Vi skal bygge sokkelhus.
En av grunnentreprenørene vi har diskutert med foreslår leca med innvendig isolasjon. Utenfor leca vil han ha platonmatte og deretter puss. Altså også platonmatte på delene som ligger over bakken.

Noen som har erfaringer eller synspunkter?

En annen vi har snakket med vil ha omtrent samme løsning, men kun platon under bakken. Puss direkte på leca-blokkene over bakken.
 
Hvorfor ha platon innenfor puss ??!? Føles helt feil.... Man avslutter vel matten i marknivå med en list og så pusser man det over som vanlig... Går det forresten an å få pussen til å feste på matten? Tror knapt det....
 
Enig med MrMagic, pussen fester ikke på platon.
 
Ok det hørtes litt rart ut. Jeg har nok misforstått.
 
Entreprenøren mente kanskje isodrän/pordrän, den burde kunne nettes & pusses over bakken, under trengs det ikke noe ekstra.
 
Jeg tror jeg har hørt om en spesiell putsmatte som produseres av platon selskapet, det finnes jo allerede et hav av matter platon; blå gulv, platon orginal osv... hvis det er slik han mener, der det finnes et typegodkjent system kanskje det er greit. Selv ville jeg synes det var litt rart med et plastlag rundt hele huset.

mvh plexi
 
cat_stevens skrev:
Vi skal bygge souterrenghus.
En av grunnentreprenørene vi har diskutert med foreslår leca med innvendig isolering. Utenfor leca vil han ha platonmatte og deretter puss. Altså også platonmatte på delene som ligger over bakken.

Noen som har erfaringer eller synspunkter?

En annen vi har snakket med vil ha omtrent samme løsning men kun platon under bakken. Puss direkte på leca blokkene over bakken.
Er i samme situasjon men de fleste advarer mot innvendig isolering. Vurderer nå celblokk fra HH celcon, en 350mm blokk som er bedre enn isoleca lydisoleringmessig. De ligger i samme prisklasse.
Skal se på et slikt hus på fredag. Er det bare nedre plan som skal være i betong, resten i tre?
 
Er også i samme situasjon!

Isolerte innvegger med treregler som har en luftspalte mot 29 cm leca-blokker.

Nå har jeg en dialog med mureren om vi skal ha platon eller isodrän. Han mener at det føles rart med isodrän ettersom man isolerer inn veggen mellom to isolasjoner, den ytre og indre. Han foreslår platon i det tilfellet fordi man får en finere overgang fra over bakken enn med bredere isodrän og at det er helt unødvendig med isolasjon på utsiden hvis man har det på innsiden.

Jeg vet ikke?!?

Samtidig blir alle andre installasjoner betydelig verre hvis man IKKE har isolerte innvegger. Tenker da på el o lignende.

I vårt tilfelle blir ikke mye av første planet under bakken og vi har en god tomt for formålet, så det går ikke å sammenligne med en vanlig kjeller.
 
Man blir litt forvirret av dette egentlig. I alle bøker om kjellere eller sokkeletasje står det at man skal isolere på utsiden. Likeså ser det ut som de fleste eksperter på forumet mener det samme.

Men.... vi har fått forslag og tilbud fra 4 forskjellige grunnleggere/murere og alle foreslår leca og innvendig isolering.

Vi har også mesteparten over bakken, så det burde nok funke med platon og innvendig isolering??
 
Hei å hå... Jeg som akkurat nesten hadde bestemt meg for Isodrän.

Mitt siste resonnement bygger på at:

...om man isolerer på utsiden, trengs det ingenting på innsiden.

Da får man en varm kjellervegg som transporterer luftfuktigheten innendørs fra den varme veggen og ut i isodränen.

Duggpunktet havner da i veggen, nær utsiden.

Hvis man snur det og isolerer bare innendørs, burde det bety at duggpunktet havner lenger inn i veggen og i verste fall på lecaveggens overflate, omtrent som på utsiden av et stort skummende iskaldt ølglass en varm sommerdag. :P

For å presse ut duggpunktet litt igjen, burde en ytre isolering hjelpe. Så en innlegg der isodrän hadde sagt at man skulle ha dobbelt isolasjon ute sammenlignet med inne, altså bør isolasjon inne og uisolert platon ute være et skikkelig dårlig alternativ. Bedre da med isodrän ute og best med dobbelt lag, men har man 29 cm leca synes amatøren Jeg at enkel isodrän bør holde.

Men jeg vet ikke. Og ingen ser ut til å kunne gi et rett og riktig svar.

Akkurat nå heller det mot isodrän på utsiden for vår del.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.