Hei,
Jeg sitter og grubler litt på en mindre bygning/bod som jeg kan ha mine hageverktøy og gressklipper i og har kommet frem til at jeg vil bygge med pulttak. Hvordan løser man egentlig dette med pulttak? Hvis man legger takbjelkene slik at de går mellom forsiden og baksiden der baksiden blir lavest (i byggehøyde). Jeg hadde tenkt meg å ha stående panel. Tenkte å bruke 45x220 som takbjelker. Hvordan skal man feste panelet så det blir tett opp mot taket (råspont)? Øverst kommer det jo ikke til å være noe å feste panelet i... hvordan gjør man dette? Eller er det kanskje ikke et problem??

Er det noen som har en tegning på en trebod med pulttak, så ville jeg bli veldig glad om man kunne få ta en titt på den :)

Så et annet spørsmål... Hvis man hakker ut mine 220 takbjelker slik at det kanskje bare blir 110 mellom vegg og tak, mister man da ikke bæreevnen i 220 bjelkene? Skulle man ikke like gjerne kunne ha valgt mindre fra starten?

Sist redigert:
På siste spørsmålet, både ja og nei. De svekkes når det gjelder hvor mye vekt de tåler, men det pleier ikke å være et problem. Det som gjør at man trenger grovere virke er ofte at det ikke skal bøye seg på midten, og da gjør det ingenting om man fjerner litt i endene, for eksempel.

Du kan jo sette en takregel så langt ut at du kan bruke den som feste for panelet, eventuelt slår man en liten regel, som for eksempel en 45X70, utenpå takregelen for å få litt distanse ved behov.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.