Hei har for en kortere tid siden kjøpt et hus fra 74- der det noen steder begynner å smuldre og slippe puss, mest nederst mot gulvet og der nedløpsrør er i nær tilknytning til rommene. Har nå fjernet puss og maling på et sted nede i kjelleren, og det ser ut til at tidligere eier har gjort en type reparasjon og malt med det som virker som en type plastmaling. Der jeg har begynt å fjerne puss, løsner det også deler av lettbetong eller eldre reparasjonsbruk?
Er det noen som har en god anbefaling av reparasjonsbruk/pussbruk til mine kjellervegger. Er også klar over at jeg burde male om disse områdene med silikatmaling. Legger ved bilde av veggen.

• skadet kjellervegg hvor hvit puss har løsnet, avdekker eldre reparasjoner og lettbetong. Rusk ligger på gulvet under det skadede området.
  • Kjellervegg med avskallet puss og synlige reparasjoner, der maling flasser av på grunn av fukt og nærhet til takrenne.
  • En hånd holder en løs bit av avskallet puss fra en vegg, med hvit malt overflate og ujevn struktur.
S
Vann eller fuktomslag, begynne med å sørge for at alt overflatevann blir ledet bort fra huset, spesielt nedløpsrør, det er mange m3 som kommer der og som finner veien ned til grunnmuren og venter, veggen må tørke opp før tiltak.

Det er tørt nå, har dratt bort vannet på utsiden og fikset det forrige sommer. Var kanskje uklar, men pusseskadene har nok vært en god stund, har bare vært relativt skjulte bak plastmalingen.

I min kjeller var det likt, kanskje mest på grunn av at tett veggmaling var brukt. Det var puss på støpte kjellervegger som løsnet. Jeg banket bort løs puss og pusset på nytt med Weber Base 135. Det bruket blir smidig, nesten som sparkel så det er lett å få på. Malte deretter med ikke-diffusjonstett maling etter et par måneder og det ser fortsatt bra ut, 3 år senere og uten omdrenering :)

• Liker
skutten11
  • Laddar…
S
Har du fått orden på overvannet og det er tørt kan du hakke ned litt mer som kan være løst og pusse opp med kalkmørtel (den puster) blir sikkert en annen struktur på veggen der du har reparert. Ved maling kommer det til å synes bra så en helsparkling blir det nok for en bra overflate over hele veggen og male med silikatmaling som puster som de sier, en lenke der de diskuterer det.

www.byggahus.se/forum/threads/mala-silikatfaerg-eller-vanlig-vaeggfaerg-pa-innervaeggarna-i-hela-huset.295475/

Jeg brukte Finjas finpus c. Smidig og bra. Liker ikke Byggmax sitt litt billigere pussbruk. En regel er å ikke bruke seg av bruk som er hardere enn den som veggen er pusset med i dag.

Jeg synes at det er dumt (fargeforskjell prismessig) å male med en farge som puster, når resten av veggen har plastfarge. Det kan være slitsomt å slipe bort fargen som finnes nå, å banke/bile den bort er enklere, og deretter kan du male om hele veggen med en passende farge. Om veggen er vesentlig tørr og du har løst problemet, ville jeg i alle fall prøvd det for å begynne med.

Synes ikke det er selvfølgelig å banke ned alt, det kommer an på hvordan det sitter. Vi fikk også det rådet og vi hadde også fukt som sugd opp ca 30 cm og der gikk det vel bra, men på resten av veggen satt det som fjell. Dessuten er det en kjempejobb å pusse opp alt igjen. Vi valgte å slipe av malingen, leie en flex-sliper (ikke giraff) med en tilpasset støvsuger så går det ganske fort, vi kjørte av vår kjeller, ca 40 kvadratmeter på en helg. Deretter reparerte vi og bredsparklet tynt med Finjas lagningsbruk (Laga vegg?) og silikatmaling på det. Synes det ble kjempebra.

• Liker
Hammarfall
  • Laddar…
Det trenger å fylles i skikkelig med bruk på visse steder hvor jeg har revet bort, derfor vil man jo ha noe som virkelig fester og er holdbart. Men som du sier ikke er hardere enn lettbetongen.

• Liker
Åsa Norrby og 2 andre
  • Laddar…
jeg tror laga vegg gikk å legge i lag opp til 4 cm. Vi fylte nok 2-3 cm der puss slapp

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.