Hei!

Her kommer min debut på dette eminente forumet.

Jeg har bygd en støttevegg (50-60 cm høy) og har planlagt å pusse den. Det handler om ca 50 m2 overflate.

Alt arbeid er gjort før jeg kom inn på dette forumet så det er ingen idé å spørre om jeg har gjort det riktig. Jeg har i alle fall støpt en såle (6-8 cm) med armering under muren for å forhindre setninger. Innenfor muren finnes drenering og en platonmatte for å redusere risikoen for at fuktighet trenger inn i lecablokkene. Dessuten har jeg netta alle stolper for å styrke opp hjørnene.

Bilder:
http://www.sbbk.se/team_gallery.php?category=328

Nå er min fundering hvilken type pussemetode jeg skal bruke. Min idé er å legge på pussmørtel B eller C for hånd ved hjelp av støtteribber og sage til en jevn overflate og deretter legge "'edelpusse" eller "sprøyte" for hånd. Så maler jeg med en silikonbasert maling.

Jeg har ikke tenkt å grunnpusse siden alle sier at vedheftingsevnen er veldig god i Lecablokk.

Tenker jeg riktig?
 
Jeg ville pusset med vanlig sement, kalk og fin sand. Når det hadde tørket litt, børstet det med våt murerbørste for å få en fin overflate. Og deretter silikatmaling.

Tompa
 
Takk for ditt svar Tompa!

Jeg ville stille følgende oppfølgingsspørsmål siden jeg aldri har holdt på med puss før.

Kjøper man "vanlig" sement, kalk og fin sand og deretter blander dette? For meg høres dette rimelig ut, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal holde proporsjonene for å få en holdbar puss. Flere har dog nevnt at man skal bruke "betongpuss" for å få en hard og bra overflate så jeg tror på ditt forslag, bare jeg lærer meg hvordan jeg skal få sammen blandingen. Kanskje står det på noen varedeklarasjon/informasjonsblad hos produsentene?

Jeg har også fått tipset om å strukturbehandle overflaten med en våt børste så det virker jo å være en fornuftig vei å gå. Først og fremst gjelder det å fikse sammen blandingen.

Takk så lenge.
 
Shrek skrev:
Jeg har ikke tenkt å grunnpusse siden alle sier at vedheftingsevnen er veldig god i Leca blokker.

Tenker jeg riktig?

En murer ga meg tipset om å alltid stenk/grundpusse lecablokker før pussing. Dette for å unngå å få det altfor vanlige "rutemønsteret" som ofte synes på malte & pussede lecavegger/murer.
 
Angående betongpuss og andre ferdige produkter så har jeg aldri brukt dem og vet ikke hva de egentlig er. Men min mistanke er at de er vanlig sement kalk og sand ferdigblandet, og dette til en enorm overpris. Men som sagt så vet jeg ikke noe om dem.

Derimot har jeg både støpt, murt, pusset en hel del uten å ha hatt behov for disse ferdigproduktene. Angående blandingsforhold for pussing så må jeg sjekke, det var en stund siden jeg pusset sist, har for meg at det dreier seg om 1 del sement, 4 deler fin sand samt ¼ kalk. Er dog ikke sikker og kommer tilbake når jeg har sett i min ”oppskriftsbok”, ellers kanskje noen vet forholdene i hodet.

Angående slam så har jeg ikke prøvd det selv om jeg vet at mange anbefaler dette. Min egen erfaring er at hvis pussen får brenne ordentlig før jeg bruker silikatfarge så synes ikke rutemønsteret gjennom. En annen fordel med slam skal være at pussen skulle sitte bedre, men jeg har hittil ikke opplevd at min puss har sluppet. Man må dog kaste på pussen slik at den går inn i porene på lecaen. Det er også viktig å ettervanne og holde pussen fuktig når den begynner å brenne da lecaen suger ut en del vann og da blir pussen dårlig.

Tompa
 
Jeg har kommet frem til følgende.

Mine forutsetninger gjør at jeg kommer til å bruke Tørrmørtel. Dyrere, men med tanke på at det "bare" dreier seg om ca 50 m2, blir det likevel bare en kostnad på ca 3.000 kr.

Jeg dropper grunnpuss siden det uansett handler om en støttemur som vi senere skal male. Derfor bekymrer jeg meg ikke for "rutemønsteret" som kan oppstå. Lecablokken bør ha tilstrekkelig vedheft uansett.

Jeg føler at jeg har to valg.

------------------------------

1. Enlagsmørtel.

Valget blir Pussmørtel B som jeg påfører for hånd og drar av med en rettholt.

Deretter bruker jeg en trekkeplate og skaper struktur med en hard børste eller lignende.

Så maler jeg overflaten med passende maling.

-------------------------------

2. Tolagsmørtel

Jeg påfører med Pussmørtel B og drar av med en rettholt.

Når dette har tørket litt, spruter jeg på et nytt lag med stenk- eller spritpuss for å skape en ujevn struktur på muren.

Deretter sprøytemaler jeg den sprutede overflaten.

