Hei!

Skal fikse en innervegg i kjelleren litt. Maling og litt annet grus har flakket av. På gulvet er det en maling som løsner ved fukt, kanskje tetter den til og fukten presser seg opp i veggene i stedet slik at den også løsner der? Min plan er å fjerne malingen på gulvet og pusse opp veggene. Hvordan bør jeg tenke rundt puss på veggen? Diffusjonsåpen pussbruk har jeg lest om, hva er det?

Vegg i kjeller med skadet puss, sprekker og avskalling. Hjørnet viser eksponert underlag etter at puss og maling har flasset av.
Innendørs kjellervegg med flassende maling og sprekker, gjør det nødvendig å vurdere fuktproblemer og overflatebehandling.

surris
Vanlig pussmørtel

Boblande farge kan jo også være et tegn på at det er en for tett farge som er brukt på veggene. I ditt tilfelle ser det jo også ut til å være en litt glattere struktur på en del av veggen nærmest gulvet. Trolig har noen forbedret veggen der tidligere med ny puss eller sparkel og deretter farge. Kanskje er en vanlig tett farge brukt.
Jeg ville ha forsøkt å slipe bort fargen også fra veggene før jeg fikset pussen og deretter malt med åpen farge. T. silikatfarge. Kanskje kan du slippe unna med å bare slipe rent den nedre halvdelen av veggene.

• Liker
J Sirkka
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Boblande farge kan jo også være et tegn på at det er en for tett farge som er brukt på veggene. I ditt tilfelle ser det jo også ut til å være en litt jevnere struktur på en del av veggen nærmest gulvet. Trolig har noen forbedret veggen der tidligere med ny puss eller sparkel og deretter farge. Kanskje har en vanlig tett farge blitt brukt. Jeg ville ha forsøkt å slipe bort fargen også fra veggene før jeg fikset pussen og deretter malt med åpen farge. T. silikatfarge. Kanskje kan du komme unna med å bare slipe rent den nedre halvdelen av veggene
Jo, det er bare nederst som det er jevnt... som at noen har forsøkt å pusse og legge på feil farge. Tenker nok satse på nedre delen bare og diffusionsöppen farge. Hvilken puss funker?

J J Sirkka skrev:
Jo, det er bare lengst ned som det er glatt... som at noen har forsøkt å pusse og legge på feil farge. Tenker nok å satse på den nedre delen bare og diffusjonsåpen farge. Hvilken puss funker?
Vanlig Pussmørtel C fra byggmax har jeg på mine kjellervegger og det har iallfall sittet i 7-8 år. Så til å fukte eksisterende puss grundig før for at den nye skulle få godt feste. Deretter ettervannet jeg pussen noen dager etterpå så den ikke tørket for fort og sprakk.

• Liker
J Sirkka
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.