3.701 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Veggfeste på pusset treullit.
Tenåringen ønsker en TV ved sengen. Siden TV-en står langsmed veggen der TV-en nødvendigvis må sitte (ifølge både tenåringen og meg selv), har TV og veggfeste for formålet blitt anskaffet. Veggfestet tillater at TV-en nå kan vinkles ut fra veggen 90 grader på en arm. Det blir med andre ord et visst moment på innfestningen selv om det er en veldig lett liten TV. Og en tenåring som kommer til å dra TV-en ut og inn daglig.
Veggen består av pusset Treullit på lettbetong. Puss og Treullit er drøyt en desimeter før lettbetongen tar over. Så nå til selve spørsmålet; hvordan fester jeg det best?
Anbefalingen for steinvegg er tre vertikale hull med tilhørende plugg og skrue (ST6.3x55 i plugg 10x50). Det føles ikke pålitelig i dette tilfellet.
Alle forslag ønskes velkommen.
Veggen består av pusset Treullit på lettbetong. Puss og Treullit er drøyt en desimeter før lettbetongen tar over. Så nå til selve spørsmålet; hvordan fester jeg det best?
Anbefalingen for steinvegg er tre vertikale hull med tilhørende plugg og skrue (ST6.3x55 i plugg 10x50). Det føles ikke pålitelig i dette tilfellet.
Alle forslag ønskes velkommen.
Kjemianker & gjengestang, deretter skive og mutter på detD Drutten2000 skrev:Tenåringen vil ha en TV ved sengen. Siden TV står langsmed veggen der TV-en nødvendigvis må sitte (ifølge både tenåringen og meg selv) så har TV og veggfeste for formålet blitt anskaffet. Veggfestet tillater at TV-en nå kan vinkles ut fra veggen 90 grader på en arm. Det blir med andre ord et visst moment på innfestingen selv om det er en veldig lett liten TV. Og en tenåring som kommer til å dra TV-en ut og inn daglig.
Veggen består av pusset Treullit på lettbetong. Puss og Treullit er drøyt en desimeter før lettbetongen tar over. Så nå til selve spørsmålet; hvordan fester jeg det best?
Anbefalingen for steinvegg er tre vertikale hull med tilhørende plugg og skrue (ST6.3x55 i plugg 10x50). Det føles ikke pålitelig i dette tilfellet.
Alle forslag ønskes velkommen.
Jeg rakk bli så rastløs at jeg dro til et større byggevarehus for å kjøpe ankarfix og litt passende verktøy. Ville bekrefte min fremragende løsning med selve sjefen for skruer og plugger. Han ville ikke selge noe av det til meg; han sa at min vegg var dritt og at jeg skulle kjøpe en passende møbel istedenfor. Så jeg dro derfra tomhendt og litt skuffet.
Men nå gir dere meg altså rådet å gjøre nettopp det jeg hadde tenkt, hvilket jo selvfølgelig forandrer alt. Kan jeg spørre hvor trygge dere er med dette? Skruer og plugger-sjefens håp døde helt når jeg beskrev at veggfeste er en arm som det kommer til å bli dratt i. Han mener at det til slutt kommer til å gi etter.
Men nå gir dere meg altså rådet å gjøre nettopp det jeg hadde tenkt, hvilket jo selvfølgelig forandrer alt. Kan jeg spørre hvor trygge dere er med dette? Skruer og plugger-sjefens håp døde helt når jeg beskrev at veggfeste er en arm som det kommer til å bli dratt i. Han mener at det til slutt kommer til å gi etter.
Passende møbel?D Drutten2000 skrev:Jeg ble så rastløs at jeg dro til et større byggevarehus for å kjøpe ankerfiks og litt passende doninger. Ville bekrefte min utmerkede løsning med selve sjefen for skruer og plugger. Han ville ikke selge noe av det til meg; han sa at veggen min var dårlig og at jeg burde kjøpe en passende møbel i stedet. Så jeg dro derfra tomhendt og litt nedstemt. Men nå gir dere meg altså rådet å gjøre akkurat det jeg hadde tenkt, noe som selvfølgelig forandrer alt. Kan jeg spørre hvor trygge dere er med dette? Skru og plugg sjefens håp døde helt når jeg beskrev at veggfestet er en arm det vil bli dratt i. Han mener at det til slutt vil gi etter.
