Har lest en del om å pusse vegger, men jeg har fortsatt noen spørsmål. Uansett hvor jeg leser så står det typ "Spør din byggevareforhandler." om det er noen vanskeligere spørsmål. Siden byggevareforhandleren oftest er en 19-åring som ikke vet noe, så spør jeg her.

1) Hvis man har kalkpuss på veggene, bør man være forsiktig når man velger pussmørtel. Men hvorfor?
2) Hvordan vet man om det er "kalkpuss" på veggene? Er det alltid det i gamle murhus?
3) På Bauhaus sa de at Pussmørtel B var bedre enn Pussmørtel C siden det sistnevnte inneholdt mer sement og dermed "spiste opp" den gamle (kalk-)pussen. Problemet var jo bare at Pussmørtel B hadde store korn og dermed var håpløst å bruke for en amatør. Hadde Bauhaus rett?

1) Man skal ikke ha et sterkere lag utenpå et svakere. Det skal være motsatt i de tilfellene man vil ha forskjellig styrke på mørtelen. Svakest ytterst. Ellers er risikoen at det slipper inne ved teglsteinen.

2) Enklest tar man med seg en bit til noen som forstår å se forskjellen. Ofte hadde man en blanding av kalk og sement i pussen før. Man ville spare på den dyre sementen. Det går å teste selv også – slå opp i en lærebok så ser du hvordan man gjør.

3) Nei, det var nok 19-åringen du snakket med. Mørtel finnes i klasser fra A til E der A er sterkest og E svakest. Alle mørtelklassene finnes med forskjellige kornstørrelser. Vanlige korn er 0-3 og 0-1 mm. Du kan også blande selv om du vil ha en veldig spesiell kornstørrelse. Å blande selv er billigere om man skal ha mye mørtel.

Takk for svarene!

Om jeg bor i en gammel mursteinsbygning fra 1929 og skal legge på puss, kan jeg bruke Pussmørtel C (f.eks. Maxits Pussmørtel C hånd)? Eller må jeg ha svakere? Ifølge Maxits brosjyre synes Pussmørtel C å være det som gjelder, men at man skal kontakte en byggevarehandel om man er usikker.

Tror at C eller D er riktig for din kåk

jeg har 40-talls hus og kjører c

Gå til en ekte byggevarehandel. Ikke Lavprisvarehus som hornbach, bauhaus eller byggmax så får du riktige svar. Så er det opp til deg hvor du kjøper tingene.

Man får dessverre nøyaktig like dårlige svar fra for eksempel Woody eller Beijer som fra de andre.

Den eneste måten å være helt sikker på at man bruker riktig, er å ta med seg en bit nedbanket puss og spørre noen som kan. Sving deretter forbi der du ser murere arbeide f.eks. og se om du kan støte på noen som ser erfaren ut. Så kan man jo faktisk ha flaks med selgere på varehusene også, noen er jo veldig kunnskapsrike og tidligere håndverkere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.