jeg har lest en del her blant gamle innlegg på byggahus.se men kan fortsatt ikke bestemme meg for hvordan jeg best skal reparere mine pussede kjellervegger. Huset det gjelder er bygget i 1943, kjellerveggene er murt i betonghullstein. Veggene er tørre og den eksisterende pussen sitter veldig godt i underlaget. Pussen er hard, så en eller annen type kalk-sement/sementpuss tror jeg det er. Hvis jeg skraper hardt med murhammer langs pussen så glir den bare langs med underlaget. Det finnes noen skader som jeg må fikse etter å ha fjernet en tidligere påstøpning som gikk opp omtrent 1m på veggen, samt at jeg har murt igjen et par av vinduene og byttet ut de øvrige vinduene og ytterdøren. Foruten det så er den eksisterende pussen i god stand så vidt jeg kan bedømme.
Jeg vurderer for øyeblikket hovedsakelig følgende to alternativer:
Alternativ 1: Pusse om hele veggene med C-mørtel (Weber 224).
Så vidt jeg forstår må all maling bort hvis jeg skal pusse over den gamle pussen? Å slå bort eksisterende puss føles ikke som et alternativ. I så fall tenkte jeg å leie en saneringsfres med diamantskive og skikkelig støvsuger og slipe ned hele veggen. Deretter pusse på det. Jeg tenker som så at jeg ikke trenger å få bort all gammel puss, men det holder å fjerne puss som sitter løst samt all maling. Siden det eksisterende pusset er hardt, burde det være OK å pusse med C-mørtel på det, eller? Bør jeg nettve veggen før jeg pusser?
Alternativ 2: Reparere skadene først og deretter slipe hele veggen
Først reparere de skadene som finnes med pussmørtel-C. Deretter, etter at reparasjonen har tørket en uke, slipe hele veggen med flexmaskin/saneringsfres. Er dette et fornuftig alternativ. Jeg har testet å bruke saneringsfres tidligere og vet at det lett kan bli hakk i overflaten hvis man ikke er veldig forsiktig/koncentrert. Hvis det skulle bli hakk, er det beste alternativet da å gjøre hakket litt større (ca. 1cm dypt) og pusse inn med C-mørtel igjen etter at jeg har slipt ferdig?
I begge tilfeller tenkte jeg å grunne med Weber 103 rødgrund alternativt utblandet 224. Leste et sted at rødgrund er et A-mørtel, stemmer det, da er det kanskje ikke passende å bruke det på den gamle pussen hvis jeg velger alternativ 1 ovenfor?
Når det er pusset og klart tenkte jeg å male alt med en gjennomtrengelig maling, som silikat- eller kalkmaling.
Hvilket alternativ tror dere gir meg best og mest holdbart sluttresultat?
Er det riktig maling og ikke kalkmaling på veggene og sitter fast, finnes det primer som gjør at den nye pussen fester seg til den gamle (skal stålbørstes) og på den gamle malingen, reparer alle hull, deretter kan du sparkle opp jevnheten med våtromssparkel og male på det. Tror det blir minst arbeid.
Jeg vet ikke hva slags farge det er. Jeg vil imidlertid gjette at det kan være en type kalkmaling.
Det føles viktig for meg at veggene kan "puste", så jeg er litt skeptisk til sparkelprodukter, er mer interessert i å bare bruke puss. Selv om det blir en del mer arbeid. Jeg har vurdert å slemmepusse over hele området med børste etter at jeg har reparert skadene og deretter male på det. Veggen kan gjerne ha litt struktur tror jeg.
Som synes på bildene finnes det gjennomslag av fukt enkelte steder, mørke områder, har du drenert om på utsiden eller skal du gjøre det, for hvis du ikke gjør det er det fare for at fukten kommer igjennom igjen i fremtiden, det med våtromssparkel er ikke tett bare fuktbestandig, ved reparasjon og pussing blir det en skjøt som vil synes selv om du slammer struktivt, for å få det jevnt og bra må det nok til en helsparkling av veggen.
Som synes på fotona finns det gjennomslag av fukt på en del steder, mørke flater, har du drenert om på utsiden eller skal du gjøre det, for om du ikke gjør det er det en risiko i framtiden at fukten kommer igjennom på nytt, det med våtromssparkel er ikke tett, bare fuktbestandig, ved reparasjon og pussing blir det en skjøt som vil synes selv om du slemmer strukturelt, for å få det jevnt og bra må det nok til en helsparkling av veggen
Det er nok ingen fuktgjennomslag du ser. Mistenker at du tenker på tapetrestene på venstre side? Den veggen var tidligere tapetsert, med flere lag aviser under tapeten. Jeg har ikke fått bort alle avisrestene ennå, håper at de "følger med" når jeg fjerner malingen. Jeg kan selv ikke oppdage noen fuktgjennomslag i alle fall. Kjelleren er drenert og isolert med pordrän og huset ligger på en høyde og står på ganske sandholdig jord (jeg har gravd ut og isolert og støpt nytt gulv så har gravd ned 50 cm omtrent, det var veldig tørt).
Ok, får fundere litt mer over hvordan jeg skal gjøre det. Jeg begynner med å fikse skadene i alle fall.
Det med gamle tapeter, malerne blander til en deig med tapetklister, passe våt, smører veggen på med gladpack tett, ingen fordamping, sitter et døgn omtrent, så er det bare å plukke ned tapetene, de bløtes og klistret løsner, prøv på en bit.
Jeg slipte bort maling/gipssparkel på 25kvm med en kvalitetsmaskin fra Best tools med en diamantslipeskive. Det fungerte generelt bra med kappen jeg bygde med støvsugertilkopling. I dag hadde jeg nok tatt inn noen som sandblåste det. Det tok ganske lang tid. Jeg pusset det opp relativt jevnt med pussmørtel b. Men fikk aldri overflaten tilstrekkelig jevn. Så jeg bredsparklet hele veggen med flislim som jeg rullet med silikatmaling. Sannsynligvis ikke den rette løsningen, men det har fungert i 10 år.
Vet ikke hva de kalles, men det er en skrue beregnet for betong. Forborrede hull i regel og betongplaten, deretter slår man ned skruen (som har en plastplugg på seg) med hammer. Sitter som fjell. Deretter kan man skru den opp om man vil.
Eller mener du den liggende ved vinduet? Den er fastklemt med en spesiell tang som man bruker for å sette sammen plateregler. Ingen skrue nødvendig. Edit: stuknittang heter det.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.