Har et kjellerrom som nå skal fikses. Murt med iso-leca blokker, 4 år gammelt. Rette fine vegger. To yttervegger og to innervegger. Souterreng, så det meste er egentlig over bakken. Ca 16 kvm gulvareal med 210 cm takhøyde.
Synes det virker å være mye arbeid med vanlig pussmørtel. Det ser ut som man skal ha minst 10mm tykt og holde på med avtrekksbaner osv...
Finnes det noen snarvei? Går det å "bredsparkle" med f.eks. Cascos husfix eller noe annet? Det burde jo holde med noen mm tykkelse, omtrent som å bredsparkle en strukturtapet? Tenkte å rulle veggene hvite etterpå. Var først inne på gipsmørtel, men det er kanskje dumt hvis det blir litt fukt inne i et hjørne.
Synes det virker å være mye arbeid med vanlig pussmørtel. Det ser ut som man skal ha minst 10mm tykt og holde på med avtrekksbaner osv...
Finnes det noen snarvei? Går det å "bredsparkle" med f.eks. Cascos husfix eller noe annet? Det burde jo holde med noen mm tykkelse, omtrent som å bredsparkle en strukturtapet? Tenkte å rulle veggene hvite etterpå. Var først inne på gipsmørtel, men det er kanskje dumt hvis det blir litt fukt inne i et hjørne.
Heidis murpuss, fungerer som gips men er sementbasert og tåler dermed fuktighet og puster. Gjennomfarget hvitt fra starten så du slipper å male. Satte opp slik i en kjeller for 7 år siden fungerer bra ennå.
Jeg pusset nylig veggene i kjelleren min som jeg har som snekkerbod, dvs litt enklere rom. Da brukte jeg B-mørtel og la det på så tynt det gikk med pussebrett og uten avtrekk. Jeg "smurte" mest på pussen slik at den skulle dekke, men ikke mer. Deretter gikk jeg over med kost, så malte jeg hvitt, og jeg er fornøyd med det.
Mine vegger var ikke så jevnt murt og med en del rester av mørtel og betong som hadde rent ned fra når de støpte hvelvet. Dette sammen med tynn puss og kostet overflate ga et fint resultat. Litt røft men med mye liv.
Mine vegger var ikke så jevnt murt og med en del rester av mørtel og betong som hadde rent ned fra når de støpte hvelvet. Dette sammen med tynn puss og kostet overflate ga et fint resultat. Litt røft men med mye liv.
Å pusse som nybegynner er ikke veldig lett, og det er tungt og skittent.
Jeg pusset min utbygging innvendig. Ble greit (verksted, ikke så nøye). Nå holder jeg på med utsiden, blir kjempebra. Gøy å vite at man har lært seg teknikken og nå kan gjøre pene pussinger!
Jeg pusset min utbygging innvendig. Ble greit (verksted, ikke så nøye). Nå holder jeg på med utsiden, blir kjempebra. Gøy å vite at man har lært seg teknikken og nå kan gjøre pene pussinger!
Nå er det klart. Gjorde som "pjodden"
Kjørte " putsbruk C hand" og bredsparklet på tynt 2-3mm med en stor plast-avtrekksbrett.
Børstet så med våt kost så det ble litt stripete, tok ca 8t for hele rommet inkludert arbeidet med ytterhjørner ved dør og vinduskarmer.
Nå får det tørke noen uker før maling.
Spor for el først også. Kjøpte Julas betongsporfris for 800kr, skar som kniv i smør i lecaen.
Kjørte " putsbruk C hand" og bredsparklet på tynt 2-3mm med en stor plast-avtrekksbrett.
Børstet så med våt kost så det ble litt stripete, tok ca 8t for hele rommet inkludert arbeidet med ytterhjørner ved dør og vinduskarmer.
Nå får det tørke noen uker før maling.
Spor for el først også. Kjøpte Julas betongsporfris for 800kr, skar som kniv i smør i lecaen.
Husker ikke hvilket merke det var på pussen. Pussmørtel C-hand. Tror jeg kjøpte på Hornbach, men det finnes overalt. Hadde ingen primer, men støvsuget og børstet veggene først med våt børste fordi de var støvete. Banket også bort alt fugemørtel som stakk utenfor fugene.G Greenoz skrev:
Gjorde på samme måte i garasjen for noen år siden, men gjorde da "sluttfinishen" med avtrekksbrett i plast i stedet for med børste. Ble en jevnere overflate da.
Okei, takk for svaret. Jeg skal gi meg ut på dette prosjektet snart tenkte jeg. Så veldig fint ut på bildet du la ut!P para skrev:Husker ikke hvilket merke det var på pussen. Pussmørtel C-hånd. Tror jeg kjøpte på Hornbach men det finnes overalt. Hadde ingen primer men støvsugde og børstet veggene først med våt børste for de var støvete. Banket også bort all fugemasse som stakk utenfor fugene.
Gjorde på samme måte i garasjen for noen år siden men gjorde da ”sluttfinishen” med avtrekksbrett i plast i stedet for med børste. Ble glattere overflate da.
Klikk her for å svare