Hei!

Har planer om å bygge sammen garasjen med huset. Garasjen er i dag frittstående.
For enkelhets skyld tenkte jeg å bygge et pulttak til garasjen (å forlenge husets saltak er ikke et alternativ).

Legger ved et bilde av hvordan jeg har tenkt. Jeg er klar over at det blir litt knotete der garasjens tak møter husets saltak, men det går sikkert å løse.

3D-skisse av et takprosjekt som viser en utvidelse fra et hus til et frittstående garasje. Fargede bjelker viser konstruksjonen.

Som jeg har skissert ovenfor så hadde jeg tenkt å sette 45x145 stendere (de grønne), langsmed husets vegg på cc 1200mm.
Legge en 45x145mm bærelist (den røde) oppå de grønne stenderne langs hele veggen.
Deretter hadde jeg tenkt å legge 56x225mm limtrebjelker (de blå) på cc 600mm.

Jeg har null peiling på dimensjonering når det gjelder slike ting, men kunne dette funke tro?

Spennvidden for de blå limtrebjelkene blir ca 4,6 meter.
Gjelder snøsone 2,5 og takvinkelen tenker jeg meg kanskje 8 grader samt takpapp.
Kanskje det blir aktuelt med platetak i fremtiden, men i begynnelsen vil det være papp.

Tusen takk!

Mvh /O

Om du skal ha et isolert tak så er 56x225 i minste laget. Hvis du vil ha samme bredde så velg 56x270 i stedet. Ellers finnes det mange andre kombinasjoner som er mulige.

Ja jeg hadde absolutt tenkt å isolere taket så godt det går når jeg uansett holder på.

Er bærbjelken og de stående stenderne på 45x145 tilstrekkelige eller trenger man grovere også der?
Men 56x270 bør altså være tilstrekkelig for å tåle belastningen?

Beste svar

45x145 C 24 er tilstrekkelig både for stolper og bjelkelag innerst. Det finnes alternativer til 56x270 avhengig av om du vil prioritere pris eller lav bjelkehøyde. F.eks. 42x315 eller 190x180. 56x270 er dog et ganske bra kompromiss.

Takk for svar :)

Kommer med stor sannsynlighet bli 56x270 men bra å vite at det finnes andre alternativer.
42x315 er kanskje ikke heller helt dumt for da burde man jo rimeligvis kunne trykke inn desto mer isolering.

olabroberg olabroberg skrev:
Hei!

Har planer om å bygge sammen garasjen med huset. Garasjen er i dag frittstående.
For enkelhetens skyld tenkte jeg å bygge et pulttak til garasjen (å forlenge hustaket er ikke et alternativ).

Legger ved et bilde av hvordan jeg har tenkt. Jeg er klar over at det blir litt vanskelig der garasjetaket møter hustaket, men det går sikkert å løse.

[bilde]

Som jeg har skissert ovenfor, hadde jeg tenkt å sette 45x145 stolper (de grønne), langs med husets vegg på cc 1200mm.
Legge en 45x145mm bjelkelag (den røde) oppå de grønne stolpene langs hele veggen.
Deretter hadde jeg tenkt å legge 56x225mm limtrebjelker (de blå) på cc 600mm.

Jeg har null peiling på dimensjonering når det gjelder slike ting, men tror du dette kunne fungere?

Spennvidden for de blå limtrebjelkene blir ca. 4,6 meter.
Gjelder snøsone 2,5 og takvinkelen tenker jeg kanskje 8 grader samt takpapp.
Kanskje det blir aktuelt med platetak i fremtiden, men i begynnelsen vil det være papp.

Tusen takk!

MvH /O

Hei,
Hvordan ble det til slutt?
Går nesten i samme tanker (bygge garasje koblet med hus, takpapp, pulttak, osv...). Hvor tykk er isolasjonen?
Er innertaket flatt?
/E

S
J justusandersson skrev:
Om du skal ha et isolert tak så er 56x225 i tynneste laget. Hvis du vil ha samme bredde, velg 56x270 i stedet. Ellers finnes det mange andre kombinasjoner som er mulige.
56x270 er ikke noe problem ifølge mine beregninger for Limträ GL 24h, snølast 2.5kN/m2, egenvekt tak med isolering og plåt 0.4kN/m2 samt sikkerhetsklasse 3. Antatt er fritt opplagt. Dette gir en utnyttelsesgrad på 80%, de andre kontrollene for trykkfasthet, skjær og deformasjonskontroll resulterer i mye lavere utnyttelsesgrad.

olabroberg olabroberg skrev:
Hej!

Har planer på att bygga ihop garaget med huset. Garaget är i dagsläget fristående.
För enkelhetens skull tänkte jag bygga ett pulpettak till garaget (att förlänga husets sadeltak är inget alternativ).

Bifogar en bild på hur jag tänkt. Jag är medveten om att det blir lite meckigt där garagets tak möter husets sadeltak men det går säkert att lösa.

[bilde]

Som jag har skissat ovan så hade jag tänkt att sätta 45x145 reglar (de gröna), längs med husets vägg på cc 1200mm.
Lägga en 45x145mm bärlina (den röda) ovanpå den gröna reglarna längs med hela väggen.
Därefter hade jag tänkt lägga 56x225mm limträbalkar (de blå) på cc 600mm.

Jag har noll koll på dimensionering när det gäller sådana här saker, men skulle detta kunna funka tro?

Spännvidden för de blå limträbalkarna blir ca 4,6 meter.
Gäller snözon 2,5 och taklutningen tänker jag mig kanske 8 grader samt takpapp.
Kanske att det blir aktuellt med plåttak i framtiden, men i början kommer det vara papp.

Stort tack!

MvH /O
hejsan, hur blev lösningen där sadeltaket mötte garagetaket? Går i samma tankar här hemma…

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.