Hei.
Vi har en trapp med pålimt filtmatte som vi vil gjøre noe med. Matten er lett å dra av og under er det en form for linoleum eller plastmatte. Og også limrester. Hvordan ville dere ha renovert denne trappen til en OK pris? Vi vil ikke ha noen ny filtmatte.

Takk for tips og erfaringer.

• Trappetrinn med delvis fjernet filtmatte, avslører en gammel linoleum eller plastmatte under, med synlige limrester. Hånd holder opp matten.
Enklest, men dyrest, er å kjøpe renoveringstrinn som finnes på bedre byggevarehus. Da legger man bare over dem og limer fast (ja, man må jo sage til dem selvfølgelig). Men dyrt, som sagt.
En billigere variant som jeg har gjort er å ta vanlig laminatgulv (klikkgulv) og lime på trinnene. Så må man jo ha en eller annen trappenese, selvfølgelig; i mitt tilfelle ble det vanlige kantlister (se bilde). Man kan også trenge å komplettere med en kvartlist i bakkant f.eks.
Om du derimot har ubegrenset med tid og tålmodighet, så skaff en god trekantsliper og slip hele trappen tregnende. Men da frasier jeg meg alt ansvar, for det er flere enn en som til slutt har brutt sammen i gråtparoksysmer og blitt ført bort skrikende etter å ha forsøkt seg på slike prosjekter. Limet må slippe nå, men når man skal karve bort restene... ojojoj.
Trappetrinn dekket med laminatgulv og monterte gule kantlister, viser en enkel renoveringsløsning for trapper.
Se så fint med laminatgulv av samme slag som på gulvet i gangen.

Stilig med samme farge som gulvet i gangen!
Hvor bra forarbeid må man gjøre for å kunne lime laminatgulvet? Holder det å rive bort filtteppet eller må dritten under også slipes bort?
Takk for svaret ditt!

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Det er sikkert linoleum under teppet. Det var ganske vanlig for noen tiår siden. Linoleum er egentlig et utmerket materiale for det formålet, men jeg vet ikke om det går an å renovere. Laget er ganske tykt så jeg tror at det er enklere at det sitter igjen enn at du prøver å fjerne det.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
RoyMunson RoyMunson skrev:
Stilig med samme farge som gulvet i gangen!
Hvor godt forarbeid må man gjøre for å kunne lime laminatgulvet? Holder det å rive bort filtmatten, eller må dritten under også slipes bort?
Takk for ditt svar!
Takk! Det holder å ta bort filtmatten, hvis linoleumen under sitter som den skal. Du kan også klare deg om det løsner litt i hjørnene, faktisk.

Hvis limrestene derimot fortsatt smuldrer, trenger du derimot å fjerne det som smuldrer først, selvfølgelig. Ellers fester limet bare i smulene og løsner. Men det viktigste er at du har noen gode festepunkter; du trenger ikke skrape bort alt.

(EDIT: Ser nå at det bare virker limt i fram- og bakkant i din trapp. Lykkelige menneske, du vet ikke hvor takknemlig du bør være. I så fall trenger du ikke skrape i det hele tatt.)

Du bør nemlig bruke et kraftig og fyllende lim — det glemte jeg å skrive — og da jevner det jo liksom ut seg. PL400 skal bli din musikk; det som ikke PL400 kan lime fast var aldri ment å sitte sammen.

Det ville trolig også gå å feste klikkgulvet med noen diskrete dykkert. Har ikke testet selv, men med en passende list over så burde det funke.

RoyMunson RoyMunson skrev:
Hei.
Vi har en trapp med pålimt filtmatte som vi vil gjøre noe med. Matten er lett å dra av og under er det da igjen en slags linoleum eller plastmatte. Og også limrester. Hvordan ville dere gå frem for å renovere denne trappen til en ok pris? Vi vil ikke ha noen ny filtmatte.

