Vi skal bygge nytt men vet ikke hva vi skal velge for fasade.
Har fått for meg at det er billigere med puss i lengden siden det er mindre vedlikehold, men er ikke sikker.
Tenkte derfor å høre med dere eksperter her hva dere har å si om det.
Hvor ofte må man male en puss? En trefasade bør man vel male hvert 5-7 år ca? Pussmaling er vel mye dyrere enn tremaling så pengene å bruke på maling blir kanskje det samme selv om man ikke trenger å male pussen like ofte? Så lønner det seg å bruke 128 000,- for pussfasade på vårt nybygg?

tror du skal velge det som FØLES riktig, det er jo ganske stor forskjell på tre/pussfasade rent estetisk så man må prøve å finne den stilen som passer omgivelsene og en selv, deretter synes jeg at det er lettere med trefasade om man vil endre/bygge ut/bygge om (framfor alt lettere å få det til å se estetisk bra ut)
så de økonomiske argumentene hadde kommet ganske langt ned på min liste (man skal jo forhåpentligvis bo og leve med huset en lang tid fremover) ;)

Les også innlegget som er lagt inn den 28. april 2004 "Val av puts" så får du noen svar på dine funderinger.

Ulsi skrev:
Les også innlegget som er lagt inn den 28. april 2004 "Val av puts" så får du noen svar på dine funderinger.
;)Er helt enig med deg i innlegget ditt angående håndlagt puss, det gir riktig "liv" i fasaden, blir ikke så steril, men jeg har hørt at det er få som behersker teknikken ;)

Med en rett gjort pussing, så slipper du alt hva vedlikehold heter i minst 30 år. Da gjenstår det å male litt vindskier og sånt...
Ganske deilig å kunne bruke ferien til det den er ment for, nemlig slappe av !!
Dessuten gir puss en klart penere fasade !
** huker meg bak tastaturet **

Ja jeg har også hørt det at en puss ikke trenger å vedlikeholdes på 30 år men har også hørt de som sier at puss trenger å males like ofte som tre. Har vi ingen maler her som har stein koll på dette? :-)
(Enig med MrMagic at puss er helt klart penere...)

MrMagic skrev:
Dessuten gir jo puss en klart penere fasade  !
** dukker meg bak tastaturet **
Synes ikke dere at omgivelsene spiller en ganske stor rolle (f.eks. et pusset hus i skogkanten er kanskje ingen høydare, tømmerhytte ved havet heller ikke noen høydare)

Ps krype opp fra tastaturet, klart du skal være stolt og stå for dine meninger... :D ;)

Husets ytre karakter er jo helt klart avhengig av omgivelser osv.

Men krasst så kan du få jobben og fargen betalt ganske mange ganger for 128 papp. Puss er jo heller ikke helt vedlikeholdsfritt..
/PH

Om man kjører med gjennomfarget puss slipper man malingen helt og holdent. Bland inn litt dolomit (marmorknust) så får man bare vakrere og vakrere hus med årene !! Men det krever jo et godt forarbeid, jukser man så koster det i sluttenden....
Er jo enig i at riktig hus på riktig sted, dvs både utforming og materialvalg må jo stemme med omgivelser og tradisjoner.

Jeg har mine praktiske meninger angående fasader. Synes at en trekonstruksjon skal kles med tre og puss skal kun brukes på tegl/betongfasader. Å blande de to så forskjellige materialene, som tre og puss er, krever mye for å gjøre det holdbart og er ikke i det hele tatt byggteknisk enkelt eller billig. Begge materialer beveger seg og reagerer ulikt ved fukt og temperaturendringer. Joda, det finnes tekniske løsninger for å få det til å fungere, men det koster å blande mer enn det smaker, mener jeg. Jeg ville ikke våge å blande de to materialene unødvendig og bare for utseendets skyld. Har bodd i et trehus, ble lei av å male, og nå er det pusset teglhus som gjelder. Jeg er kanskje for gammel og feig for å teste nye løsninger og holder meg til de gamle og utprøvde hvor man kjenner for- og ulemper fra lenge. En pusset husfasade vet jeg hva er, men de nye pusslaget på trehus er jeg nok tvilende til ???. Hadde jeg vært tvunget til å velge, så ville det være trefasade på trekonstruksjon og puss på mineralsk underlag, og aldri omvendt. Det estetiske ville være et sekundært spørsmål. Mitt gamle hus er pusset med kalkpuss og malt for 3 år siden med silikatmaling. Den blir nok gråstøvete med tiden (vedfyring) men da tenker vi bare å vaske/børste den ren. Den skal klare vår tid (ca 20 år+ ;)) uten å males om hvis malingen sitter som den gjør nå.
Lykke til med valget
gaia

