Hei
Har en vaskerom i kjelleren der pusset på en av veggene (som er en yttervegg dvs husgrunnen) løsner på enkelte steder. Jeg har startet flislegging av veggene, men bare en innervegg hittil, som var stabil og fast.
Veggen som er påvirket skal flislegges og i hjørnet skal det bli en dusj.
Hvilke steg skal jeg gjøre her?
Fuktsperre mot yttervegger i kjeller - skal ikke settes eller hva?
Er det nok å banke bort løs puss og så enten sparkle opp til jevn overflate eller la flislimet løse ujevnhetene?
Ytterveggene er murt blokk og huset er fra -46.

M mazz skrev:
Hei
Har en vaskekjeller der pussen på den ene veggen (som er en yttervegg dvs husgrunnen) slipper på enkelte steder. Jeg har begynt å flislegge vegger, men bare en innervegg hittil, som var stabil og fast.
Veggen som er påvirket skal flislegges, og i hjørnet skal det bli en dusj.
Fuktsperre mot yttervegger i kjeller - skal ikke settes eller hvordan?
Holder det å slå bort løs puss og så enten sparkle til jevn overflate eller la flislimet løse ujevnhetene?
Ytterveggene er murt blokk og huset er fra -46.
Mitt hus har samme alder. Samme problem og jeg flisla hele vaskekjelleren.
Slo bort all løs puss. Vasket med høytrykkspyler, roterende dyse. Reparerte alle steder der pussen var borte med pussmørtel og deretter flisla. Har fungert helt fint.

BirgitS
M mazz skrev:
Fuktspärre mot ytterveggar i kjeller - skal ikke settes eller hva?
Det pleier vel å bli anbefalt at man har tette sjikt i selve dusjen og et stykke på siden av, men ikke i resten av baderommet når det er uisolert betongplate.

Vi har en lignende situasjon, og vi velger nok å montere en dusjkabinett for å unngå risikoen for problemer med tettesjikt og uisolerte betongvegger/gulv.

/M

M mgranbom skrev:
Vi har en liknende situasjon, og vi velger nok å montere en dusjkabinett for å slippe risikoen for problemer med tettesjikt og uisolerte betongvegger/gulv.

/M
Hva kunne det bli i en uisolert kjeller med betonggulv og vegger i et gammelt hus?
Dusjkabinett er djevelens påfunn og et helvete å holde rent.

M mazz skrev:
Hei
Har en vaskekjeller i kjelleren der pussen på en vegg (som er en yttervegg dvs husfundamentet) slipper enkelte steder. Jeg har påbegynt flislegging av vegger, men bare en innervegg hittil, som var stabil og fast.
Veggen som er påvirket skal flislegges og i hjørnet skal det bli en dusj.
Fuktsperre mot yttervegger i kjellere - skal ikke settes eller hva?
Holder det å slå bort løs puss og så enten sparkle opp til jevn overflate eller la flislimet løse ujevnhetene?
Ytterveggene er murt i blokker og huset er fra -46.
Hei,
Vi hadde tilsvarende situasjon i vårt hus fra -23.
Løs puss og betong ble slått bort, vegg og gulv ble reparert med kalkpuss respektive betong/flytsparkel.
Diffusjonsåpen tettsjikt ble lagt på gulvet, litt større enn dusjområdet, og ca 10 cm opp på veggen.
Deretter flis og klinker.

Beskrivelse av våtrom i kjeller med tilskytende fukt
https://media-pms2.schoenox.net/schonox/brochures/vatrum-i-kallare.pdf

/med vennlig hilsen Micke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.