Ingen krenkelse mot skru og plugg sjefen du nevner, men det høres mer ut som at han ikke kan noe og vil frita seg fra ansvar hvis det ikke skulle fungere. ifølge min oppfatning er dette et vanlig problem i dag rundt om i byggevarehusene, spesielt de store grossistene. MIN mening selvfølgelig (dog etter å ha tilbrakt time etter time i ovennevnte butikker).
Du kunne montere en plate eller noe bak festet som sprer ut trykket/muliggjør flere festepunkter.
Skal man da ikke trykke sammen treullen så må det være avstandsstykker som går mot veggen og da holder det ikke med tre fester, en plate på ca 400X400 med tre fester oppe og tre fester nede, det er ganske heftig trykk når en TV dras ut, litt vrient men det går å få det sammen.
Du er noe på sporet. Det er ikke en kjellervegg. Jeg antok at det er Træullit bak pussen for kjellerveggene har jeg revidert i omganger. Men jeg vet ved nærmere ettertanke ikke sikkert at det er Træullit også på ytterveggene. Jeg ble overrasket da jeg satte bunnen i veggen og den bare raste igjennom. Svor for meg selv om jævla Træullit men hvis du mener at man bare satte det på lællservegg, så ble jeg plutselig veldig usikker. Porøst er det definitivt. Får nok undersøke det nærmere. Det finnes litt bokser og tilluftsventiler der jeg kanskje kan få et bedre bilde.J jonaserik skrev:
Lite så. Jag gav förslag på en skiva. Tänkte i samma bana och kanske rent av limma upp skivan. Då hänvisade han mig till gubbarna på Limavdelningen men jag bestämde mig för att avvakta. Hade gärna sluppit en skiva men det är helt klart tänkvärt om inget annat funkar.P Pumabjörnen skrev:Lämplig möbel?
No offense mot skruv och pluggchefen du nämner, men låter mer som att han inte kan något och vill svära sig fri utifall det inte skulle fungera. enligt min uppfattning är detta ett vanligt problem idag runt om i byggvaruhusen, speciellt dom stora grossarna. MIN åsikt givetvis(dock efter att spenderat timtals och åter timtals i ovan nämnda butiker).
Du skulle kunna montera en skiva eller något bakom fästet som breder ut trycket/möjliggör fler infästningspunkter.
Jeg hadde 7 cm inn til grunnmuren, 5 cm treullit og 2 cm puss. Monterte noen tyngre ting i garasjen min. Skar til distanserør. Finnes å kjøpe tykkveggede plastrør å kappe til selv. Borret ca. 170 inn, 10 mm plugg 100 lange. Laget hullet i pussen/treulliten større med en kniv, inn med pluggen i muren, så røret, 150 lang 6 mm skrue. OBS!! Til plastplugg må man ikke bruke skrue med borrespiss eller skjærende gjenge. Hvis rørets hull er like eller større enn pluggen, setter man på en skive først med mindre hull, så ikke pluggen kryper ut når man skrur.
Det hørtes da solid og gjennomtenkt ut! Var grunnmuren lettbetong? Var det i så fall noen bestemt plugg du brukte? Herrn i butikken (som faktisk var både hyggelig og tilsynelatende kunnskapsrik om jeg ga inntrykk av noe annet) mente at han ikke skulle ha kunnet anbefale plugg og skrue engang uten treulliten om innfestingen var i lettbetong.Isakare skrev:
Jeg hadde 7 cm inn til grunnmuren, 5 cm täulit og 2 cm puss.
Monterte noen tyngre ting i garasjen min.
Kappet til distanserør. Fins å kjøpe tykke plastrør å kappe til selv. Boret ca. 170 inn, 10 mm plugg 100 lange.
Gjorde hullet i pussen/täuliten større med en kniv, inn med pluggen i muren, så røret, 150 lang 6 mm skrue.
OBS!! Til plastplugg får man ikke bruke skrue med borrespiss eller skjærende gjenge.
Hvis rørets hull er like eller større enn pluggen, setter man på en skive først med mindre hull, så ikke pluggen kryper ut når man drar.


