Hei.
Jeg er i full gang med å rive ut et gammelt kjøkken for å sette inn et nytt IKEA-kjøkken istedenfor. Per nå er den ene innerveggen flislagt, og planen er å rive ned de gamle flisene, pusse opp veggen litt og deretter male. Siden komfyren flyttes, er det ikke lenger behov for å ha fliser på innerveggen. Nå i kveld, da jeg begynte å hakke ned flisene, oppdaget jeg at veggen har over 5 mm puss utenpå et lag med hønsenetting. Selvfølgelig faller pussen ned bare man ser på den. Når jeg har fjernet flisene, må jeg pusse en ca. 1,5 x 0,5 m stor overflate. Også resten av veggen er ganske kjedelig med mange gamle plugghull og ujevnheter.
Da lurer jeg straks på hva slags puss jeg trenger? Hvor lang tid tar det å tørke? Det er en viss tidspress dessuten, da kjøkkenet må settes opp på søndag. Kan det være et alternativ å sette opp 6 mm gips på hele innerveggen istedenfor? Det dreier seg om knapt en gipsplate på hver side av døren og et stykke over døren, så det er ikke store mengdene. En fordel med det ville vært at da kan man frese inn noen slanger for mating til ovn og kjøl/frys i den veggen i stedet for å måtte spikre kabel langs med lister og rundt dørhullet.
Hva sier den samlede kompetansen her på forumet?