Når jeg begynte å planlegge å fikse til kjellerveggene over bakken var det selvfølgelig at jeg skulle isolere med EPS og deretter legge en puss på dette, men jo mer jeg googler om emnet desto mer usikker blir jeg på hvordan det skal utføres.

Det finnes mange tråder her som berører samme emne, men et par ting har jeg hengt meg opp i.

1. Når man setter EPS/Cellplast, kan jeg da bruke vanlige cellplastplater (S80) som jeg kan kjøpe på f.eks. Bauhaus eller må det være en spesiell plate?

2. Veggen består i dag av hullsteinbetong og jeg tenkte å sette doble 30mm-plater som overlapper. Hvordan fester jeg platene?

/G
 
Jeg gjorde en lignende greie for et par somrer siden. Da kjøpte jeg sporbar celleplast,
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/isolering/cellplast/putsskiva-bewi-for-fasad/p-612093

som jeg deretter festet i min betonghullstensvegg, for sikkerhets skyld både med lim og med isolasjonsholdere;
http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc398161&artNr=

(det finnes mange forskjellige typer, jeg likte de med metallspiker best).

Deretter festet jeg pussnett og det hele ble pusset med Finjas pussmørtel. På en vegg testet jeg med fiberarmert pussmørtel for å se om det ble noen forskjell over tid. Så langt (2 år) har ingen av soklene sprukket.

Vegg med påført spårad cellplast, delvis dekket med puss. Grønn isolerhållare er synlig. Under vindu, gul base og grå betong i bunnen.
 
  • Liker
Oddbod og 1 annen
  • Laddar…
Tror du at den sporede celleplasten var nødvendig eller ville det ha fungert like bra med glatt EPS iom at man uansett har armeringsnett?

Det ser ut som du brukte armeringsnett i metall, stemmer det?

Sattlim og deretter sikre opp med det du linket til høres ut som en smidig måte å få opp platene på.
 
1) Jeg vet ikke, men det føles som om armeringen først og fremst er for å holde sammen pussen og motvirke sprekker, men det påvirker jo ikke pussens grep i den bakliggende celleplasten. Sporene gjør at pussen griper bedre i celleplasten, innbiller jeg meg i alle fall.

2) Ja, vanlig galvanisert pussnett. Jeg har absolutt ingen oppfatning om hva som er best, galvanisert, rustfritt eller plast. Det var et rent pris- og tilgjengelighetsspørsmål for min del.
 
Takk for raske svar! Kommer til å bruke glatt EPS med galvanisert armering, så får vi se om det holder.
 
Tanken med de sporede er vel at man skal få spor for luften å vandre mellom platen og eksisterende vegg.
 
  • Liker
Zoki_
  • Laddar…
Ja, jeg mener også at sporene skal ligge mot vegg og ikke mot puss.
 
nimhed skrev:
Ja, jeg mener også at sporene skal ligge mot vegg og ikke mot puss.
Neida, den der platen har knopper mot veggsiden også, for luftspalte.
 
Ahh, ok
 
Så en i området som hadde en eldre mann fra et firma som isolerer og pusser sokkel.
Snekker eller murer framgikk ikke. Riktig eller feil vet jeg heller ikke. Men så at han brukte vanlig glatt isopor som han rev pussiden med bakksagen. Antar for heft. Ser bra ut fra gaten etter 3 år i alle fall. Mekanisk innfesting ble brukt så jeg. Altså noen slags isolasjonsholdere.
 
  • Liker
frma71
  • Laddar…
Ok... skal man avvente med å rive pussiden til den første snøen har lagt seg så naboen tror at det er snø som virvler over til deres tomt? =)
 
b8q skrev:
Nei da, den skiva har knopper mot veggsiden også, for luftspalte.
Sånn ser den ut, utside respektive innside:
En svart plastpanel med ribbad yta, visar både utsiden og innsiden.
Grå perforert plate, to lag, sett fra siden.
 
O Oddbod skrev:
Takk for raske svar! Kommer til å kjøre glatt EPS med galvanisert armering så får vi se om det holder.
Hvordan gikk det for deg med pussen på celleplasten? Er du fornøyd med resultatet? Jeg er inne på noe lignende og det er derfor jeg spør!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hvordan gikk det for deg med pussen på celleplasten? Er du fornøyd med resultatet? Jeg vurderer noe lignende og det er derfor jeg spør!
Sitter fremdeles fast og ser pent ut. Valgte fiberarmert puss i tillegg til nett og så satte jeg en dryppplate over platene og under panelet for å sikre at det ikke skal komme inn fukt.
 
  • Liker
mr.Ola
  • Laddar…
O Oddbod skrev:
Sitter kvar fortsatt og ser fint ut. Valgte fiberarmert puss i tillegg til nett og så satte jeg en drypp-beslag over platene og under panelet for å sikre at det ikke skal komme inn fukt.
Har du muligens et bilde som viser hvordan du avsluttet oppover mot panelet?
 
  • Liker
Mararo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.