Har kuttet litt i noen støttemurer som er støpt i betong. Murene er i dag pusset med et tynt lag, si ~10mm. Pussen er latterlig hard som tyder på meget høy cementinnhold. Anslår sandstørrelsen til 0-2mm. Nå trenger jeg å pusse overflatene der jeg har kuttet og lurer på hva jeg skal bruke for mørtel samt eventuelt forarbeid?

Har søkt i en del gamle tråder og det er mange meninger. Har også ringt Webers kundesupport (som jeg synes pleier å være veldig kompetente) og fikk tak i en fyr som heller ikke kunne komme med klare svar.

Har tidligere reparert mindre områder med puss på sokkelen på huset med cementmørtel A da også den pussen er steinhard (ligner mye på den på betongmurene). De pussarbeidene ble bra, men det ble svært store og stygge fargeforskjeller mellom gammel og ny puss.

Hva er deres meninger?

Ser ut til at det er pusset med A bruk så det beste er å fortsette med samme type bruk som du allerede har.

Det pleier være litt problemer med vedheftingen hvis betongen er veldig glatt, så da pleier man å rødgrunne og nett. Men siden det gjelder reparasjoner for din del, bruk Cementbruk A (Webers har 0-2 mm fraksjon, de andre 0-3).

Fargevariasjonene skyldes ofte at sanden i bruket kommer fra ulike steder. For å bøte på dette kan du tynnpusse alt (påfør med stålsparkel og filte ut) med 0-1mm B-bruk (weber 133 pussmørtel b hånd). Velger du å gjøre dette kan du også gjøre reparasjonene med samme bruk.

Oi, her var det raske svar! Det er Webers sementmørtel A jeg har brukt tidligere nettopp fordi det har mindre fraksjon på grusen, dessverre ble det veldig mørkt. Skal vurdere det der med å dra over alt med et B-mørtel.

et Cementmørtel A kan man jo gjøre alt med bortsett fra å ha på brødskiva i stor sett, fungerer til det meste..

Combimix C mørtel er fine greier å avslutte med, veldig liten ballast.

• Liker
Kungenihyddan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.