo være inne....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.