Hei!
Holder på med et garasjeprosjekt.
Siden jeg synes det er veldig gøy, har jeg bestemt meg for å gjøre så mye jeg kan selv.
Helt klart er at det blir dyrere samt tar lengre tid, men siden det er en interesse får det gjerne gjøre det i viss grad.
Siden jeg er lekperson på området, har jeg måttet lese meg opp ved å kjøpe bøker med mer om ulike momenter.
Nå har jeg stilt overfor et delikat problem.
Hadde jeg henvendt meg til en konstruktør hadde dette ikke skjedd, så nå håper jeg å kunne kaste ball med dere om hvordan jeg skal løse dette på beste måte.
Garasjen blir på 33 kvm (5,5m * 6 m). Høyden vil bli 4,85 m til mønet.
Den vil ha en mindre overetasje, og siden spennvidden er ganske stor (5,5 m) har jeg valgt å kjøpe takstolene og få dem montert.
Så langt har jeg reist stenderverket som består av 45*145 mm rekker. Fra omkringliggende grus til toppen av stenderverket er det 2,27 m.
Den totale høyden på takstolene vil være 2,58 m.
Hanebjelker i takstolene samt gulvbjelker vil bestå av Kerto-bjelker 45*260 mm.
På følgende nettsted har jeg gjort mine tegninger tilgjengelige. Men observer at de ikke er laget av en konstruktør, så all bruk av annen frarådes bestemt.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...0pQYhXK7x8joNnEjYjMoxMXFeKTCmvH2A/garage.html
Som sagt er stenderverket reist, og jeg venter nå på takstoler.
Men jeg fikk følgende råd av takstolsleverandøren som har godt renommé:
"Jeg synes du skal felle inn en 45 x 170 under hammarbåndene på langsidene der takstolene skal ligge.
Om du ikke har tenkt at takstolene skal ligge der du har en stolpe under, for da trenger du ikke felle inn bjelkelengde under hammarbåndet."
Det eneste rette er vel å gjøre som han sier for å oppnå ordentlig bæring, men det føles litt motstridende da stenderverket nå er reist.
Slik jeg ser det har jeg følgende alternativer.
1) Ta ut en stående regel om gangen på langsidene og kappe ut nøyaktig for en liggende 45*175 langs hele bjelkelengden og sette den tilbake før man går på neste. Monter deretter den liggende 45*175 over hele siden.
2) Ta ut en stående regel om gangen på langsidene, men kun av de par av stående regler som bærer opp en takstol. Kappe ut nøyaktig for en liggende 45*175 og montere tilbake før man går på neste. Monter deretter de biter av liggende 45*175 som trengs.
3) På nettstedet jeg lenket til kan dere se hvor takstolene plasseres i forhold til stående regler. F.eks. "Tegning ovenfra som viser takstolenes plassering". En idé jeg fikk var å flytte takstolene så de virkelig står over de stående reglene. De ulemper jeg ser med det er at man får det litt mer knotete med isoleringen siden de ikke blir cc 1200 mm. Den store ulempen er at mellom noen takstoler overskrider man i stedet cc 1200 mm, jeg vet ikke om det er fryktelig farlig. Kjennes som den enkleste løsningen.
Hvis dere ser på tegningene så ser dere at hammarbåndet består av dobbelt lag 45*145, samt på noen steder tre lag som over vinduer mm. Min forhåpning var at dette skulle være nok. Ifølge boken "Garasjeboken" vil jeg minnes at om en takstol faller lenger enn cc 100 mm fra en stående regel trengs forsterkning. I mitt tilfelle tror jeg har maks 100 mm diff, så jeg hadde håpet at mitt doble, noen ganger triple hammarbånd skulle løse dette. Men visst eksempelet i den boken behandler ikke en garasje med en overetasje, så det kan jo være slik at det er litt svakt likevel.
Er utrolig takknemlig for tips og kommentarer.
Enormt takk på forhånd,
Fredrik
Holder på med et garasjeprosjekt.
Siden jeg synes det er veldig gøy, har jeg bestemt meg for å gjøre så mye jeg kan selv.
Helt klart er at det blir dyrere samt tar lengre tid, men siden det er en interesse får det gjerne gjøre det i viss grad.
Siden jeg er lekperson på området, har jeg måttet lese meg opp ved å kjøpe bøker med mer om ulike momenter.
Nå har jeg stilt overfor et delikat problem.
Hadde jeg henvendt meg til en konstruktør hadde dette ikke skjedd, så nå håper jeg å kunne kaste ball med dere om hvordan jeg skal løse dette på beste måte.
