Hei!

Jeg holder på å lage et utekjøkken på ca 25 kvm.
Alt mures opp i leca, og nå til helgen skal jeg støpe benkeplatene på stedet.

Jeg vil pusse lecaen senere og har googlet og sett rundt en hel del på nettet om hvordan man gjør det, at man skal grunne puss først, deretter ha på nett, og til slutt påføre selve pussen.
På min lokale Bolist-butikk spurte jeg om dette, og han sa da
-Nei nei, det holder at du bare legger på puss, metoden du nevner er mer for husvegger...

Holder det med å bare pusse direkte på lecaen, eller bør jeg grunne med puss først?

Det kommer vel an på hvor ofte du vil gjøre om det. Jeg hadde ikke droppet grunningen. Nettet hadde jeg kanskje (med betoning på kanskje) hoppet over avhengig av hvordan konstruksjonen ser ut. Står utekjøkkenet utendørs, dvs ikke under tak, hadde jeg definitivt gjort "som man skal". Alt for at det skal holde så lenge som mulig.

• Liker
Lillen23
  • Laddar…
Takk for svaret,

Ja, det står ute med tak over. Vet du hvilket man grunner med?

De pleier å hete enten rødgrunning eller grunning avhengig av hvilken produsent man bruker.

• Liker
Lillen23
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
De pleier å hete enten rødgrunn eller grunningsbruk avhengig av hvilken produsent man bruker.
Takk!

Hvordan gikk det med kjøkkenet? Kan man få se et bilde?

N nybyggarn3 skrev:
Hvordan gikk det med kjøkkenet? Kan man få se et bilde?
ble litt sånn passe, det var veldig vanskelig å pusse igjen der jeg hadde planker som jeg dro av pussen med. Hjørnene var litt tricky også, men men nå er det gjort og malt. Malingen sees ikke her.

• Betongvegg med grå pussoverflate ved siden av en treterrasse. Grunnarbeidet inneholder grus og noen treplanker ligger rundt området.
  • Betongstruktur med pusset overflate og tredekke i forgrunnen. Hjørnet viser overgangen mellom tre og betong, omgitt av hage og gjerde.
Takk for oppdateringen. Jeg synes det ser bra ut. Jeg er selv inne på å bygge utekjøkken med leca og tak som bæres opp av stolper de står på muren. Jeg ville bli veldig glad om du orker legge opp flere bilder av helheten.

N nybyggarn3 skrev:
Takk for oppdateringen. Jeg synes det ser bra ut. Er selv inne på å bygge utekjøkken med leca og tak som bæres opp av stolper som står på muren. Skulle bli veldig glad om du orker legge opp mer bilder på helheten.
takk så mye kan legge opp bilder i morgen på hvordan det ser ut nå

• Liker
nybyggarn3
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Takk for oppdateringen. Jeg synes det ser bra ut. Jeg vurderer selv å bygge utekjøkken med leca og tak som bæres opp av stolper som står på muren. Ville blitt veldig glad om du orker å legge opp flere bilder av helheten.
så her ser det ut nå.
Har ikke trukket el eller bygget lukene ennå

• Uteplass under bygging med murte benker og overbygd tak. Elinstallasjoner og dører mangler.
  • Uteplass med uferdig benk og takoverbygg, mangler elektrisk opplegg og skapdører.
  • Pergola med trestolper og uferdig murvegg i en hage. Elektrisitet og luker ikke installert ennå.
  • Uferdig utendørs struktur med tak og ubehandlet betongmur, uten installert elektrisitet eller luker.
  • Liker
Marlen Eskilsson og 2 andre
  • Laddar…
Ja søren så flott. Det der kommer til å bli fantastisk når det er ferdig.

Jeg planlegger noe lignende med forskjellen at kjøkkenet kommer til å være delvis nedgravd (skrående tomt), noe som innebærer at muren delvis blir en støttemur.

• Liker
Lillen23
  • Laddar…
Takk så mye!
Du får vise ditt når du er ferdig

• Liker
mackee
  • Laddar…
Bumpar denne trådstarten.
Er det noen som har "jukset" med pussingen og har evaluert?

L Lillen23 skrev:
så här ser det ut nu.
Har inte dragit el eller byggt luckorna än
Hej,
Snyggt utekök, jag håller på med samma grej.
Hur har du fäst dina stolpar ? Står dom på plint eller är de skruvade i lecan ?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.