Hei.
Jeg har bygd en egen trapp og funderer nå på overflate. Trappen er U-formet med hvileplan, sidene blir dekket med gipsplater. I enden kommer det til å havne en peis med oppmurt sokkel samt innfelte vedstativ i trappen.
Jeg har fundert frem og tilbake på hvordan jeg skal kle den inn. Fra begynnelsen tenkte jeg å pusse sidene hvitt da det blir litt murt rundt peisen og på den måten få hele trappen til å se ut som den er murt og pusset. Deretter legge trinn i ask som jeg behandler likt som parketten.
En dag, i troen at det var et bilmagasin, klarte jeg å ta med meg et av jentas interiørmagasiner til det hemmelige huset. Der så jeg et bad der de hadde murt et baderomsmøbel som var pusset med sement, også en vegg i huset var pusset med sement. For første gang i mitt liv følte jeg at et jentemagasin hadde gitt meg noe, en skikkelig aha-opplevelse...
Nå til mine funderinger.
1. Kan man pusse en gipsvegg med sement? Jeg vil ikke slipe til toppfinish, synes det er stilig med den litt rå betongfølelsen. Jeg tenkte først å sparkle skjøtene med limsparkel og remse, så pusse. Trengs det armering?
2. Går det an å også pusse inn trinnene med sement? Min idé (visjon om man snakker arkitektisk) er at hele trappen skal se ut som den er én eneste stor støpt klump. Jeg vil helst ikke spikre form og støpe betong, men jeg antar at det er den eneste måten å unngå sprekker på da det blir litt bevegelser i trestammen.
Trappetrinnene er 45 mm kerto, avskjær fra takstolene. Hvileplanet er limtre 115 mm, avskjær fra konstruksjonen. Veggene som trinnene står på er limspikrede 70 x 45 stendere.
Jeg har lest en tråd om å lage egne betongbenkeplater og der var det en del interessant å lese, men ingen som har gjort noe av det jeg funderer på. Håper det er noen som har litt ideer om saken.
MVH / Jocke
Jeg har bygd en egen trapp og funderer nå på overflate. Trappen er U-formet med hvileplan, sidene blir dekket med gipsplater. I enden kommer det til å havne en peis med oppmurt sokkel samt innfelte vedstativ i trappen.
Jeg har fundert frem og tilbake på hvordan jeg skal kle den inn. Fra begynnelsen tenkte jeg å pusse sidene hvitt da det blir litt murt rundt peisen og på den måten få hele trappen til å se ut som den er murt og pusset. Deretter legge trinn i ask som jeg behandler likt som parketten.
En dag, i troen at det var et bilmagasin, klarte jeg å ta med meg et av jentas interiørmagasiner til det hemmelige huset. Der så jeg et bad der de hadde murt et baderomsmøbel som var pusset med sement, også en vegg i huset var pusset med sement. For første gang i mitt liv følte jeg at et jentemagasin hadde gitt meg noe, en skikkelig aha-opplevelse...
Nå til mine funderinger.
1. Kan man pusse en gipsvegg med sement? Jeg vil ikke slipe til toppfinish, synes det er stilig med den litt rå betongfølelsen. Jeg tenkte først å sparkle skjøtene med limsparkel og remse, så pusse. Trengs det armering?
2. Går det an å også pusse inn trinnene med sement? Min idé (visjon om man snakker arkitektisk) er at hele trappen skal se ut som den er én eneste stor støpt klump. Jeg vil helst ikke spikre form og støpe betong, men jeg antar at det er den eneste måten å unngå sprekker på da det blir litt bevegelser i trestammen.
Trappetrinnene er 45 mm kerto, avskjær fra takstolene. Hvileplanet er limtre 115 mm, avskjær fra konstruksjonen. Veggene som trinnene står på er limspikrede 70 x 45 stendere.
Jeg har lest en tråd om å lage egne betongbenkeplater og der var det en del interessant å lese, men ingen som har gjort noe av det jeg funderer på. Håper det er noen som har litt ideer om saken.
MVH / Jocke
Pussbruk får du bruke. Sement er bare limet i bruket. Finnes også gråtonesparkel. f.eks http://www.ardex.se/upl/files/40361.pdf
Sist redigert av en moderator:
Blir det tilstrekkelig holdbart å bruke murpuss også i trinnene?
Blir det samme nyanse som betongen, vil det se ut som betong?
Vurderer å bygge en "trappdummie" å teste på først.
Blir det samme nyanse som betongen, vil det se ut som betong?
Vurderer å bygge en "trappdummie" å teste på først.
Jeg forstår ikke hvordan du skal få sementpulveret til å feste seg på veggen, gjennom å pusse det på. Sement er jo et pulver. Det samme gjelder trappen - det blir bare en masse sementpulver som sprer seg ut. Du må i så fall først blande betong hvis det skal ligne på betong. Sement er en av bestanddelene i betong.
Akkurat. Kanskje var litt uklar. Jeg vil altså i prinsippet sparkle hele trappen med betong enkelt forklart. Spørsmålet er vel egentlig hvordan man går frem for å få det rett og pent i trinnene samt hvordan man gjør for å unngå risiko for sprekkdannelse.
Jeg vet at betong ikke egner seg til å sparkle med, men jeg vil altså at hele trappen skal se ut som den er ett eneste stykke betong. Også trinnene...
Jeg vet at betong ikke egner seg til å sparkle med, men jeg vil altså at hele trappen skal se ut som den er ett eneste stykke betong. Også trinnene...
Tror ikke riktig at du forstår hvor mye trappen kommer til å veie og bli belastet med all betongen. Skal du bruke betong, må du armere med en 5 mm armeringsmatte og gjøre en påstøp som er minst 5 cm tykk. Betong veier 2,3 tonn/m3 - da kan du enkelt regne ut hva hele konstruksjonen vil veie.
Kanskje får gjøre en test med pussmørtel og se hvordan det ser ut. Litt usikker på hvordan det vil se ut. Om det blir for grov struktur på det. Trenger jeg legge armering under? Tenkte selvfølgelig kle inn trappen i gips før. At trappen blir for små er jeg ikke bekymret for da jeg har tenkt å legge på like tykt over hele trappen.
Medlem
· Västernorrland
· 69 innlegg
Etter å ha støpt noen sokler mot en gipsvegg nede i en kjeller, hadde jeg litt fiberarmert betong igjen i bøtta. Sagt og gjort så brukte jeg det for å pusse i skjøtene mellom gipsplatene. Jeg husker ikke fabrikatet på den fiberarmerte sementen, men det satt som fjell i gipsskjøtene da jeg var ferdig. Så det kan kanskje være noe å tenke på, men framfor alt å teste.
Klikk her for å svare