Shrek skrev:
Ettersom min kone vil ha en mer strukturert overflate så har jeg bestilt en Sprøytepussmaskin og kommer til å prøve på noen leca-blokker hvordan det føles å bruke den.
Hva koster en slik maskin? ???
 
Det er to modeller jeg har sett på.

Den ene koster 1350 kroner for meg å kjøpe.

Den andre kostet ca 850, men siden jeg skal leve med muren i ytterligere 20-30 år så vil jeg ha det bra. Jeg valgte derfor den litt dyrere sprøytapparaten.

Fordelen med den dyrere var at man kunne avgrense området man vil spraye med en plate. Dette føltes bra siden jeg har et antall stolper som skal sprayes.

Pussen som jeg har valgt er pigmentert Sokkelpuss, dvs den er forfarget og koster 234 kr for 25 kilo på Beijers. Jeg trenger til ca 45 m2 og må kjøpe 12 sekker.
 
Her kommer resultatet av min pussing:

[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/08313480011190150271.jpg[/ftp]

Det ble jo helt OK. Jeg har lagt på puss ca 10mm og deretter jevnet ut ved å sage av pussen. Strukturen har jeg fått ved å børste med en messingbørste og fikk dette resultatet:

[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/01042040011190149581.jpg[/ftp]

Fullt tilstrekkelig for å male på og være fornøyd :D

Nå var det jo litt skjønnhetsfeil i starten av min puss-karriere:

[ftp]http://www.sbbk.se/upload/galleries/07148790011190071801.jpg[/ftp]

Disse sporene skyldes at jeg fjernet avstandslatten for sent og fylte på med puss. Nå sa Tompa at dette sikkert jevner ut seg fargemessig, men man kan se strukturen etter sporene når lyset faller på fra siden.

Summa summarum er at om jeg hadde gjort riktig fra begynnelsen, hadde jeg bare kunnet male pussen og vært fornøyd. Nå legger vi på et lag med farget Sockelputs for å skjule sporene og samtidig få en litt "skarpere" struktur.

Fortsettelse følger
 
Shrek skrev:
Fortsettelse følger
...og vi andre venter spent på resultatet. :D

Jeg vil samtidig takke deg for at du deler med deg av dine vedermödor på denne måten. :D
 
For å fortsette denne tråden, kan jeg nå fortelle at jeg har "stänkputsat" eller "spritat" min mur med Serpo Sockelputs med svært godt resultat. Det var bare en ting som gikk helt feil. Fargen (ridå....) :-X

Men, skam den som gir seg (særlig den som gir seg på mindre ;D). Årsaken til den totale feilvurderingen var det som jeg har lest om tidligere, men som man ikke blir klar over før man står der med skjegget i postkassa, nemlig at en fargeprøve på en liten flate ikke viser hva som skjer når man bruker fargen på en stor flate.

Var dette resultatet av en amatørens manglende evne til å prøve seg på ting som proffer skal drive med? Jeg tror ikke det. Det ville ikke ha spilt noen rolle om en proff hadde vist meg fargeprøven eller at vi valgte det selv. Vi ville trolig uansett sagt at det var "riktig" farge.

Situasjonen innebærer at vi enten bestiller ny puss eller bestemmer oss for å male over innkjøpt stenkpuss. Ulemper finnes med begge alternativene. Ny puss innebærer 2.500 kroner i sjøen :(, å bruke eksisterende puss og deretter male innebærer samme kostnad i sjøen, men at vi i tillegg må male muren etterpå. Jeg avventer kostnaden for fargen før jeg tar beslutning, men det heller vel mot at vi maler muren etterpå.

Hva angår stenkpussmaskinen, kan jeg varmt anbefale teknikken for oss hendige amatører. Det gir veldig bra resultat, og man har "kontroll" over pussingen. Okei, litt mye sveiving, men det kan man tåle. Det er litt tricky å få den til å kaste ut rett størrelse på pussen, men man lærer raskt å "lade" apparatet med riktig mengde og konsistens for at det skal bli bra.

Jeg har dessverre ikke noe bilde akkurat nå, men det kommer når jeg får tid til å fotografere.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.