Hei,

Konas slekt (polakker) er og river i vårt nye gamle hus. Mer eller mindre totalrenoveringsbehov. Har et veggspørsmål..
Yttervegg er tegl i to lag. Forrige eier hadde en tretexplate + masonitt på innsiden. Til store deler ganske så fuktskadet i dag.

Etter å ha revet ned tretexen finner vi en ganske jevn og fin "sementoverflate". Polakkene er glade for dette og sier at det blir perfekt å sparkle direkte på sementen.

Mitt spørsmål til dere som vet: Kan man gjøre så? Spontant føler jeg at det mangler en fuktsperre da, eller tar jeg feil?

Bør kanskje legge til at vi senere kommer til å etterisolere huset utvendig. Formentlig med 10 cm cellplast og puss på det.

Takknemlig for raske gode svar.. Vet ikke hvor lenge jeg kan holde ut før de går løs med puss og sparkel... :)

/Kristian

Slekten har rett. Stol heller på slektninger som ikke kan så mye om trehus men som vanligvis kan nesten alt om et steinhus :). Glem alt om plast og fuktsperre i veggene hvis du har et skikkelig teglhus. Gipspuss som selges under navnet GYPSUM (om jeg husker rett) blir perfekt på dine innevegger, tror jeg :). Gipspuss brukes også i Polen for å få en glatt finish innendørs så det materialet bør dine medhjelpere kjenne igjen ;). Bra med utvendig isolering :). Lykke til! gaia

Takk Gaia.

Ikke ødelegg huset med celleplast og tynnpuss!!! >:( >:( >:(
Mineralull og tykkpuss - men det kan ikke polakkene (noen må forklare)

LyckeK har du diff. data for eps-lim, resp fasadeps, resp puss?

Og har du tilsvarende data for mineralull og puss?

Tegel er jo i seg ganske så diff. tregt.
Overflaten mot isoleringen blir jo ganske varm i dette tilfellet og klarer å drive ut ganske mye fukt, men på den andre siden så magasinerer tegel mye fukt. Helst skulle man vel plaste inn huset og bruke avfukter før man isolerer.

Er det virkelig EPS+lim som er skadefaren ved den "normale" bruken av de systemene?

Er det ikke snarere at fukt stenges inne "kaldt" i veggen ved isolering fra to sider, og løser du det problemet med mineralull?

oj da... ;D
nei jeg har ikke dem i hodet - og gidder ikke jakte på dem heller... ;)
Men - her har vi et hus med massiv teglstamme! – hvorfor skal vi innføre et system som ikke automatisk samarbeider med det eksisterende.
Uten noen data som støtte så tror jeg ikke vi trenger å stille spørsmål ved at en cellplast er MER diffusjonstett enn en mineralull og at en KC-mørtel er mer diffusjonsåpen enn en mørtel som er basert på akryl eller vannavvisende KC-mørtel
Om teglet kan regnes som varmt så vil det kunne presse fuktigheten et stykke ut i cellplasten men der vil den snart møte kulden og dermed kondensere... det gjør ingenting så lenge det skjer i isolasjonen.
MEN om kondensasjonen skjer på cellplastens overflate kommer det til å bli mye vann som renner ned og inn i konstruksjonen - på mineralullen finnes ingen overflate å kondensere på og eventuelt kondensvann renner gjennom isolasjonen og nedover - på et plåtblekk og ut...
Stenger vi inn fukt i en vegg med mineralull så forhindrer vi den ikke å ta seg derfra - selv om det tar lengre tid enn om veggen var uisolert
:)

Takk for tipsene.
"tjockputs" hvor tykk pleier den å være og hvor tykk mineralull er passende?
"varmt tegel" hvordan vet jeg om jeg har det eller ikke?

Vi kommer uansett til å utsette isoleringen til våren eller sommeren. Synes det har blitt litt vått ute og satser på å renovere inne i stedet nå. Får litt mer tid på meg til å overbevise polakkene om hvilket pussystem som er best da også.. Om jeg selv vet... :)
:-/ :)

sjekk andre innlegg fra meg her forumet så får du mange argumenter... ::)
Pussen blir ca 20mm og isolasjonen kan være 50-100mm (eller mer, men 100 rekker nok - det blir tykke vegger uansett)

Ettersom jeg nå pleier å agere djevelens advokat, eller motvals kjerring.
Velg selv. :)
Så kan jeg ikke la være å stille spørsmålstegn litt til.

LyckeK skrev:
oj da...  

nei jeg har ikke dem i hodet - og orker ikke jakte dem heller...  
Men - her har vi et hus med massiv teglstamme! – hvorfor skal vi føre inn et system som ikke automatisk samvirker med det eksisterende.
Uten noen data som støtte så tror jeg ikke vi trenger å stille spørsmålstegn ved at en celleplast er MER damptett enn en mineralull og at et KC-puss er mer dampåpent enn et puss som er basert på akryl eller vannavvisende KC-puss.
Om teglsteinen kan regnes som varm så vil den kunne trykke fuktigheten et stykke ut i celleplasten men der vil den snart møte kulden og således kondensere... det gjør ingenting så lenge det skjer i isolasjonen.
MEN om kondensasjonen skjer på celleplastens overflate vil det bli mye vann som renner ned og inn i konstruksjonen - på mineralullen finnes ingen overflate å kondensere på og eventuell kondensvann renner gjennom isolasjonen og nedover - på et blikkplate og ut...

Stenger vi inne fukt i en vegg med mineralull så forhindrer vi ikke den fra å komme seg derfra - selv om det tar lengre tid enn om veggen var uisolert.
Har man virkelig så god kontroll på hvor vannet renner i mineralullen?
Den har jo en masse fibre å renne langs, og er man virkelig garantert at det ikke følger fibre inn mot bakenforliggende vegg.

Neste spørsmål er rent fuktdynamisk.
Eksisterer risikoen i praksis om man regner på rimelige isolasjonstykkelser, rim. innendørs fuktigheter, og eksisterende uteklima?
(Og nei du trenger ikke sitte og løse partielle diff. ligninger for meg.  ;) )
Spørsmålet om fukt i veggen pga regn osv, før vi monterer ser vi bort fra i dette tilfellet.
For det er et spørsmål for leverandøren å definere sikre intervaller/metoder.

Så for tydelighetens skyld, så lenge et materiale er rimelig diff. åpent så stenger vi ikke inne fukt.

Som leder videre til det jeg tok opp i forrige innlegg, men vi ignorerer tall.
Er EPS+tynn så tett at det nærmer seg teglens diff. verdier, som da blir at EPS+tynn ikke er mer enn 10 til 20 ganger mer åpen.

KristianH skrev:
"varm tegl" hvordan vet jeg om jeg har det eller ikke?
Jeg orker ikke regne, men allerede 45 mm isolasjon gir en betydelig forflytning av "kulden", noe man skal være klar over om man isolerer innenfra.

Ellers så tar man så tykk isolasjon man kan.
Det blir i stor grad isolasjonens tykkelse som bestemmer din veggs U-verdi.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.