Hallo, holder på med loftsrenovering, og trenger å pusse og male murpipa. Huset er bygd i 1929. Teglstein under selvfølgelig, tidligere pusset, reparert og malt noen steder.
Trenger å pusse opp, jevne ut og så male hvitt er tanken.
Har begynt å hakke ned litt løs puss nå, og merket at det ser ut til å være noe lyst men ganske hardt mørtel originalt på teglsteinen, kanskje KC-mørtel.
Så ser det ut til å ha blitt pusset over med et finkornet mørtel noen steder, som sitter bra uten bom, men som er veldig porøst og i prinsippet går å skrape ned med murerhammer og mureskjær. Dette er rosamalt henholdsvis gult på bildene nedenfor. Bør være kalkmørtel, selv om man ikke riktig ser ballasten som jeg synes man pleier å se når det er kalkpuss. Men når det er så løst kan det vel knappest være noe annet?
Altså - unngå å ta ned det porøse mørtel og pusse/reparere/jevne ut resten med kalkmørtel. Eller ta bort alt løst mørtel, slik at bare den hardere KC-mørtel er igjen, og så reparere/jevne ut det som trengs med C-mørtel?
Kalkpuss bør være det som opprinnelig ble brukt, og må fungere utmerket i dag også. Hvis du maler pussen med linoljemaling, får du en bra patentering på kjøpet. Jeg har selv brukt linoljemaling på pussede skorsteiner med utmerket resultat. Den varer i tiår.
Er ikke utendørs, burde ikke være nødvendig med silikat/kalkmaling, jeg tenkte bruke type matt veggmaling. Eller linoljemaling ifølge ovenfor, men det er mange kvadrat og ville nok blitt ganske dyrt
Ikke bruk akrylatmaling, den er diffusjonstett og derfor uegnet på puss. Alkydoljemaling fungerer men gir ikke samme gode resultat som linoljemaling. Linoljemaling er ikke overdreven dyr, minst av alt i forhold til levetiden.
Absolutt, det er jeg med på, hele huset vårt (20-tallet) er et kalkpusset teglhus, malt med kalkmaling fra Sto sist i 1996, holdt ekstremt bra.
Men lærte meg av en gammel murer at det der med valg av pussfarger avhenger av hvilket bindemiddel man maler på. På kalkpuss, KC-puss, selvfølgelig silikat, kalkmaling eller iallfall mineralsk.
Men på vår pussede (type B-bindemiddel, hardt iallfall) betongsokkel malte vi ifølge murerens råd med vanlig Alcro sokkelfarge, trolig akrylat. Holdt like bra som kalkmalingen på kalkpussen. Grunnmuren skal pusses med hardere bindemiddel og kan like gjerne males med akrylat.
Avhenger også av om det er værutsatt, innendørs har jeg vanskelig for å tro at malingen må være like diffusjonsåpen som utendørs.
Men min fundering er om det er risikabelt å bruke C-bindemiddel når underlaget er litt blandet KC og kalkbindemiddel.
Hovedregelen er å ikke bruke et hardere bruk utenpå et mykere, men det er nok ingen katastrofe å bruke C-bruk. Men spørsmålet er hvorfor? Å male en sokkel (betonghullstein eller ren betong) på en side med en akrylatbasert maling, kan nok ikke sammenlignes med å male en skorstein, som blir varm i midten, med samme type maling. En annen hovedregel er at diffusjonstette sjikt skal påføres på den varme siden av en konstruksjon. Jeg ville ikke tatt sjansen.
Ok, da er jeg med, takk for avklaringen. Men med tanke på at man helst maler høvlede snarere enn sagete treflater med linoljemaling, lurer jeg på hvordan det fungerer å male på kalkpussete overflater. Ser for meg at det ikke flyter ut noe som helst, suger masse, og penselen slites ut med en gang. Men kanskje skal utfordre mine bekymringer da
Ok, da var det pusset og klart. Nå ettervanner jeg i 3 dager, så tenkte jeg å gå på med kalkmaling (vurderte jo linoljemaling, men fikk tak i hvit "kultur-kalkmaling" fra Weber billig på Beijer 10 minutter unna!).
Men! Nå så jeg på en site (Alcro) at "Pussen skal ha herdet (karbonatisert) ca 3-4 uker under regelmessig befuktning."
Slitsomt! Er det virkelig nødvendig innendørs? Jeg husker at vår murer malte kalkmaling på kalkpuss ganske umiddelbart utendørs på fasaden vår. Og det har jo holdt i 8 år nå.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.