Garasjen blir på 33 kvm (5,5m * 6 m). Høyden vil bli 4,85 m til mønet.
Den vil ha en mindre overetasje, og siden spennvidden er ganske stor (5,5 m) har jeg valgt å kjøpe takstolene og få dem montert.
Så langt har jeg reist stenderverket som består av 45*145 mm rekker. Fra omkringliggende grus til toppen av stenderverket er det 2,27 m.
Den totale høyden på takstolene vil være 2,58 m.
Hanebjelker i takstolene samt gulvbjelker vil bestå av Kerto-bjelker 45*260 mm.
På følgende nettsted har jeg gjort mine tegninger tilgjengelige. Men observer at de ikke er laget av en konstruktør, så all bruk av annen frarådes bestemt.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...0pQYhXK7x8joNnEjYjMoxMXFeKTCmvH2A/garage.html
Som sagt er stenderverket reist, og jeg venter nå på takstoler.
Men jeg fikk følgende råd av takstolsleverandøren som har godt renommé:
"Jeg synes du skal felle inn en 45 x 170 under hammarbåndene på langsidene der takstolene skal ligge.
Om du ikke har tenkt at takstolene skal ligge der du har en stolpe under, for da trenger du ikke felle inn bjelkelengde under hammarbåndet."
Det eneste rette er vel å gjøre som han sier for å oppnå ordentlig bæring, men det føles litt motstridende da stenderverket nå er reist.
Slik jeg ser det har jeg følgende alternativer.
1) Ta ut en stående regel om gangen på langsidene og kappe ut nøyaktig for en liggende 45*175 langs hele bjelkelengden og sette den tilbake før man går på neste. Monter deretter den liggende 45*175 over hele siden.
2) Ta ut en stående regel om gangen på langsidene, men kun av de par av stående regler som bærer opp en takstol. Kappe ut nøyaktig for en liggende 45*175 og montere tilbake før man går på neste. Monter deretter de biter av liggende 45*175 som trengs.
3) På nettstedet jeg lenket til kan dere se hvor takstolene plasseres i forhold til stående regler. F.eks. "Tegning ovenfra som viser takstolenes plassering". En idé jeg fikk var å flytte takstolene så de virkelig står over de stående reglene. De ulemper jeg ser med det er at man får det litt mer knotete med isoleringen siden de ikke blir cc 1200 mm. Den store ulempen er at mellom noen takstoler overskrider man i stedet cc 1200 mm, jeg vet ikke om det er fryktelig farlig. Kjennes som den enkleste løsningen.
Hvis dere ser på tegningene så ser dere at hammarbåndet består av dobbelt lag 45*145, samt på noen steder tre lag som over vinduer mm. Min forhåpning var at dette skulle være nok. Ifølge boken "Garasjeboken" vil jeg minnes at om en takstol faller lenger enn cc 100 mm fra en stående regel trengs forsterkning. I mitt tilfelle tror jeg har maks 100 mm diff, så jeg hadde håpet at mitt doble, noen ganger triple hammarbånd skulle løse dette. Men visst eksempelet i den boken behandler ikke en garasje med en overetasje, så det kan jo være slik at det er litt svakt likevel.
Er utrolig takknemlig for tips og kommentarer.
Enormt takk på forhånd,
Fredrik
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Ser jo fint ut! Så på bildet ditt som du hadde lagt ut. Men som sagt, for at du skal få bæreevne burde du gjort som ved garasjeporten, dvs. lagt den på høykant. Burde ikke være så himla mye jobb å felle inn. Et sagkutt og så stemjern. Du hadde ikke trengt så himla mye BMF vinkler i din konstruksjon, det holder med å spikre. Ellers ser det jo supert ut!!
Hei!
Takk for innleggene!
Men hva tror dere om alternativ 3?
Altså å sørge for å plassere takstolene rett over "stolpene", men da risikere å få ca cc 130 cm mellom noen takstoler?
Snakket med en nabo som er like uvitende i tømrerfaget som jeg, og han mistenkte at det burde være en løsning som fungerer.
Spørsmålet er da om det påvirker takets bæreevne?
Stor takk på forhånd
Fredrik
Takk for innleggene!
Men hva tror dere om alternativ 3?
Altså å sørge for å plassere takstolene rett over "stolpene", men da risikere å få ca cc 130 cm mellom noen takstoler?
Snakket med en nabo som er like uvitende i tømrerfaget som jeg, og han mistenkte at det burde være en løsning som fungerer.
Spørsmålet er da om det påvirker takets bæreevne?
Stor takk på forhånd
Fredrik
Kan du ikke felle inn ekstra stående stendere der takstolene skal plasseres, eller havner stenderne i et vindu da?
