Hallo,
Har nettopp flyttet inn i et hus bygget i '73 hvor vi har kjeller/sokkel. Pussen på kjellerveggen der dusjen står slipper puss og "bulter" ut.
Selve veggen (se vedlagt bilde) er ca. 70% under bakken, og der ønsker vi å ha et flislagt bad. Det står ingenting om drenering, og så vidt jeg vet har ingen naboer drenert, jeg har altså ingen mer info om det.

I følge inspeksjonsrapporten ble det notert følgende:
**Misfarging og sprekker forekommer på vegg i dusjsonen, ingen forhøyede fuktindikasjoner ble notert ved inspeksjonstidspunktet.
**Fuktsperre mangler på vegg i dusjsonen, vannpåspruting mot vegg bør unngås hvis mulig, og det anbefales å installere en dusjkabinett.

Min tanke er å selv begynne riving av eksisterende puss på vegg og sette ny. Trenger tips og råd om hvordan jeg skal tenke og hva jeg skal bruke av puss for fremtidig bad.

Spørsmål til forumet:
Hvilken type puss egner seg best på kjellervegg i våtrom (kalksementpuss, ren kalkpuss, eller annet)?

Bør man forsterke med primer/mørtel før ny puss legges?

Skal man legge fuktsperre/tettesjikt direkte på puss eller bygge innervegg med våtromsplate?

Erfaringer med å renovere kjellerbad fra 70-tallet – fallgruver å unngå?

• Kjellervegg med synlige sprekker og misfarginger, nær dusjområde, uten fuktbarriere, i et hus fra 1973. Viser behov for reparasjon og drenering.
  • Kjellervegg med synlige sprekker og avskallinger, med lite vindu øverst.
  • Veggen i et 70-tallshus med synlige sprekker og avflassende puss i et kjellerrom som mangler fuktsperre.
Kan legge til at akkurat der det buler ut så går det på utsiden et nedløpsrør ned i bakken..🤷‍♂️

E Er Be skrev:
Kan legge til at akkurat der det buer ut så går det på utsiden nedløpsrør ned i bakken..🤷‍♂️
Og så da. Via rør i bakken bort fra huset, vet du det. Takvann skal bort 4 meter fra huset og gå ut på laveste punktet.

• Liker
Er Be
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Og deretter da. Via rør i bakken bort fra huset, vet du det. Takvann skal bort 4 meter fra huset og gå ut på laveste punkt.
Hvordan vet jeg om det virkelig gjør det? Der nedløpsrøret går er høyeste punkt (inngangsplan). Kan sprekker eller dårlige rør med lekkasje ha gjort at det prøver å trenge gjennom puss? Prøver å forstå hvorfor pussen har fått en "mage" på innsiden.

E Er Be skrev:
Hvordan vet jeg om det virkelig gjør det? Der nedløpsrør går er høyeste punkt (inngangsplan). Kan sprekker eller dårlige rør med lekkasje ha gjort at det prøver å trenge gjennom pussen? Forsøker å forstå hvorfor pussen har fått en "mage" på innsiden.
Det blir å grave opp ca 40 -50 cm dypt, normalt kobles/stoppes nedløpsrør i rør i bakken og markrøret bør være ca 5 -10 cm over bakkenivå, for at det ikke skal komme jord ned i røret.
Hvis du finner et rør, så skal det være mulig å få ut nedløpsrøret på en god måte, så slå i en bøtte med vann og se hva som skjer. Kommer det ut på et eller annet sted, eller går det (kommunalt overvann om det finnes) til en steinbrønn eller grøft. Normalt så sprekker/går de ikke fra hverandre i bakken. Har du trær rundt huset, med barnåler/løv så kan det følge med ned i rørene og bli som en tømmerfloke.
Men begynn med å slå i vann i rørene.

• Liker
Er Be
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.