Hei!

Nå har det stoppet opp med mine taklister. Dette var virkelig vanskelig for meg. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal sage for å få det til å passe sammen. Kjører med hulkillist.

58201055523PM9b3e.jpg


01201054514PM5e36.jpg
 
Hadde samme problem selv. Er det samme hulkillist langs skråtaket som under det? Da tror jeg ikke det går å løse med en gjærsaging, jeg klarte det ikke. Jeg tenkte å løse det med en rektangulær list under skråtaket (som sitter i taket). Kanskje en skyggelist med den vinklede siden nedover, da blir det bare en liten glipe nederst, om takhellingen er 45 grader.
 
Jeg skippet det på langveggen. I skråtaket satte jeg hulkillist og på den rette delen av taket sitter originaltaklisten. Hulkillisten passerer jo ikke i vinkelen bortsett fra at man får vanskelig for å gjære riktig vinkel.

Erik
 
  • Rom med skråtak, blomstrete tapet, trepanel, seng med blått sengetøy, lite bord ved vinduet med utsikt mot skog.
Etter en millionkapninger føles det som det er umulig. Men på grunn av gliper så må jeg ha taklister overalt.
Hva tror dere om å bruke kvartstav nederst i stedet?
Hellingen er 30*. Så man går mot veggen med 30*skjært hulkillist. Deretter mot den med passelig stående kvartstav. Så LATEXFOG :)
 
En trekantlist kanskje er bedre enn kvartslist?
 
Har du eller kjenner du noen som har en fres? Da kan du endre vinkelen på listen så den passer. Både hulkillist, kvartstaff og trekantslist er jo laget for å sitte i et 90-graders hjørne.

Jeg sparklet igjen sprekken mellom vegg og tak. Deretter limte jeg en papirremse på veggen så den gikk akkurat opp til taket. De mest kronglete hjørnene der lister møttes, skar jeg for hånd med dragsag og morakniv.

Erik
 
Sist redigert:
Hadde selv det samme problemet... Etter å ha prøvd altfor mange varianter ga jeg opp. Lagde i stedet egne hjørneklosser, noe som gjorde det hele mye, mye enklere. Resultatet ble etter min og mange andres mening veldig vellykket!
 
Tallica skrev:
Hadde selv samme problem... Etter å ha prøvd altfor mange varianter ga jeg opp. Lagde i stedet egne hjørneklosser, noe som gjorde det hele mye, mye enklere. Resultatet ble i min og manges mening veldig vellykket!
Har du bildebevis på dette?
 
C
Det er fullt mulig, men man må både giere på begge retninger samtidig, noe vanlige gjeringsager ikke klarer. Deretter er jeg også nysgjerrig på hvordan du mener at du skal sette en list for 90-gradershjørne i et 30 (60?)-gradershjørne og få det pent.
 
Skal prøve å ordne med bilde i løpet av kvelden...
 
cheetah1 skrev:
Det er fullt mulig, men man må både gere på begge måtene samtidig, noe vanlige gjærsager ikke kan klare. Så er jeg også nysgjerrig på hvordan du mener at du skal sette en list for 90-gradershjørner i et 30 (60?)-gradershjørne og få det pent.
DEt er jeg også nysgjerrig på :)
 
cheetah1 skrev:
Det er fullt mulig, men man må både gire på begge måtene samtidig, noe som vanlige gjærsager ikke klarer. Så er jeg også nysgjerrig på hvordan du mener at du skal sette en list for 90-gradershjørner i et 30 (60?)-gradershjørne og få det pent.
Det er jeg også nysgjerrig på :)
Skulle jeg hatt en annen list fra begynnelsen som passer bedre?
 
C
Det finnes sannsynligvis (?) lister som er tilpasset til formålet, så får du skjøte i hjørnet med en kloss.
 
hei.

En variant er å kappe den mot ytterveggen (lave veggen) rett. den andre i den vinkelen som taket er frem med morakniven og skar litt så på med litt akryl og maling. Vips så er glipe borte.

/ Bare meg
 
Kvartsstav, sørg for å kjøpe de som har kappet bakside.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.