6.795 lest ·
16 svar
7k lest
16 svar
Puss på uisolert pizzaovn utendørs
Jeg har bygget en pizzaovn med ildfast tegl og brukt finja ildfast mørtel imellom. Det er ingen isolasjon på, så den er "rå". Jeg har prøvd å fyre opp og laget pizza i den, og det fungerer utmerket, men jeg vil gjerne få på en pen puss på den og gjøre den værbestandig før vinteren. Bør jeg bare bruke ildfast mørtel som puss og deretter betongmaling på det, eller finnes det andre bedre alternativer? Hvis jeg bruker vanlig pussmørtel, antar jeg at det sprekker når jeg fyrer opp?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 innlegg
Er jo fin som den er med åpen murstein, puss lecablokkene den står på i stedet, og lag en fin hylleplate i eik.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 innlegg
Kan du ikke pensle den med vattenglas? Da får overflaten og fuger beskyttelse.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 932 innlegg
Du må definitivt beskytte den mot regn, både for å redusere risikoen for frostsprengning, og for å slippe å fyre sakte noen dager for å drive ut fuktigheten før hver sesong (eller hver gang du bruker den)...David Gunnarsson 82 skrev:
Det enkleste er jo bare å slenge en pressenning over ..
Edit; verdt å tenke på er at du må beskytte åpningen med, regner det inn der så spiller det ingen rolle hvordan dekningen ellers ser ut...
Presenning kommer jeg nok kombinere med ved sesongavslutning, men er jo ikke noe jeg vil dra på og av etter hver gang helst.Dan_Johansson skrev:
Du må definitivt beskytte den mot regn, både for å redusere risikoen for frostsprengning, og for å slippe å fyre sakte noen dager for å drive ut fuktigheten før hver sesong (eller hver gang du bruker den)...
Det enkleste er jo bare å slenge en presenning over ..
Edit; verdt å tenke på er at du må beskytte åpningen også, regner det inn der så spiller det ingen rolle hvordan dekningen ellers ser ut...
Allvitende
· Västra götaland
· 10 932 innlegg
Vil du ha det vanntett må du ha en ventil som kan slippe ut overtrykk..
Jeg personlig hadde satset på isolasjon og så et lag med puss, og deretter et beskyttende tak over..
Men samtidig, etter åpningen er like høy som taket på ovnen (synes jeg det ser ut som?) vil du bruke mye ved for å holde temperaturen oppe, selv med isolasjon...
Edit: leca klarer ikke "pizzatemperaturer" i det lange løp, så sørg for at det går noenlunde enkelt å ta ned og sette opp igjen ovnen når det skjer...
Jeg personlig hadde satset på isolasjon og så et lag med puss, og deretter et beskyttende tak over..
Men samtidig, etter åpningen er like høy som taket på ovnen (synes jeg det ser ut som?) vil du bruke mye ved for å holde temperaturen oppe, selv med isolasjon...
Edit: leca klarer ikke "pizzatemperaturer" i det lange løp, så sørg for at det går noenlunde enkelt å ta ned og sette opp igjen ovnen når det skjer...
Dan_Johansson skrev:
Vill du ha det vattentätt måste du ha en ventil som kan släppa ut övertryck..
Jag personligen hade satsat på isolering och sen ett lager puts, och sedan ett skyddande tak över..
Men samtidigt, efter öppningen är lika hög som taket ugnen (tycker jag det ser ut som?) kommer du göra slut med mycket ved för att hålla temperaturen uppe, även med isolering...
Edit: leca klarar inte "pizzatemperturer" i det långa loppet, så se till så att det går hyfsat lätt att ta ner och sätta om ugnen när det händer...
Ja som det är nu i alla fall ät öppningen lika stor som resten av ugnen, den är liksom rakt bakåt. Tanken är en lucka som är öppen kan öppnas i nederkant för luftinsläpp aå värmen hålls inne bättre.Dan_Johansson skrev:
Vill du ha det vattentätt måste du ha en ventil som kan släppa ut övertryck..
Jag personligen hade satsat på isolering och sen ett lager puts, och sedan ett skyddande tak över..
Men samtidigt, efter öppningen är lika hög som taket ugnen (tycker jag det ser ut som?) kommer du göra slut med mycket ved för att hålla temperaturen uppe, även med isolering...
Edit: leca klarar inte "pizzatemperturer" i det långa loppet, så se till så att det går hyfsat lätt att ta ner och sätta om ugnen när det händer...
Det funkar bra att göra pizza i den redan nu men skulle ju såklart kunnat vara energieffektiv och använda mindre ved.
Det svåra med isolering är att det bygger på tjockleken en hel del och den får då inget att vila på. Hade jag haft det i tanken från början hade det ju bara varit att flytta byggblocken ut åt sidan några cm på varje sida. Skulle jag göra det nu skulle jag få bygga på bredden på något vis.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 932 innlegg
Du kan gjerne legge ut flere bilder, det er gøy å se hvordan andre har gjort det!
Jeg har bygget inn ovnen min i et lite "hus" så jeg har først 50-100 mm keramisk filt, og deretter 200 mm "vanlig" steinull ...
Hvis du vil bygge på kan du jo alltid støpe en hylle i betong, den kan sikkert festes i LECA-kanten..
Men ellers går det sikkert an å "henge" isolasjonen over, 25-50 mm keramisk filt gjør stor forskjell, og så kan man jo pusse på den ..
Jeg har bygget inn ovnen min i et lite "hus" så jeg har først 50-100 mm keramisk filt, og deretter 200 mm "vanlig" steinull ...
Hvis du vil bygge på kan du jo alltid støpe en hylle i betong, den kan sikkert festes i LECA-kanten..
Men ellers går det sikkert an å "henge" isolasjonen over, 25-50 mm keramisk filt gjør stor forskjell, og så kan man jo pusse på den ..
Litt diverse usorterte bilder, også fra byggingen.Dan_Johansson skrev:
Du får gjerne legge opp flere bilder, det er gøy å se hvordan andre har gjort det!
Jeg har bygd inn ovnen min i et lite "hus" så jeg har først 50-100 mm keramisk filt, og så 200 mm "vanlig" steinull ...
Hvis du vil bygge på kan du jo alltid støpe en hylle i betong, den går sikkert å feste i LECA-kanten ..
Men ellers går det sikkert an å "henge" isolasjonen over, 25-50 mm keramisk filt gjør stor forskjell, og så går det jo an å pusse på den ..

Jeg får vel håpe at lecablokkene holder for varmen rett og slett fordi steinene i bunnen er jo fastmurt mot dem. Når jeg har brukt den hittil har det ikke blitt lunkent på undersiden av blokkene i alle fall...Dan_Johansson skrev:
Vil du ha det vanntett må du ha en ventil som kan slippe ut overtrykk..
Jeg personlig ville ha satset på isolasjon og så et lag puss, og deretter et beskyttende tak over..
Men samtidig, etter åpningen er like høy som taket på ovnen (synes jeg det ser ut som?) kommer du til å bruke mye ved for å holde temperaturen oppe, selv med isolasjon...
Edit: leca tåler ikke "pizzatemperaturer" i det lange løp, så pass på at det går greit å ta ned og sette opp igjen ovnen når det skjer...
Hva brukte du for noe materiale til isolasjon? Må selv isolere min ovn.