Takk for tips og erfaringer.
Hei
Renoverte en lignende trapp for et par år siden. Jeg skrapte bort limrestene med en malingskrape og malte deretter hele trappen. Jeg husker at jeg skulle male linoleumen med en spesiell grunning (ifølge fargehandleren) for at det skulle sitte godt. Jeg ble uansett fornøyd med resultatet, og enkelt var det!

Legger inn mitt eget innlegg fra en lignende tråd:

"I forrige huset hadde tidligere eier latt legge heldekkende teppe i trappen. Tett trapp kledd både på trappetrinn og stusstrinn.

Glade i hågen rev jeg og samboeren bort teppet, noe som gikk ganske lett. Dessverre hadde ikke teppet godheten til å ta alt med seg, da limet og det nederste laget av teppet satt igjen.

Fortsatt glade i hågen begynte vi med malingskrape. Etter en god stunds stillhet hvor ingen egentlig ville si det begge tenkte, så stygt var vel ikke teppet, konstaterte vi at dette går jo pokker ikke.

Dagen etter ble fem liter med white spirit og et par liter limløsning handlet inn. Vi penslet på, skrapet og syntes det løsnet ganske bra. Det gjorde det ikke. Det nederste laget av teppet løsnet, men limet satt fast.

Da jeg med hele min 73,4 kg tunge kropp la vekt på skrapen, kom det meste av limet av, og vi så lyset i tunnelen. Men vi var ikke lykkelige så lenge, for når white spiriten tørket, så vi at en eller annen idiot i en tidligere fase dessuten hadde lakkert den forbannede trappen med en lakk som er så langt fra svanemerket man kan komme.

I en tåke av øl, løsemidler og oppgitthet kom jeg til å tenke på en kantfres som brukes når man sliper tregulv. Av gårde og leie en slik med en anselig mengde sandpapir som var like grove som oppkjørselen vår med singel, og som ble tette ganske fort. Nå ga dritten seg, og vi kunne male trappetrinnene hvite og beise stusstrinnene.

Det ble fantastisk fint men tok minst 100 timer totalt.

Jo, forresten, når vi var ferdige tipset en venn om lakkfres. Denne skal være veldig effektiv.”

Lykke til;)

• Haha
  • Liker
Emilia Ergin og 2 andre
  • Laddar…
Som sagt @G-83 ... det finnes få jobber som kan knekke en huseier mer effektivt enn å skrape en trapp.

Enig med @ricebridge
Det verste er nesten etterpå når folk sier: "Jaså dere har fjernet matten og malt trappen" akkurat som om det ble gjort på en kaffepause:crysmile:

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Kan være lurt å sjekke at det ikke er asbestvinyl som sitter der. Hvis man nå bekymrer seg for sånt.

+1 på lackfräs!, åt fint på min trapp, siden lot jeg håndverkeren gjøre resten....

Vet ikke hva du mener med ok pris men finnes jo alltid https://formtrappan.se/ f.eks. som løser alt for deg. Jeg antar at det i så fall holder med å fjerne filtmattan og så limer de de nye trinnene.

Alt ny bit plastmatta i valfritt utførelse. Finnes i siljon forskjellige utseende på matte i dag. Lær være minst jobb og klart raskest. Og mindre glatt enn laminat.

D Darenhall skrev:
Alt ny bit plastmatte i valgfritt utførelse. Finnes i siljon ulike utseende på matte i dag. Lær være minst jobb og klart raskest. Og mindre glatt enn laminat.
Ikke hvis man setter en trappnese i forkant.

Trappnos fungerer bra mot sklien. Prøvde å selge inn min utrolig fantastiske matteidé og strødde med ytterligere argumenter. Finnes dog både mer eller mindre glatte laminatgulv og mer eller mindre glatte plastmatter for den delen. Dog er grepet viktig i raske etasjeoverganger og noe å tenke på utover at det skal se bra ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.