Hei,
Jeg holder på å renovere en gammel vegg hjemme. Den har vært pusset tidligere, men nå er den naken og består bare av kraftige trebjelker.
Bjelkene er svært ujevne så jeg har limt opp to parallelle avretningsregler. Jeg vil pusse veggen og deretter montere en treplate samt gips foran.
Vegen er for ujevn til å montere treplaten direkte, derfor tenkte jeg at det beste er å jevne ut den med puss eller lignende først.
Spørsmål:
* Er pussing den beste løsningen?
* Hvilken type puss skal man bruke?
* Trenger jeg å sette opp et pussnett først?
Takk på forhånd!
Mvh
/Anders
Jeg holder på å renovere en gammel vegg hjemme. Den har vært pusset tidligere, men nå er den naken og består bare av kraftige trebjelker.
Bjelkene er svært ujevne så jeg har limt opp to parallelle avretningsregler. Jeg vil pusse veggen og deretter montere en treplate samt gips foran.
Vegen er for ujevn til å montere treplaten direkte, derfor tenkte jeg at det beste er å jevne ut den med puss eller lignende først.
Spørsmål:
* Er pussing den beste løsningen?
* Hvilken type puss skal man bruke?
* Trenger jeg å sette opp et pussnett først?
Takk på forhånd!
Mvh
/Anders
Hei,
Jeg får presisere litt
Normalt sett hadde jeg selvfølgelig lagt opp som vanlig, men det går ikke i dette tilfellet...
Jeg er avhengig av en viss avstand. De parallelle "lektene" er 1,5 cm tykke og kan ikke være tykkere. De er akkurat passe avstand (+treplate+gipsplate) til veggen på den andre siden.
Mellom disse "lektene" går bakliggende trebjelker som plukkepinn. Det varierer mellom 5 cm og 0,5 cm fra den tenkte "pusse-linjen".
Grunnen til at jeg vil pusse (eller fylle opp med noe annet) er å ha en motstand for platene.
Mvh
/Anders
Jeg får presisere litt
Normalt sett hadde jeg selvfølgelig lagt opp som vanlig, men det går ikke i dette tilfellet...
Jeg er avhengig av en viss avstand. De parallelle "lektene" er 1,5 cm tykke og kan ikke være tykkere. De er akkurat passe avstand (+treplate+gipsplate) til veggen på den andre siden.
Mellom disse "lektene" går bakliggende trebjelker som plukkepinn. Det varierer mellom 5 cm og 0,5 cm fra den tenkte "pusse-linjen".
Grunnen til at jeg vil pusse (eller fylle opp med noe annet) er å ha en motstand for platene.
Mvh
/Anders
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Det går å kle opp akkurat hvor ujevnt som helst. Klin mellom eller sag til med stikksag. OSB eller kryssfiner og skru rett gjennom inn i plankeveggen.
Protte
Protte
Akkurat. Det er en del pusleri for å få det rett, så langpass og en god rettholdt er et must. Men å pusse innendørs er jo kjempevanskelig hvis man ikke er veldig dyktig. Og hvordan skal du feste treplaten i pussen, lime?prototypen skrev:
Mitt hus som ble bygget i 1907 med en stubbe under grunnmuren i et hjørne, og er derfor skjevt og vind til alle kanter. En del har jeg rettet opp i forbindelse med renoveringer og ombygginger. Det finnes en ganske enkel teknikk for å "malle av" veggene og formesage lekter så veggene blir rette. Det holder med en god stikksag og vanlige 45mm lekter (samt vater og en lang rettholt/rettholt planke). Det er som jeg nevnte en del pirk for å få det helt flatt, men antagelig lettere enn å forsøke å pusse/sparkle veggen flat...
Er du interessert i en beskrivelse så si ifra så prøver jeg å forklare. Blir antagelig en hel del tekst, så jeg orker ikke skrive "forgjeves"....
Er du interessert i en beskrivelse så si ifra så prøver jeg å forklare. Blir antagelig en hel del tekst, så jeg orker ikke skrive "forgjeves"....
andersw skrev:
Funksjonsmessig kan man forenklet si at de er forskjellig harde i fallende skala B, C, Kalk, Leire. Det betyr også at de "flexer" forskjellig mye uten å sprekke i motsatt skala, dvs leirebruk flexer mest uten å sprekke. Og som kjent beveger tre seg hele tiden, og da kan leirebruk følge med mer i bevegelsen uten å sprekke i sammenligning med hardere bruk.
Kanskje ikke i det hele tatt er hva du har tenkt deg, men jeg skriver likevel. Vi hadde problemer med veldig ujevne vegger, så vi satte OSB og deretter gipsplater og brukte gipsbruk på disse.
Veldig lett å jobbe med! Dog, det drysser så man må male.
Jeg satte papirremse mellom platene (hørte at det skulle gjøre det mer stabilt) og vi har ikke en eneste sprekk. Totalt har vi ca 110 m2 gipsbemalt overflate.
Veldig lett å jobbe med! Dog, det drysser så man må male.
Jeg satte papirremse mellom platene (hørte at det skulle gjøre det mer stabilt) og vi har ikke en eneste sprekk. Totalt har vi ca 110 m2 gipsbemalt overflate.
Klikk her for å svare