Hei igjen!
Feil av meg, ingen takstol skulle faktisk ligge over et vindu.
Ser man på denne lenken direkte til ovenfra visningen, så burde jeg kunne flytte noen av de stående stenderne på vindu siden slik at de alle faller under en takstol.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html
Det samme er det på andre siden, eventuelt kanskje en ekstra stående bør felles inn for å ikke få større cc enn 600.
Litt lurvete blir det der jeg har min dør på denne siden. Kanskje kan man her felle inn en bit liggende 45*170.
Hva tror dere om det?
Mvh
Fredrik
Feil av meg, ingen takstol skulle faktisk ligge over et vindu.
Ser man på denne lenken direkte til ovenfra visningen, så burde jeg kunne flytte noen av de stående stenderne på vindu siden slik at de alle faller under en takstol.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html
Det samme er det på andre siden, eventuelt kanskje en ekstra stående bør felles inn for å ikke få større cc enn 600.
Litt lurvete blir det der jeg har min dør på denne siden. Kanskje kan man her felle inn en bit liggende 45*170.
Hva tror dere om det?
Mvh
Fredrik
Det første som slår meg er at du ser ut til å ha overdimensjonert hanbjælke... hvorfor???
og ja.. I stedet for alt ekstra lull så kunne du direkte under 1 stk 45x 145 i hammarbandet, sette 1 stk 45x 220 på høykant i stedet for doble hammarbrader....
og ja.. I stedet for alt ekstra lull så kunne du direkte under 1 stk 45x 145 i hammarbandet, sette 1 stk 45x 220 på høykant i stedet for doble hammarbrader....
Hei!
Takk for ditt svar Milkshaken!
Hanbjelkens dimensjon er basert på at det skal bli en mindre, veldig liten, overetasje. Typ soveloft eller lagring.
Siden spennvidden er 5535 mm mellom lang sidene, har jeg fått anbefalt å bruke Kerto 45*260 bjelker.
Jeg har sjekket med både Moelven samt selskapet som skal levere takstoler, og begge sier at dette er et must for å unngå svikt på overetasjen.
Eller har jeg gått glipp av noe?
Mvh
Fredrik
Takk for ditt svar Milkshaken!
Hanbjelkens dimensjon er basert på at det skal bli en mindre, veldig liten, overetasje. Typ soveloft eller lagring.
Siden spennvidden er 5535 mm mellom lang sidene, har jeg fått anbefalt å bruke Kerto 45*260 bjelker.
Jeg har sjekket med både Moelven samt selskapet som skal levere takstoler, og begge sier at dette er et must for å unngå svikt på overetasjen.
Eller har jeg gått glipp av noe?
Mvh
Fredrik
Hei!
Takk for alle svar.
Det høres ut som om de fleste anbefaler meg å felle inn. Det føles litt motvillig nå når alt er montert.
Jeg hadde håpet at jeg kunne løse det ved å enten flytte takbjelker og få cc 130 mellom enkelte eller flytte de stående stenderne i stommen slik at de faller under takstolene.
Takk for alle svar.
Mvh
Fredrik
Takk for alle svar.
Det høres ut som om de fleste anbefaler meg å felle inn. Det føles litt motvillig nå når alt er montert.
Jeg hadde håpet at jeg kunne løse det ved å enten flytte takbjelker og få cc 130 mellom enkelte eller flytte de stående stenderne i stommen slik at de faller under takstolene.
Takk for alle svar.
Mvh
Fredrik
Hei!
Jeg snakket nettopp med trelastbutikken, og de sa at jeg nok enklest løser problemet med å sette inn ekstra bjelker akkurat der jeg skal ha takstolene. Jeg får da cc 1200 mellom takstolene, men må skjære og fikse litt med isolasjonen i underetasjen.
Usikker på om jeg vil klare å felle inn en liggende 45*170 såpass bra at den virkelig blir bærende. Et lite irriterende spill ville jo gjøre at den ikke gjør det den skal.
Håper at dette blir en god løsning.
Mvh
Fredrik
Jeg snakket nettopp med trelastbutikken, og de sa at jeg nok enklest løser problemet med å sette inn ekstra bjelker akkurat der jeg skal ha takstolene. Jeg får da cc 1200 mellom takstolene, men må skjære og fikse litt med isolasjonen i underetasjen.
Usikker på om jeg vil klare å felle inn en liggende 45*170 såpass bra at den virkelig blir bærende. Et lite irriterende spill ville jo gjøre at den ikke gjør det den skal.
Håper at dette blir en god løsning.
Mvh
Fredrik
Klikk her for å svare