---------------------------

Festelistene lager jeg av armeringsjern som jeg "klatter" fast med betong. Alternativet er at jeg sager til lister av forskalingsplate som jeg spikrer fast, men jeg opplever at armeringsjernmodellen skaper mindre behov for fylling når de fjernes.

Når det gjelder Tompas råd om Betong, Kalk og Sand, har jeg nå lært at dette er nettopp det som inngår i Tørrmørtel. Forskjellene mellom klasse A, B og C er nettopp proporsjonene. B virker å være den proporsjonen som Tompa var inne på, og det anbefaler både Finja og Maxit. Overpris er sikkert sant, men som sagt gjør min uvitenhet i faget og mengden som trengs at jeg satser på Tørrmørtel.

Jeg skal også sørge for å etterfukte skikkelig etter Tompas råd.

Den eneste bekymringen jeg har akkurat nå, er hvordan jeg skal sprute, dvs. "stænke" på overflatelaget. Jeg er ikke redd for å prøve nye metoder (dvs. jeg har ingen metode akkurat nå :-/) og en grov pensel og en snert med håndleddet er vel det som ligger nærmest. Noen som har et tips om dette?
 
Med tanke på mengden så synes jeg at du gjør rett valg.

Når det gjelder å få frem en overflatestruktur så vent til det har begynt å tørke litt passe, ta deretter en bred og vid stiv børste som du dypper i vann så den holder seg våt. Du trenger ikke bruke noen snert eller trykk her hvis børsten har riktig stivhet. Vanlig pensel er for myk og piassavakvast altfor stiv. Hvis mørtelen har tørket litt passe så vil vannet i børsten nå børste overflaten slik at den blir litt kornete, og hvis rettingen ikke er altfor ujevn får du en overflate som ser homogen og pen ut.

Prøv gjerne på en løs bit leca så du vet hvor mye det skal tørke før du børster. For tidlig og du børster bort pussen, og for sent så har det ingen virkning.

Tompa
 
Hei Tompa!

Nå har jeg satt i gang.

Jeg har nå prøvd meg fram, men siden jeg er alene når jeg jobber, er det et skikkelig styr å blande, pusse, rive av, plukke bort distanslekter og fylle igjen dem og deretter rive av fyllingene til riktig tid... PUST!

Jeg laget distanslekter av støpeplywood i stedet for armeringsjernene. Jernene var altfor vanskelig å feste. Jeg har en god kløyvsag så jeg kunne lage eksakte distanser for pussen.

Jeg har revet av med en skrubbørste. Først river jeg når det akkurat har blitt litt hardt og så gjør jeg det igjen når det har brent halvveis. Jeg bruker samme skrubbørste, men det blir en perfekt miks av hardt og mykt riv når jeg bruker skrubbørsten.

Når pussen er myk, setter puss seg fast i børsten og det river hardt i pussen. Omtrent som et rivebrett, men litt "mykere". Når pussen har brent mer så setter ikke puss seg fast i børsten og den myke børsten bare tar fram de små steinene i pussen. På den måten får jeg et bra alternativ på overflaten om fruen er fornøyd med det ;)

Hvis ikke har jeg kikket på en spritpusseapparat som koster ca. 700 kr, men siden jeg opprinnelig hadde et tilbud på 20.000 (?!) fra en murer så er det mye budsjett igjen i prosjektet. ;D

Vi får se hva det blir av det. Jeg kommer naturligvis til å vise noen bilder når jeg er ferdig.
 
Hei Shrek

Berøm til deg som gir deg i kast med en slik jobb. :)
Jeg er skikkelig sugen på å pusse/slamme et lite
større objekt selv, men har ikke funnet noe passende :-/

Håper du blir fornøyd med resultatet og at vi får se bilder

Mvh Peter
 
Hei Peter!

Egentlig er det jo først etterpå man vet om det var verdt å gjøre jobben. Etter å ha jobbet 15-16 timer i strekk lørdag-mandag, var jeg som en zombie tirsdag på jobben :P. Til tross for det angrer jeg ikke på at jeg våget å prøve.

Skal man gjøre mindre og mer oversiktlige prosjekter så er det helt klart verdt bryet. Jeg konstaterer at materialkostnaden for pussen (inkl. 9 nettede stolper) har kommet opp i ca. 2.500 kroner hvis man nøyer seg med håndbørstet, eller kostet overflate som ikke er malt eller farget. Overflaten utgjør rundt 40-45 m2. Da har jeg brukt tørrmørtel som er mye dyrere enn sement, kalk og sand som man blander selv.

Siden jeg har gjort en grundig jobb med betongsåle under muren og armerte Lecablokker, er nå muren bein rett med fin, lett ru overflate. Naboene stopper bilene og gir oppmuntrende tilrop over resultatet, så det virker som det er flere enn meg som synes det blir pent.

En av utfordringene hittil har vært at jeg jobber alene, noe som gjør at jeg ikke kan være så effektiv som jeg skulle ønske. Å kaste opp pussen lærte man seg raskt, og siden jeg har tørrmørtel er det bare å tilsette riktig mengde vann for å få den passe klissete. Vanskeligheten er hjørnene på stolpene som lett blir for våte og porøse, og slipper. På plane flater, som et hus, burde man kunne rasjonalisere måten å få opp pussen på ved å presse den med en rivbrett.

