Min entrétrapp trenger en oppfriskning. Trappen er original i betong fra 1959. En tidligere eier har lagt til en mur av LECA-blokker under trappen, samt pusset trappesiden. LECA-muren har beveget seg på grunn av setninger og pussen har sprukket. Jeg har banket bort det meste av pussen og tenker å legge på ny puss C. Den gjenværende pussen sitter veldig godt. Jeg har tidligere klart å pusse vegger innendørs selv, men dette er kanskje lettere å feile med.
Ønsker derfor gode råd for å få en pen trappeside som varer i mange år. Pusslaget vil bli tykt, flere cm på visse steder.
Skal jeg legge flere tynne lag, eller ett tykt?
Skal jeg bruke armeringsnett, hvilken type?
Skal jeg håpe på at LECA-muren har sluttet å bevege seg og pusse hele siden i ett stykke?
Eller skal jeg la det være en sprekk og fylle i noe elastisk, hva i så fall?
Gode råd mottas takk! Jeg orker ikke sette i gang så lenge jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det, håper jeg orker når jeg har fått noen tips! :S
Ønsker derfor gode råd for å få en pen trappeside som varer i mange år. Pusslaget vil bli tykt, flere cm på visse steder.
Skal jeg legge flere tynne lag, eller ett tykt?
Skal jeg bruke armeringsnett, hvilken type?
Skal jeg håpe på at LECA-muren har sluttet å bevege seg og pusse hele siden i ett stykke?
Eller skal jeg la det være en sprekk og fylle i noe elastisk, hva i så fall?
Gode råd mottas takk! Jeg orker ikke sette i gang så lenge jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det, håper jeg orker når jeg har fått noen tips! :S
Takk Stefan! Er det noen flere som har gode råd å gi?
Takk Helioz! A-bruk kommer det til å bli!
Synes du også at jeg skal legge igjen en anvisning i sprekken? En rett og fin sprekk som jeg fyller med en slags elastisk fugemasse.
Synes du også at jeg skal legge igjen en anvisning i sprekken? En rett og fin sprekk som jeg fyller med en slags elastisk fugemasse.
Ja, om du vil være helt sikker på å unngå fremtidige sprekker der, så gjør det. Fyll sprekken med en høykvalitets byggfug for utendørsbruk som er overmalbar, og mal deretter alt sammen med en vannbasert sokkelfarge, så blir det ganske usynlig. Anbefalte produkter er Casco Fasadfog eller Bostik Silmax Byggfog. Du må prime overflaten før du fuger, ellers fester ikke fugen ordentlig.
Ja, jeg strunter nok i det akkurat nå. Det går nok å kjøre opp en fuge med vinkelsliper i fremtiden om det begynner å sprekke, eller før det sprekker om man tilfeldigvis får arbeidslyst. Kom gjerne med synspunkter, jeg har ikke blandet bruket ennå!
Har ikke peiling på nøyaktig hvordan sprekkdannelsen skjer når du har satt opp netting, men risikoen slik jeg ser det er at den armerte pussen gjør at sprekkene kanskje kommer uregelmessig i stedet for i fine linjer i skjøten. Men jeg hadde nok testet samme løsning som deg med håp om å slippe sprekker en stund.
Et alternativ er jo ellers å klippe nettingen i fine rette linjer langs skjøten og forhåpentligvis styre eventuell fremtidig sprekkdannelse en smule.
Et alternativ er jo ellers å klippe nettingen i fine rette linjer langs skjøten og forhåpentligvis styre eventuell fremtidig sprekkdannelse en smule.
Toppbra, ser perfekt ut! Hvis du skummet sprekken med fugeskum så kan du gå på med puss uten å gjøre noe mer. Slettpuss alt så kan du se om det holder, det kan hende det blir litt bom under sprekken men da bør nettet holde pussen på plass så det blir ingen synlige sprekker i overflaten. Du kan absolutt lage sprekkvisningen i fremtiden også med en vinkelsliper som du tenkte. Prim og fyll deretter den fugen som jeg skrev over.
Ser perfekt ut! Ettervann nå i tre dager og vent et par uker til det er fullstendig uttørket før du maler. Jeg ville ha valgt en vanlig akrylat sokkelmaling i stedet, den har bedre slitestyrke og blir jevnere. Siden trappen er frittstående har du ikke behov for silikatmalingens diffusjonsåpenhet. Teknos Saku er bra synes jeg.
Klikk her for å svare