Holder på og renoverer et rom i kjelleren i mitt hus fra 1946. En av veggene er kledd med Treullit. Se bilde
Jeg har tenkt å legge på ny puss da den gamle er løs og løsner
Hva anbefaler dere for puss. Fungerer det med gipsbasert puss, typ Webers Gypsum. Eller skal man bruke sementbasert typ Weber base 224 pussmørtel C.
Vurderer også å legge et stålnett som armering mot treullitten før pussen legges på for å få det til å holde bedre og eventuelt for å få pussen til å feste bedre. Det sitter nett på plass nå og jeg tror det er mellom skjøtene av treullittplatene. Har tenkt å sette nett over hele flaten.
Gir armeringsnett noen fordel for å få pussen til å feste bedre mot Treullit eller fungerer den uansett som en god pussbærer?
Jeg har tenkt å legge på ny puss da den gamle er løs og løsner
Hva anbefaler dere for puss. Fungerer det med gipsbasert puss, typ Webers Gypsum. Eller skal man bruke sementbasert typ Weber base 224 pussmørtel C.
Vurderer også å legge et stålnett som armering mot treullitten før pussen legges på for å få det til å holde bedre og eventuelt for å få pussen til å feste bedre. Det sitter nett på plass nå og jeg tror det er mellom skjøtene av treullittplatene. Har tenkt å sette nett over hele flaten.
Gir armeringsnett noen fordel for å få pussen til å feste bedre mot Treullit eller fungerer den uansett som en god pussbærer?
Hvordan gikk det for deg? Hva brukte du for mørtel og hvordan gikk du frem? Har en såkalt brensellukeåpning i kjelleren hvor jeg må pusse opp tretex.R RolloKola skrev:Holder på å renovere et rom i kjelleren i huset mitt fra 1946. En av veggene er kledd med Treetex. Se bilde
Jeg har tenkt å legge på ny puss siden den gamle er løs og løsner
Hva anbefaler dere for puss. Fungerer det med gipsbasert puss, type Webers Gypsum. Eller skal man bruke sementbasert type Weber base 224 pussmørtel C.
Vurderer også å legge et stålnett som armering mot tretexen før pussen legges på for å få det til å holde bedre og eventuelt for å få pussen til å feste bedre. Det er nett på plass nå, tror det er mellom skjøtene av tretexplatene. Har tenkt å sette nett over hele overflaten.
Gir armeringsnett noen fordel for å få pussen til å feste bedre mot Treetex eller fungerer den uansett som en god pussbærer?
vanlig pussmørtel går bra, det kan skille i nyanse bare, du begynner med å påføre et tynt lag (sluring) og lar det tørke så har den rette konsistensen noe å feste på, (Träulit er dritt, ingenting går å feste i) Deretter bare puss opp til riktig nivå, det med pussnett kan være vanskelig å få plant uten at det vil bule ut så det blir i ytterkanten av pussen, du klarer deg sikkert uten nett

Det er kanskje til og med slik at skadene hos meg er for store til å "puss" bort? Jeg kanskje må fylle opp med noe først?J jonaserik skrev:vanlig pussmørtel går bra, det kan skille i nyanse bare, du begynner med å ha på et tynt mørtellag ( sluring ) og lar det tørke så har den rette konsistensen noe å feste på, ( Träulit er skit ingenting går å feste i ) Så bare puss opp til riktig nivå, det med pussnetting kan være vanskelig å få plant uten å få den til å bulke ut så det blir i ytterkant av pusslaget, du klarer deg sikkert uten netting
Ikke for store å fikse, men litt mer enn bare pusse, bank bort alt som er løst, sørg for at det som er på sidene sitter godt. Den nedre delen kan du med fordel armere med en bit pussnett (ser litt dypt ut) som du fester med lange skruer i grunnen, for å få en skikkelig skjøt mot den gamle pussen, fas den litt, deretter ha vanlig løsere pussmørtel (slå i hullet uten å glatte til) og bygg opp til ca 1 cm igjen for det siste. På sidens hjørner pleier man å sette en planke først på den ene siden og pusse, ta av og sette den på den andre siden og pusse, da blir det et skarpt hjørne, vanskelig ellers å få til det ved å prøve å pusse et hjørne direkte.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Garagegrund med träullit och puts - vittrat bort
Grund & Markarbeten -
Pussbærer i stedet for Treullit?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan feste kjøkken i en vegg med puss og treullit?
Veggfeste på pusset treullit.
Puss på treull, nett eller uten?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi