Jeg holder på å rive et kjøkken fra 50-tallet i en borettslagsleilighet som vi skal sette inn et nytt kjøkken i. De gamle kjøkkenskapene var spikret direkte med lange spikre i en slags puss/cement (ca. 1,5 cm dypt) som i sin tur sitter på en teglvegg.
Når vi rev ned kjøkkenet, fulgte en del puss med da vi dro ut spikrene, noe som kanskje ikke var så rart med tanke på alderen. Mine spørsmål gjelder hvordan jeg skal tenke med veggen før opphenging av kjøkkenstammene:
-Der det er løst og jeg enkelt kan slå ned slik at det blir groper, hvordan gjør jeg med disse?
-Hvordan fester jeg best mulig de nye kjøkkenstammene?
-I et utstikkende hjørne (se bilde) løsnet en større del puss fra teglsteinene og følger med tapetet. Selvfølgelig må jeg fjerne dette og litt til for at det skal holde, men hvordan bygger jeg best mulig opp igjen? Det vil ikke være en del der skap skal festes, kun vanlig vegg. Se vedlagt bilde, OBS det er hjørnet og ikke rundt stikkontakten. Jeg tenker at man kanskje skal skjære bort en bit og deretter erstatte med puss og en gipsbit ytterst for å bygge opp hjørnet?
-Hvordan gjør jeg smartest rundt stikkontakten (se bilde) der det har falt ned puss?
2. fukt veggen med en blomstersprøyte
med vann før du påfører gipsmørtelen med sparkel.
3. Når alt har tørket går du over hele veggen med en tynn pussing av samme materialet for å få en jevn og fin overflate for dine skapstammer/flislegging
4. Hvis det er ikea stammer så setter du opp deres opphengsskinne med f.eks. blåplugg og betongskrue, sitter som støpt.
Lykke til!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.