Har trukket inn litt strøm til kjelleren. Tenkte nå å pusse igjen hullene etter at jeg har pigget opp deler av veggen. Leste på nettet at man skal bruke murpuss bruk B eller C. Vet ikke hvilket som er best på min vegg?
Samt lurer jeg på om man kan pusse direkte på veggen selv om det er maling? Eller må jeg slipe bort malingen der jeg skal pusse for at det skal holde?

Veggen i kjelleren med elektriske rør installert i utsparte spor. En rund veggboks med ledning stikker ut fra veggen. Veggen i en kjeller med utskjæringer for elektrisk kabling, og en innfelt veggboks montert i et hull. Veggen har flassende maling.

Jeg ville anbefale at du bytter ut boksene til en pussboks eller sporingsboks. Selv liker jeg disse:
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Finnes også på Jula, men tror ikke de har ekstra stusser der.
Ser betydelig mer profesjonelt ut å ha stusser som du fester slangen i, i stedet for bare hull sånn der.
Det vil bli vanskelig å kappe rørene i boksen på en god måte etterpå.

Sporingsboksen/Pussboksen kommer også med et pusselokk. Som gjør at du kan pusse over den når du reparerer veggen. Deretter er det bare å skrape bort pusset ved å bryte av lokket. Da blir det en perfekt pusskant rundt boksen.

Selv har jeg reparert med gipsbruk når jeg har sporet. Men da sparklet jeg hele veggen med medium sparkel etterpå. Skal du pusse, ville jeg valgt pussbruk c. Det kan være lurt å vanne litt på forhånd, sånn at pusset ikke tørker ut for fort.

Skrap av malingen. Grunning må du gjøre for vedheft. Å slamre kan også fungere. Avhengig av hva du har for hardhet i pussen så bruker du enten en like hard puss eller en mykere. Formentlig er det c bruk i overflatelag. Kjør et tynt lag puss lengst inn i b klass og kjør c klass maks 3 cm lengst ut. Hvile ett døgn mellom påføring av ulike pussbruk. Vil du male deretter er det enten silikatmaling eller kcfarge deretter. Det må gå minst syv døgn før maling.

• Liker
Bosemannen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.