K
Skal tynnpusse veggene i sokkeletasjen med C mørtel, finkornet og har sett på både Finja og Weber som leverandør av mørtel.

Weber:
https://www.weber.se/fasad-puts-och...tem/putsbruk/weberbase-136-finputsbruk-c.html

Bindemiddel: Kalk og sement
Ballast: Knust dolomitt og sand 0-1 mm
Sammensetning: KC 50/50/650 (Hva står 650 for???)

Fordeler:
- Mer vannforbruk til 25Kg sekk, 5-6L, noe som bør gi en mer flytende mørtel som minner mer om å bredsparkle en vegg enn å pusse den.

Ulemper:
- Prisen, 160kr/sekk hos XL-bygg, 110kr hos Beijer


Finja:
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/kc-putsbruk-c-fin

Bindemiddel: Kalk og sement
Ballast: Natursand 0–1 mm
Sammensetning: KC 50/50

Fordeler:
- Prisen, 65kr/sekk fra Fredells klart mer fristende og føles passende/rimelig!

Ulemper:
- Mindre vannforbruk, 4L, gjør meg urolig for at jeg får en tørrere mørtel som ikke er like tiksotrop og lett å håndtere. Jeg tenkte å påføre mørtelen med skrape og deretter pusse.

Combimix:
http://www.combimix.com/se/produkter/fasad/putsbruk/putsbruk-c-fin-cs-ii

Fordeler:
- Prisen, 49kr/sekk (20Kg), sammenligningsprisen blir 62kr dersom det hadde vært en 25Kg sekk, altså samme liga som Finja
- Noe bedre vannforhold, 18%, hvilket skulle gi 4,5L/25Kg sekk, dog ikke like bra som Weber.

Ulemper:
Fortsett bekymret for at det er litt for lite vann, at det blir for tørt for å tynnpusse/sparkle med!


Spørsmål:
Hva er risikoene ved å overskride Finjas anbefalte vannmengde og gå for 5-6L slik Weber foreslår for å få en mer flytende mørtel?
Blir det redusert holdfasthet, risiko for sprekkdannelse ved herding/fordamping eller andre bivirkninger?

Jeg regner med å pusse cirka 4-5mm/m², noe som krever over 10Kg tørrmørtel per m², og det er totalt 110m² som skal gjøres i stand, hvilket vil kreve 1100kg eller 45 stk. 25Kg.
 
K
Sammensetning for C-bruk er standard 50/50/650 (kalk/cement/sand).
For mye vann skaper et svakere bruk med risiko for sprekkdannelse under herdingstiden. Etterfuktning er viktig.
 
K
Ok, da er jo Finja og Weber likeverdige med forskjellen på at den ene angir 5-6 liter og den andre 4L og at Weber også inneholder dolomitt og ikke bare sand som ballast.
Da er jo spørsmålet om Weber virkelig har større tendens til å sprekke enn Finja? Eller om man like gjerne kan kjøre 5-6L på Finja også.
 
6 liter vann i Finjas kommer til å bli rennende, ikke noe jeg ville polert med.
Weber har mer av den finkornede ballasten, og klarer derfor å holde mer vann.
Selv om begge har 0 - 1 mm.
 
K
Ok, motiverer noe Webers pris eller vil de oppleves som jevngode når brukene først er blandet og klare til bruk? Jeg hadde tenkt å mer sparkle opp bruket med skånska, tynne lag og filte overflaten.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.