Hei
Min første post her på forumet og jeg håper noen kan hjelpe meg.
Jeg har en kjeller som er bygget av betonghulstein og deretter pusset. Innendørs i kjelleren har jeg nå slipt bort en plastmaling fra veggen og da har veggen blitt ujevn og man ser slipmerkene. Pussen er ifølge fyren på byggevarehandelen trolig en egenblandet sementbasert puss (det er original pussen og huset er fra 60-tallet).
Nå må jeg jevne ut veggen før jeg maler med en silikatmaling. Så vidt jeg kan se i dag, er det ingen fuktproblemer i kjelleren, men jeg vil jo uansett bruke noe som jevner ut veggen og som slipper gjennom fukt. Det må dessuten feste godt på den eksisterende pussen. For det meste dreier det seg om å legge på et lag på 2-3 mm, men flere steder har det etter slipingen blitt hull på opptil 1 cm dype, og de må jo også fylles.

Jeg synes det virker vanskelig å vite hvilket materiale jeg skal bruke på veggen. Jeg har vært til tre forskjellige byggvareforhandlere og spurt om råd. Rådene jeg har fått fra de ulike stedene, skiller seg ut, og jeg blir ikke klokere når jeg prøver å lese her på forumet.
Fra en byggvareforhandler har jeg fått råd om å bruke enten:
Weber pussmørtel C Base 135
eller
Weber vegglagning 0-100

Fra en annen byggvareforhandler fikk jeg råd om å bruke Finja lagringsmørtel 0-0,5 mm og at jeg må prime veggen først. (Rådet om primer fikk jeg bare her, ikke fra de andre to stedene)

Og fra den siste byggvareforhandleren fikk jeg rådet om å bruke Beckers medium sparkel

Det ville jo vært greit å slippe å pusse veggen, og uansett er det et så tynt lag jeg vil legge på at jeg ikke vil holde på med trelekter og så på veggen for å få det rett. Jeg tror ikke det blir bra hvis jeg bare skal legge på 2-3 mm tykt lag, og jeg vil ikke måtte pusse veggen ved å legge på et tykkere pusslag. Deretter er det jo også en fordel om jeg kan slipe veggen etterpå og få den helt jevn og fin og med en så fin struktur som mulig (helst helt glatt).

Har noen erfaring med noe lignende, og hva er fordelene og ulempene med de forskjellige forslagene jeg har fått ovenfor? Sparkelen høres jo helt klart lett ut, om den fungerer.

Jeg er litt i samme situasjon. Mine vegger er derimot pusset med både sementbasert og rent kalkmørtel (1974 og ca 1940). Jeg har fått rådet (fra malarkalk.se) å først grunne med hydraulisk kalkmørtel på de sementpussede områdene og deretter luftkalkmørtel på alle overflater (weber 148 henholdsvis 142). Jeg tenkte deretter bare å male med kalkmaling (Jeg vil at markfukt enkelt skal kunne vandre ut av veggene i nederkanten).
Jeg kommer imidlertid ikke til å strebe etter helt glatte og plane vegger. Jeg kommer til å nøye meg med at det ser rimelig flatt ut.

/Johan

I mitt hus fra -43 er det pusset betonghullstein i kjellerveggene. Det var en del pussavskalling de nederste 20-30 cm, dels på grunn av jordfuktighet (kapillærbrytende sjikt var ikke noe man bygde med på den tiden), dels fordi senere eiere hadde malt veggene med en for tett maling som ikke kunne slippe ut fukten.

Jeg freste bort malingen (støvet infernalsk til tross for leie av grovstøvsuger koblet til betongfres) og hakket bort løs puss. Pusset deretter opp først med Webers rødgrunn og så deres pussmørtel C. Vannet veggen først (og sprayet den i noen dager etter pussingen) så den ikke skulle suge ut all væsken under herding.

På en vegg der det var som dypest (ca. 10 mm) satte jeg opp ribber, men jeg syntes det var minst like vanskelig å få usynlige skjøter og jevn vegg når man fjernet ribbene og la i ny mørtel i sporene, som det var å bare pusse for hånd med en bred stålskje og pusshøvel.

Når all pussen var tørket og herdet malte jeg med hvit silikatmaling.

Nå har dette stått i 4 år og ser fortsatt veldig friskt og fint ut, ingen tegn på ny pussavskalling. Det er ikke en helt glatt overflate, men fullt tilstrekkelig for mine behov.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.