Hei, har en vaskekjeller i kjelleren med en pusset betongvegg, det er noen plastmaling på pussen og egentlig vil jeg bare male hvitt med minst mulig tiltak.

Trenger man å fjerne all pussen eller kan man sparkle denne veggen slett og male? (våtromssparkel?)

Grunnen ble drenert for 20 år siden.

• Gul vegg med skader og avskallet puss som viser betong under, med flere hull og flekker på overflaten.
Egentlig trenger du å slipe bort all maling ned til pussen. Deretter reparerer du pussen med bruk og så kan du gå over med finsparkel og male med vanlig veggmaling eller silikatmaling.

S Småbrukaren skrev:
Egentlig trenger du å pusse bort all maling ned til pussen. Deretter reparere pussen med mørtel, og så kan du gå over med finsparkel og male med vanlig veggmaling eller silikatmaling.
ok, høres nesten enklere ut å fjerne all pussen i sin helhet? det blir jo veldig porøst når man pusser i den

Den er antagelig porøs på grunn av at den ikke puster ordentlig. Bruket har såklart tørket ut gjennom årene.

Er det en yttervegg så ville jeg nok pusset om, men er det en innervegg kan du sparkle med medium og male med grunning for innendørs bruk. Eventuelt trengs det sperregrunning for at ikke plasten skal blø igjennom.

Vanskelig å vite.

J
Kalkmørtel føles svak, men om man ikke utsetter den for vold så kan den holde likevel. Jeg ville, om skadene er små, reparere med kalkmørtel, ha så lite maling og sparkel som mulig. Om sparkel, så våtrom, men helst bare mørtel. Så male med gjennomtrengelig maling, helst silikat, men iom nesten alt allerede er malt ville jeg tatt en mørtel- og murmaling som er gjennomtrengelig. Er det bare en kald kjeller så burde det fungere også med f.eks. maling ment for f.eks. en utendørsmur eller sokkel, men les på boksen så det ikke er gift i malingen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.