Hei. Mitt første innlegg, men ofte her inne og leser.

Jeg bor i et 1,5-etasjes hus fra -45 med kjeller som ligger til 75 % under mark. (Vinduer).

Ett av hjørnerommene i kjelleren har jeg nå gravd ut, senket gulvet litt og støpt nytt med EPS og armert flytesparkel etc. Rommet er ikke spesielt stort, cirka 13-15 kvm. Tanken er å lage en liten kosekrok med sofa, TV/projektor og litt lyd.
Av rommets fire vegger er det kun ÉN vegg som er ut mot mark, men da bare cirka 40-50 % der det meste av materialet utenfor er grus og store sprengsteiner. Resten av veggene er mot andre rom i kjelleren.
De andre veggene er mot gang, nybygd garasje og fyrrom. Garasjen er påbygd på husets ene kjellerside og går dypere enn huset selv. Så man kommer inn i garasjen fra gangen i kjelleren. På garasjetaket har jeg en stor terrasse på cirka 75 kvm med utgang fra 1. etasje.
Huset er drenert for bare noen år siden og ingen fuktproblemer lenger så vidt jeg har merket.
Finnes 2 vinduer i dette kjellerrommet hvorav det ene er ut mot utendørsveggen så man ser ut, og det andre er rett inn mot garasjeveggen (dette vinduet skal settes igjen).
Er i dag pusset med kalkbruk som er delvis banket bort. Tre av veggene er av hulstensbetong og en innervegg er vanlig murt lett teglvegg av noe slagg.

Spørsmålet er om jeg tør for eksempel å sette opp med 45 mm stålstendere og gips (enkel løsning) eller om jeg må pusse dette igjen?
Gjør det meste selv, så tips og triks mottas gjerne. Bra å få inn litt akustiske råd også da dette tross alt skal lyddempes en del senere. Det blir heldekkende teppe, gardiner m.m.

Legger med en rask skisse på hvordan det ser ut i dag. Bilder kan ordnes om det er enklere.

/ Robin

• Plantegning av kjeller med biorom, pannrum, hall og garasje. Viser vinduer og ytterveggens plassering over bakkenivå.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.