Håper dette er riktig forum å spørre i :-?
Vi har et stykke gipsvegg (ca 2-3 kvm) som vi gjerne vil at skal se pusset ut. Vi har gjort noen vegger tidligere med fin sparkel, ble sånn passe. Har lest et sted at man kan bruke husfix, men det er så himla dyrt.
Finnes det noen bra teknikker og materialer for å få en "pusset" effekt på en gipsvegg???
Vi har et stykke gipsvegg (ca 2-3 kvm) som vi gjerne vil at skal se pusset ut. Vi har gjort noen vegger tidligere med fin sparkel, ble sånn passe. Har lest et sted at man kan bruke husfix, men det er så himla dyrt.
Finnes det noen bra teknikker og materialer for å få en "pusset" effekt på en gipsvegg???
Et rimelig tips som jeg har hørt er å prime veggen og deretter påføre flislim. Altså mørtelen som du bruker når du setter fliser i kjøkken og bad. Resultatet avhenger deretter helt av hvordan du gjør det når du først har "pusset" på veggen 
Men det skal nok gå an å få bra.
Men det skal nok gå an å få bra.
Surfe inn på www.maxit.se og se på et produkt som heter Gypsum.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa_inne_gypsum.pdf
Har ikke prøvd selv, men kom over denne her om dagen og den ser ut til å gjøre det du vil.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa_inne_gypsum.pdf
Har ikke prøvd selv, men kom over denne her om dagen og den ser ut til å gjøre det du vil.
Flisefix ser ikke dumt ut, men ditt tips Mathias virker være akkurat det vi vil ha. Må sjekke hva det koster 
Sandfarge har vi vurdert tidligere, men vi vil ikke ha så ruglete, skarpe og harde vegger som det ser ut til å bli av det.
Sandfarge har vi vurdert tidligere, men vi vil ikke ha så ruglete, skarpe og harde vegger som det ser ut til å bli av det.
Får man henge seg på og spørre om tips til vurderinger vi har på å lage en falsk skånevegg, som vi sier, i vår kjeller. I dag er langsidene dekket med furupanel, og takstmannen oppdaget ingen fuktighet. Vi skulle gjerne la en side få utseende av en bindingsverksvegg, altså en hvitpusset overflate, med falske bjelker.
Alternativ én er å fjerne panelet og legge om strøm mm og pusse, noe som kan være unødvendig mye arbeid bare for en morsom greie.
Alternativ to er å få pussestruktur på panelet, men da blir det liksom falsk falsk, altså en stripete pusset vegg...?
Alternativ tre er å helsparkle 6 m panel og pusse.
Alternativ fire er å sette opp gipsplater og pusse.
Hva kan fungere best? Det er jo en kjeller, og man tenker jo på fuktighet. Dette blir vår første jobb med huset, og vi håper vi lærer etter hvert, men flott med et sted å spørre!
Alternativ én er å fjerne panelet og legge om strøm mm og pusse, noe som kan være unødvendig mye arbeid bare for en morsom greie.
Alternativ to er å få pussestruktur på panelet, men da blir det liksom falsk falsk, altså en stripete pusset vegg...?
Alternativ tre er å helsparkle 6 m panel og pusse.
Alternativ fire er å sette opp gipsplater og pusse.
Hva kan fungere best? Det er jo en kjeller, og man tenker jo på fuktighet. Dette blir vår første jobb med huset, og vi håper vi lærer etter hvert, men flott med et sted å spørre!
Dette bruket bruker jeg til mine kjelleryttervegger,,,,
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=6158
Jeg la det på med Skärslev og kanitz, så jevnet jeg det ut med kanitsen,,, det er mulighet for å få det som pusset overflate,,,, men jeg valgte å koste etter og lage som litt mønster,,, bevæpne deg gjerne med en mindre malerpensel også for å komme til i vinkler og tak....
jeg fant bruket veldig smidig,,,, Jeg bruker en visp til boremaskinen og blander i bøtte, noe jeg synes er passe med den farten jeg har...
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=6158
Jeg la det på med Skärslev og kanitz, så jevnet jeg det ut med kanitsen,,, det er mulighet for å få det som pusset overflate,,,, men jeg valgte å koste etter og lage som litt mønster,,, bevæpne deg gjerne med en mindre malerpensel også for å komme til i vinkler og tak....
jeg fant bruket veldig smidig,,,, Jeg bruker en visp til boremaskinen og blander i bøtte, noe jeg synes er passe med den farten jeg har...
Klikk her for å svare