1.523 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Pusse/mure inn et prisolrør på pusset leca-vegg
Medlem
· Västra götaland
· 134 innlegg
Hei, begynner å få litt kalde føtter nå angående min fine idé å støpe inn prisolrørene til radiatoren.
Veggen er murt med Finja eksakt (10 cm isolasjon i midten av leca-blokk).
Utenpå disse ligger det et metallnett og 5-10 mm puss, gjort av en proff.
Det som bekymrer meg nå er at det skal sprekke når rørene blir litt varme, kanskje ikke pussen fester på prisolplasten?
Må jeg ha nett over, samt hvor dypt må røret hugges inn for å få en bra puss? Antar de 3 mm som de ligger under veggkanten nå ikke er nok?
Se bilder!
Veldig takknemlig for alle tips? Kanskje bør man begynne med husfixt i bunnen?
Tenkte å hugge inn en form for klammer som kan holde rørene på plass, så de ikke beveger seg? Er dette nødvendig tror du?
Veggen er murt med Finja eksakt (10 cm isolasjon i midten av leca-blokk).
Utenpå disse ligger det et metallnett og 5-10 mm puss, gjort av en proff.
Det som bekymrer meg nå er at det skal sprekke når rørene blir litt varme, kanskje ikke pussen fester på prisolplasten?
Må jeg ha nett over, samt hvor dypt må røret hugges inn for å få en bra puss? Antar de 3 mm som de ligger under veggkanten nå ikke er nok?
Se bilder!
Veldig takknemlig for alle tips? Kanskje bør man begynne med husfixt i bunnen?
Tenkte å hugge inn en form for klammer som kan holde rørene på plass, så de ikke beveger seg? Er dette nødvendig tror du?
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 473 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.473 innlegg
Ser ingen problemer med å slå på 3mm c bruk i omganger rett på rørene. Forvann litt. Bruk er steinmateriale, og har ingen egentlige problemer med varme som tre og metall kan ha. Synes ikke du trenger nett heller da det er såpass tykt. Det eneste problemet er vel øverst hvis det bare er 3 mm, det er tynt for puss, og kan sprekke. Men der får du ikke plass med et nett heller så, finn på noe. Bruk ikke husfix.
Medlem
· Västra götaland
· 134 innlegg
Takk! Da har jeg litt oversikt
3mm føles lite.
Det er lett å fjerne noen mm til slik at du får litt bedre dekning på røret. Med tanke på at det er så lite, ville jeg tatt et billig stemjern og hugget ut et par mm til.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-trasnidarverktyg/stamjarn/stamjarn-125323/
Det er lett å fjerne noen mm til slik at du får litt bedre dekning på røret. Med tanke på at det er så lite, ville jeg tatt et billig stemjern og hugget ut et par mm til.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-trasnidarverktyg/stamjarn/stamjarn-125323/
Klikk her for å svare