Bilder kommer etter hvert.
 
før puss så jo skikkelig fint ut :)

nå vil jeg se pussbildene ;)
 
Morsomt at det ble bra Shrek.

Hjørnene gjøres lettest ved å spikre fast en planke på gavlen som stikker ut som støtte. Så på med mørtelen på den ene siden. Når det har tørket, tas planken bort og den gjenværende siden pusses. Når jeg har pusset, bruker jeg faktisk ikke en planke for å jevne ut overflaten helt, men tar i stedet en passende trekloss og jevner ut for frihånd. Det gjør at overflaten ikke blir perfekt plan, men får i stedet en følelse av håndverk, snarere enn prefabrikerte elementer. Etter børstingen må man imidlertid stå nær for å se det. Men jeg synes det gir veggen mer liv og det vises at noen har stått der og svettet. Dessuten går det raskere.

Om noen blir inspirert til å lage egen mur, ville jeg imidlertid ha gjort sålen litt tykkere om det var mulig. Ca 20 cm ville jeg nok foretrukket, litt avhengig av hvordan bakken under ser ut.

Tompa
 
Takk for hjørne-tipset. Jeg hadde hørt om denne metoden før, men da hadde jeg allerede laget et hjørne som jeg var fornøyd med uten støtte, så jeg fortsatte med det. Min metode var sikkert litt mer komplisert, men det gjorde at jeg kunne jobbe på i ett svep.

Jeg er enig med deg i at det har vært mulighet for å få det til å se mer håndlaget ut, men siden jeg har "symmetridjevelen" i meg så ble det rett og fint overalt. Litt kjedelig kanskje, men når man gjør det for første gang så gjør man det heller rett og fint enn at man legger en altfor kunstnerisk touch på det og så konstaterer at det ikke ble pent. Den "prefabrikkerte" looken tar seg imidlertid veldig godt ut mot de rette linjene i muren.

Nå står jeg foran neste vurdering.

Siden jeg i begynnelsen fjernet distanselistene først når mørtelen hadde tørket, har jeg fått stygge merker i pussen etter disse, til tross for at jeg har vært veldig nøye med å fylle og få det til å se bra ut. Etter omtrent 1/4 fjernet jeg distansene "på farten" og resultatet ble kjempebra. Nå står jeg med 25% stygg mur og 75% fin mur.

Mine alternativer er å påføre 5-7 mm ekstra på de stedene hvor jeg har stygge merker og nøye meg med overflaten som den er, eller legge på edelpuss. Siden min kone ønsker en mer strukturert overflate har jeg bestilt en Stenkpussapparat og vil prøve på noen lecablokker hvordan det føles å bruke den. Alt kan også være som det er, og så maler vi det med en bra pussfarge.

Noen som har erfaring med å jobbe med en Stenkpussapparat og hva man skal tenke på?
 
Pussen tar et par dager på seg å herde og lysner i farge i løpet av tiden. At det blir små fargeforskjeller er ikke helt uvanlig. Først ser det ut som store forskjeller, men etter noen uker pleier forskjellene å være mye mindre. I ditt tilfelle ville jeg holdt muren fuktig og ventet et par dager til det har herdet ferdig. Deretter burde fargen klare å dekke de gjenværende forskjellene. Selv er jeg svak for silikatfarge på puss (kalk er også billig og bra, men arbeidskrevende. Krever også mer vedlikehold) Angående annen overflatebehandling har jeg ingen erfaring.

Etter å ha lest igjen så har jeg kanskje misforstått deg, er det slik at du får en nivåforskjell eller sprekker der lektene satt? Har i så fall ingen perfekt løsning, men det går kanskje an å legge på en veldig tynn slam. Risikoen er derimot stor for at denne vil flasse av i flak, og det blir ikke pent.

Tompa
 
Hei til dere som er interesserte i hvordan det går med muren min.

Vi har nå bestemt oss for hvordan vi går videre.

Vi kommer til å legge på et lag med sprit-, overflate- eller edelpuss (det er Beijers som hjelper oss med hva vi skal ha) som vi kommer til å påføre med en Stenkpussapparat.

Vi har valgt en pigmentert mørtel med standardfarge som går i samme tone som det lyse grønne på huset vårt.

Jeg har som sagt aldri jobbet med en Stenkpussapparat tidligere, men jeg har jo ikke bygget en mur heller tidligere for den saks skyld... ;)

Med Stenkpussapparaten og pigmentert mørtel regner jeg med å fylle ut de ujevnhetene og fargeforskjellene som nå finnes.

Det jeg kan konstatere er at ved å stenke, så får man litt mer struktur (vi har sett på prøver) enn hva vi har børstet fram. Fordelen med å "bare" børste fram en struktur og så male, er jo at man slipper momentet med å overflatepusse (og litt penger), men med pigmentert mørtel så slipper vi å male. Resultatet av valget vårt tror jeg imidlertid kommer til å bli bedre enn hva den nåværende frembørstede strukturen gir.

Ser frem til å begynne å trene med stenkpussapparaten! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.