Når jeg begynte å planlegge å fikse til kjellerveggene over bakken var det selvfølgelig at jeg skulle isolere med EPS og deretter legge en puss på dette, men jo mer jeg googler om emnet desto mer usikker blir jeg på hvordan det skal utføres.
Det finnes mange tråder her som berører samme emne, men et par ting har jeg hengt meg opp i.
1. Når man setter EPS/Cellplast, kan jeg da bruke vanlige cellplastplater (S80) som jeg kan kjøpe på f.eks. Bauhaus eller må det være en spesiell plate?
2. Veggen består i dag av hullsteinbetong og jeg tenkte å sette doble 30mm-plater som overlapper. Hvordan fester jeg platene?
(det finnes mange forskjellige typer, jeg likte de med metallspiker best).
Deretter festet jeg pussnett og det hele ble pusset med Finjas pussmørtel. På en vegg testet jeg med fiberarmert pussmørtel for å se om det ble noen forskjell over tid. Så langt (2 år) har ingen av soklene sprukket.
1) Jeg vet ikke, men det føles som om armeringen først og fremst er for å holde sammen pussen og motvirke sprekker, men det påvirker jo ikke pussens grep i den bakliggende celleplasten. Sporene gjør at pussen griper bedre i celleplasten, innbiller jeg meg i alle fall.
2) Ja, vanlig galvanisert pussnett. Jeg har absolutt ingen oppfatning om hva som er best, galvanisert, rustfritt eller plast. Det var et rent pris- og tilgjengelighetsspørsmål for min del.
Så en i området som hadde en eldre mann fra et firma som isolerer og pusser sokkel.
Snekker eller murer framgikk ikke. Riktig eller feil vet jeg heller ikke. Men så at han brukte vanlig glatt isopor som han rev pussiden med bakksagen. Antar for heft. Ser bra ut fra gaten etter 3 år i alle fall. Mekanisk innfesting ble brukt så jeg. Altså noen slags isolasjonsholdere.
Hvordan gikk det for deg med pussen på celleplasten? Er du fornøyd med resultatet? Jeg vurderer noe lignende og det er derfor jeg spør!
Sitter fremdeles fast og ser pent ut. Valgte fiberarmert puss i tillegg til nett og så satte jeg en dryppplate over platene og under panelet for å sikre at det ikke skal komme inn fukt.
Sitter kvar fortsatt og ser fint ut. Valgte fiberarmert puss i tillegg til nett og så satte jeg en drypp-beslag over platene og under panelet for å sikre at det ikke skal komme inn fukt.
Har du muligens et bilde som viser hvordan du avsluttet oppover mot panelet?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.