Reverteringsmetoden er jo ikke direkte helt ny. Ser meg om i nabolaget og oppdager hus med trerammer som er urenoverte pusshus (fra 30- og 40-tallet).

Selvfølgelig finnes det også sørgelige eksempler der man har malt med plastfarger og pussen har begynt å krakelere.

Pussfasader er ikke helt enkle å forstå - heller ikke trefasader. Det finnes utrolig mange teknikker, fargetyper og religioner.

Det er morsomt når man snakker med visse håndverkere og proffer som forfekter "sin" metode, som kan være enormt rasjonell og rask i utførelsen (=billigst mulig for kunden), men som ikke i det hele tatt holder de forventede kvalitetene i det lange løp.

Ja, Fasting65, revetering er en gammel metode men ingen hus reveres nå til dags. Kalkpuss på trevegg hører til historien og vi kan se bare de fasader som har klart seg til i dag iblant takket være at eieren har latt være å male og/eller etterisolere ;). Byggemetoder og byggematerialer skifter så fort det viser seg at noe var feil i metoden og det er OK. Det er forskjeller mellom en husvegg fra 1970 og dagens om enn små sådane. Det er allikevel litt trøstesløst å mistenke at dagens byggemateriale kanskje vil bli kritisert og forkastet om 20-30 år når de har blitt prøvd tilstrekkelig lenge og under virkelige forhold. Det er derfor jeg er så forsiktig med å tro på de nyeste raske løsninger ;) og sitter trygt i et gammelt hus som ikke skjuler noen overraskelser.
gaia

gaia skrev:
Jeg har mine praktiske meninger angående fasader. Synes at en trekonstruksjon skal kles med tre og puss skal brukes bare på tegl/betongfasader. Å blande de to så ulike materialene, som tre og puss er, krever mye for å få det holdbart og er ikke byggteknisk enkelt eller billig. Begge materialene beveger seg og reagerer forskjellig ved fukt og temp. endringer. Joda, finnes det tekniske løsninger for å få det til å fungere, men det koster å blande mer enn det smaker, synes jeg. Jeg ville ikke våge å blande de to materialene unødvendig og bare for utseendets skyld. Har bodd i et trehus, ble lei av å male, og nå er det pusset teglhus som gjelder. Jeg er kanskje for gammel og feig til å teste nye løsninger og holder meg til de gamle og utprøvde der man kjenner fordeler og ulemper fra lenge tilbake. En revertert husfasade vet jeg hva er, men de nye pussesystemene på trehus er jeg nok tvilende til ???. Hadde jeg vært nødt til å velge så ville det være trefasade på trekonstruksjon og puss på mineralsk underlag og aldri omvendt. Det estetiske ville være et sekundært spørsmål. Mitt gamle hus er pusset med kalkpuss og malt for 3 år siden med silikatmaling. Den blir nok gråaktig med tiden (vedfyring) men da tenker vi bare å vaske/børste den ren. Den skal tåle vår tid (ca 20 år+ ;))uten å males om hvis malingen sitter fast som den gjør nå.
Lykke til med valget
gaia
Kloke ord.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men man frykter at nettopp puss på trehus blir den moderne tidens vanligste konstruksjonsfeil/byggefeil. Noe i stil med hvordan man bygde våtrom før....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.